Direktiv för utvärdering av Distriktcenter Malmö Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2002

Från: Tina Lundh
Datum: 13 september 2002

Direktiv för utvärdering av Distriktcenter Malmö

Bakgrund

Distriktet Skåne/Blekinge startade våren 2002 ett distriktcenter i Malmö. Enligt beslut av årsmötet maj 2000 ska sektionen utvärdera om regionala aktivistcentra gagnar aktivismen.

Svenska sektionens handlingsplan för åren 2000–2004, sidan 6, andra meningen under Mål: ”Vi ska utvärdera regionala aktivistcentra som idé och ha ytterligare två vid periodens slut om utvärderingen visar att detta gagnar aktivismen.”

Mål

Utvärderingen ska ha kvantitativa svar på om distriktcentret i Malmö har gagnat aktivismen, vilket kan vara att distriktet har nu x antal grupper mot tidigare y antal, eller att distriktet har z antal aktiva på distriktsnivå mot tidigare w antal.
Dessutom ska utvärderingen analysera resultatet, det vill säga försöka utröna hur mycket och på vilket sätt distriktcentret orsakade eller bidrog till resultatet.

Metoder

Styrelsen antog i december 2001, styrelseprotokollet § 81, ’Kriterier för aktivism’. Dessa kriterier med fem nyckeltal ska ligga till grund för utvärderingen.

Utvärderingen ska jämföra de fem nyckeltalen vid utgångsläget innan distriktcentret startat med läget ett år senare. Denna jämförelse ger förändringen i aktivism i absoluta tal. För att få förändringen i relation till andra distrikt ska utvärderingen också jämföra resultatet både med rikssnittet och med två – tre distrikt utan aktivistcenter.

Utvärderingen ska analysera resultatet, det vill säga försöka svara på frågan i vilken utsträckning det var distriktcentret som gagnade aktivismen. I analysen bör utvärderingen svara på frågor såsom;
– Vad gjorde aktivistcentret som ledde fram till ökad aktivism?
– Vilka insatser från aktivistcentret var resultatlösa?
– Vad skedde utanför aktivistcentret som ledde till ökad eller minskad aktivism?

Tidsram

Utvärderingen ska göras när Distriktcenter Malmö har verkat i två år. Det sammanfaller med centrets projekttid och den anställdes projektanställning. Utvärderingen bör vara klar senast två månader efter tvåårsdagen.

Budget
Uppdragsgruppens sammansättning