Rapport från projekt om företagssamarbete Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2002

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 3 december 2002

Rapport från projekt om företagssamarbete
(1 bilaga)

Bakgrund
I sektionens fundraisingstrategi som antogs av styrelsen i januari 2000 sägs att "vi ska utveckla arbetet med sponsring och andra typer av företagsstöd, t ex AmnestySupporter. Minst ett större långsiktigt sponsorprojekt bör genomföras under perioden 2001-2004". Utifrån denna ambition startade sektionen i september 2001 en tvåårig projektjänst inom området företagssamarbete. Projektets huvuduppgifter blev att värva fler företag som AmnestySupporters samt att utveckla nya former för insamling från företag.

En utvärdering av arbetet under hösten 2002 har tyvärr visat att projektet inte alls lyckats nå upp till de intäkter från företag vi förväntade oss (se bilaga). Som en konsekvens av detta och den bekymmersamma ekonomiska situation sektionen befinner sig i har beslut fattats av avbryta projektet i förtid, den 31 december 2002.

Analys
Det är svårt att säga exakt varför satsningen inte slagit väl ut. Anledningarna är säkerligen flera och eftersom vi inte haft möjligheten att göra en djupgående analys, d v s någon typ av enkät eller intervjuer, blir det här endast en genomgång av vissa antaganden samt trender som vi tyckt oss kunna ana.

Företagens vilja att stödja en ideell organisation bygger ofta på två olika förutsättningar. Det ena är ett intresse för Amnesty och mänskliga rättigheter. Det andra är givetvis företagets ekonomi och därigenom möjlighet att skänka bort pengar. Den senare förutsättningen påverkas av konjunkturen och den senaste tidens börsläge har helt klart försvårat situationen för många företag. Vår satsning får därför ses som synnerligen otajmad med tanke på att vi kom igång i stort sett samtidigt som börsen började gå ned. Många företag har helt enkelt inte haft möjlighet att stödja.

I samband med affären kring Jesús Alcála nämndes Amnesty i många negativa sammanhang och detta har också påverkat situationen. Flera företag har angett detta som ett skäl till att de valt att inte stödja Amnesty. Ett företag som stöder en ideell organisation vill oftast kunna tala om att de gör just det. De vill visa upp sitt ställningstagande och på detta sätt skapa goodwill för det egna företaget. Att då välja en organisation som syns i för många negativa sammanhang är alldeles för riskfyllt för ett företag och ger framförallt inte den goodwilleffekt som de är ute efter. Det är också så att vissa företag ser Amnesty som en alldeles för "politisk" organisation och väljer att stödja en organisation som är mer "lättillgänglig", t ex Cancerfonden och SOS-barnbyar. I samband med att Amnesty deltog i en manifestation rörande kriget i Afghanistan hösten 2001 var det till och med företag som upphörde med sitt stöd till oss. De ansåg att vi synts i fel sammanhang och att det var mycket oklart vad Amnesty egentligen
stod för.

Vi har hört från andra organisationer att de också haft svårigheter att hitta nya företagssamarbeten den senaste tiden. Det är svårt att värdera den typen av information men det kan kanske ge oss en aning om att det varit relativt tuffa tider för just företagssamarbeten under det senaste året.

Vi kan göra ytterligare konstateranden. Den typ av företagssamarbeten som går bäst är de där en tjänst eller produkt säljs till förmån för Amnesty. "Teckna ett telefonabonnemang och Abonnera skänker 250 kr till Amnesty." "Köp en Nudie Jeans t-shirt och 50 kr går till Amnesty." Signifikant för den här typen av samarbeten är att initiativet oftast kommer från företagen själva. Ibland som en direkt förfrågan om vi är intresserade. Ibland vill de först träffa oss och få information för att sedan kunna jämföra med andra organisationer. Det är inte helt ovanligt att ett företag väljer ut tre eller fyra olika organisationer som de vill stödja på det här sättet. När det gäller den typen, med flera organisationer inblandade, är Amnesty en mycket populär organisation och vi har, och har haft, flera företagssamarbeten där även WWF, Rädda Barnen, Röda Korset, Barncancerfonden m fl är med.

Det är dock sällan som den här typen av samarbeten ger väldigt stora pengar. Oftast rör det sig om belopp mellan 20 000 och 100 000. Men med tanke på att vår motprestation oftast är ganska liten får de ses som lönsamma. Dessa samarbeten har till stor del legat utanför ramen för den projekttjänst som nu avslutas, d v s skötts av andra personer i fundraisingteamet. Kanske är det så att det är den här typen som vi skulle satsat på även inom ramen för projektet? Fokus har i stället varit att hitta s k AmnestySupporter företag som stödjer oss regelbundet via autogiro. Detta har varit oerhört svårt, även om flera olika försök och satsningar gjorts. Den främsta anledningen till att det gått trögt är kärva ekonomiska tider för företagen och med det i åtanke är det kanske lättare för ett företag att sälja en vara/tjänst till förmån för Amnesty än att skänka kontanta bidrag.

Framtiden
Trots att projektet avslutas tror vi ändå att Amnesty ska kunna arbeta vidare med företagssamarbeten. Dock inte på den nivå som vi hade hoppats på i samband med att projektet startades. I november 2002 fattade vi beslut om att tacka ja till två nya företagssamarbeten som kommer att starta i januari 2003. Det ena går ut på att försäkringar kommer att säljas till förmån för tre olika ideella organisationer. Förutom Amnesty gäller det Barncancerfonden och Läkare utan Gränser.

Det andra rör sig om ett lite annorlunda samarbete som rör tidningsprenumerationer. Företaget köper upp överupplagor från en mängd olika tidningar och erbjuder olika väntrum (tandläkare, vårdcentraler, frisörer m fl) att prenumerera på dessa överex. De kommer m a o att få dem en vecka senare än tidningen normalt går ut, men det får ändå ses som aktuellt med tanke på hur gamla tidningar man kan hitta i vissa väntrum. Varje tidning kommer att ha ett klistermärke som talar om att läsaren gärna får ta med tidningen hem förutsatt att han/hon skänker 10 kr till Amnesty. Pengarna läggs i en bössa som är placerad i väntrummet. Varje månad får väntrummen en ny leverans med tidningar. Vi kommer också att få en möjlighet att blada in medlemsvärvningsfoldrar och annan information i alla tidningar.

Förutom dessa två finns det ett antal befintliga samarbeten som kommer att löpa vidare under åtminstone 2003. Vi har även en del andra idéer som vi hoppas kunna arbeta vidare med. Bl a planerar vi för en "önskelista" på vår hemsida där företag kan gå in och skänka saker, t ex kontorsmaterial, i stället för pengar. Vi undersöker också möjligheterna att hitta sponsorer till VAW-kampanjen som startar i mars 2004. Detta arbete har precis inletts och det är för tidigt att sia om vilket resultat det kan ge.

Det är tråkigt att projektet måste avslutas och att satsningen inte gav den effekt vi hade hoppats på. Vi ser trots detta förväntansfullt på framtiden och tror att vi ska kunna åstadkomma en del inom detta område. Vi har lärt oss mycket om företagens syn på oss som organisation och den kunskapen har vi tagit till oss. Vi har också lärt oss att företagssamarbeten handlar om ett långsiktigt arbete. Det tar tid och kräver tålamod. Under senare delen av hösten har vi dock sett en del ljusglimtar och de ska vi ta vara på. Två nya samarbeten har precis startats upp och vi är övetygade om att det kommer att bli fler. Amnesty har ett starkt och attraktivt varumärke och det ska vi vara rädda om och utnyttja på rätt sätt. Det finns många där ute som gärna skulle vilja synas tillsammans med oss. Frågan är bara vilka vi vill synas tillsammans med?

Bilaga:


[Fretagssamarbete.doc]