Förslag på utredningsuppdrag - CDU Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2002

Från: Henrik Zetterquist
Datum: 16 september 2002

Förslag på utredningsuppdrag, enligt beslut på styrelsemöte juni 2002

CDU

Bakgrund
Frågan om distriktens och gruppernas ekonomiska och juriska status har en lång historia. En grund för denna diskussion har varit distriktens ekonomi och avgiftsnivåer. Detta diskuteras på årsmötet 2002 och beslutet var (enligt protokoll):

Beslut från årsmötet 2000:

51. Distriktens ekonomi
Motion 3.5

Beslut att bifalla motionen med de tre att-satserna;

att ge styrelsen i uppdrag att utreda hur uttaget av avgifter från grupperna till sektion och distrikt på bästa sätt kan harmoniseras så att en långsiktig stabil lösning kan nås,

att göra detta med beaktande av de mycket skiftande behov och möjligheter som föreligger i de olika distrikten och

att vidare beakta nyttan av att synas bland allmänheten i samband med insamling samtidigt som man uppmärksammar att denna effekt kan nås på många alternativa sätt.

Styrelsen valde samma år att tillsätta en grupp med uppgiften enligt beslutet, men vidgade uppgiften till att även inbegripa en grundläggande kartläggning av gruppers och distrikts ekonomiska och juridiska status. En av anledningarna till detta var en ändring i bokföringslagen, en annan att oklarheten var stor.

Gruppen – som kom att kallas CDU – bestod av representanter från både C- och D-utskottet. Gruppen har kommit med delrapporter:
1. Delrapport från distriktsutredningen, februari 2001
2. Distriktens bokföringsskyldighet enligt bokföringslagen, maj 2001.
3. Delrapport från distriktsutredningen, mars 2002.

Gruppens arbete har försvårats av ett oklart utredningsdirektiv.

Styrelsen behandlade frågan på sitt marsmöte 2002

Från marsmötet 2002s protokoll:

§ 138 Distriktsöversynen

Maria Lindgren redogör som representant för CDU-gruppen för arbetet med den pågående distriktsutredningen. Åttio utskickade enkäter besvarades av trettio personer och som ett komplement genomfördes dessutom ett stort antal djupintervjuer med tidigare styrelseledamöter och samtliga distriktsombud. Ytterligare en enkät, innehållandes kvantitativa frågor, kommer att skickas till arbetsgrupperna i sektionen.

Maria Lindgren sammanfattar de mest förekommande uppfattningarna från enkätsvaren. Bl a anser man att aktivister bör finansiera sin egen verksamhet och att den grundprincipen endast ska frångås vid enstaka centralt stödda insatser. Något som tydligt betonats i de genomförda intervjuerna samt i enkätsvaren är innebörden av ordet frivillig. Arbetsinsatsen får inte bli ett krav och ett belöningssystem bör kanske sättas i bruk. Inför det fortsatta arbetet har CDU-gruppen i sin delrapport föreslagit tre olika modeller som styrelsen genom att diskutera ett antal visionära frågor bör ta ställning till. Styrelsediskussionen tillsammans med enkätsvaren leder förhoppningsvis till en slutrapport till årsmötet 2002.

Styrelsen kan av tidsmässiga skäl inte fördjupa sig i de föreslagna frågeställningarna vid sittande bord. Hanna Roberts föreslår att styrelsen i sin diskusssionsdatabas inleder diskussionen men att dessa stora frågor omöjligtvis kan vara färdigbehandlade till årsmötet i maj. Det fortsatta CDU-arbetet måste omstruktureras baserat på de redan inkomna svaren, styrelsediskussionen samt enkätsvaren från arbetsgrupperna. En realistisk tidsplan måste sammanställas och styrelsen bör ansvara för att få uppdraget tillbaka inom rimliga ramar och definierbara gränser.

Hanna Roberts sammanfattar diskussionen och beklagar att styrelsens direktivgivning i ärendet varit mycket svag.

Beslut

att representanter från CDU-gruppen, styrelsen och sekretariatet utarbetar ett förslag på hur det fortsatta uppdraget ska definieras och

att styrelsen på sitt junimöte antar en definition på CDU:s uppdrag.

Styrelsens tog på sitt juni-möte beslut om uppdragsgrupper. Detta förslag ligger i linje med beslutets två att-satser, även om tidsramen har förskjutits ett möte (från juni till september).

Syfte med uppdraget
Syftet med det fortsatta arbete inom området ovan är att
a) Arbeta fram ett förslag för gruppavgift till årsmötet 2003 och att detta görs i med bakgrund av beslut 51 (ovan)

b) Nå en samsyn på sektions- och distriktsnivå om de grundläggande frågorna rörande distriktens roll, organisation och arbetsuppgifter. I arbetet med att nå denna samsyn ska en dialog med distrikt föras.

Formulering av uppdraget
Vad gäller gruppernas och distrikten ekonomiska och juridiska status, anser styrelsen att detta är färdigutrett. Det juriska läget inte i alla lägen solklart, men CDU:s rapportering från maj 2001 ger förutsättningar och beskriver rättsläget.

Uppdraget för den nya grupp som ska arbeta med frågorna inom detta område utgörs av

a) Att lägga fram ett konkret förslag för styrelsen, vad gäller förslag på gruppavgift. Förslaget ska lägga stor vikt vid årsmötebeslut 51 från 2000. Förslaget övertas av styrelsen, som har som uppgift att till årsmötet 2003 lägga förslag på bl a avgifter.

b) Att ta fram en dokument som kortfattat beskriver distriktens roll, uppgift och organisation. Dokumentet ska vara en vägledning för distrikt, styrelse och sekratariat riktlinjerna och ska fastställas av styrelsen. Dokumentet kommer att ligga till grund för del i Handbok för aktiva Amnestymedlemmar .

Metoder
Det finns i dagsläget en del materal framtaget.
Vad gäller b) är det viktigt med förankring inom distrikt (distriktsombuden), styrelse och sekretariat.

Tidsram
Förslag a) ska vara klart till styrelsens marsmöte 2003.
Dokument om distriktens roll, b) ska fastställas av styrelsen, styrelsemötet oktober 2003.

Budget
0 kronor.