Förslag till internationell kommitté – Amnesty Internationella Kommitté (AIK) Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2002

Från: Hanna Roberts
Datum: 13 september 2002

Förslag till internationell kommitté – Amnesty Internationella Kommitté (AIK)

Bakgrund
På styrelsemötet i juni 2002 beslutades att ”tillsätta en permanent internationell kommitté och uppdra åt Hanna Roberts och Carl Söderbergh att till septembermötet ta fram uppdrag, direktiv, sammansättning och organisationsform för kommittén.”

I underlaget till styrelsemötet sades att ”…utöver den särskilda gruppen för flyktingarbete föreslås styrelsen att årligen tillsätta en internationell kommitté, vars uppgift är att följa den internationella rörelsens arbete. Kommittén ska fungera som remissinstans för internationella frågor, följa arbetet i de internationella permanenta kommittéerna, samt tillsammans med ICM-delegationen arbeta med förberedelser och uppföljning av ICM.”

Uppdrag
Huvudsyftet med en internationell kommitté är att samla beredningen av internationella enkäter och frågor inom svenska sektionen samt att bidra med förberedelser och uppföljning av ICM-arbetet. Detta sker bland annat genom att det internationella utskottet fungerar som en förberedande ICM-instans. Kommittén får också i uppdrag att förslå styrelsen sammansättning av den delegation som skall åka på de internationella rådsmötena. Kommittén har även att föreslå strategier för hur svenska sektionen följer upp de beslut som fattas på de internationella rådsmötena. Andra frågor som kommittén skall bevaka och arbeta med är EU-föreningen samt de utskott och ad hoc-kommittéer som tillsätts inom den internationella rörelsen.

Organisationsform och sammansättning
Amnestys internationella kommitté har en kärngrupp, som består av två Amnesty-medlemmar utanför styrelsen (varav en är sammankallande) samt generalsekreteraren och styrelsens ordförande. Till kärngruppen knyts ett nätverk av medlemmar med internationell erfarenhet eller med olika specialintressen inom sektionen. Kärngruppen ansvarar för att tillsätta lämpliga konstellationer och tillfälliga arbetsgrupper inom nätverkets medlemmar för att besvara enkäter, utreda eller följa frågor. Kärngruppen har också nära kontakt med sektionens specialgrupper då frågorna sammanfaller. Till stöd har kommittén en kontaktperson på sekretariatet.

Förslag till beslut

att tillsätta ”Amnestys internationella kommitté” med huvudsyfte att bereda internationella frågor och ICM-arbetet, samt
att utse Stefan Johansson som sammankallande i kommittén.