Extra medlemsmöte vid användande av den bundna reserven Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2002

Från: Sekretariatet/Ekonomiansvarig
Datum: 2002-09-11

Extra medlemsmöte vid användande av den bundna reserven

Inledning
Sektionens ekonomi är ganska svag för tillfället. Tertialrapporten visar på att en inte oväsentlig del av den fria reserven antagligen behöver användas under 2002. Vid en fortsatt ekonomisk nedgång finns också en risk att den bundna reserven måste användas.

Om den bundna reserven tas i anspråk måste ett extra medlemsmöte sammankallas. Frågan är då när den bundna reserven kan anses ha tagits i anspråk?

Vid årsmötet 1980 fattades följande beslut (§ 59):

" Att 300 000 kronor avsättes som bunden reserv, som endast kan tas i anspråk genom ev. beslut av årsmöte eller extra medlemsmöte.
att avkastningen av den bundna reserven tillföres reserven,
att resterande kapitalöverskott anges som rörlig reserv, för att kunna tas i anspråk efter särskilt styrelsebeslut ".

Till årsmötet 1985 skrev sektionens dåvarande kassör följande:

" 1980 beslöt årsmötet att svenska sektionen bör ha en reservfond, omfattande 20 % av budgeterade kostnader för löpande budgetår. Denna reservfond får användas endast efter beslut av årsmötet eller extra medlemsmöte. Omsättningen har, sedan detta beslut fattats, stigit kraftigt och reservfonden omfattar nu (1985) 1,8 miljoner kronor.

Jag anser att 20 % av budgeterade kostnader låser en alltför stor summa pengar. Revisorerna instämmer i resonemanget varför jag föreslår

att procentsatsen sänks till 13 % (av budgeterade kostnader)
att nuvarande belopp (1,8 miljoner) "fryses" tills den motsvarar 13 % (av budgeterade kostnader) ".

Vid årsmötet 1985 beslutades i § 75 följande:

"1. Sektionens reservfond skall uppgå till 13 % av budgeterade kostnader (sänkning från 20 %).

2. Nuvarande belopp (1.8 miljoner kronor) skall "frysas" tills det motsvarar 13 % (av budgeterade kostnader)."

Motionen från 1985 går inte riktigt ihop med årsmötesbeslutet från 1980, sekretariatet håller på att undersöka vad detta beror på. Klart är att den bundna reserven skall uppgå till 13 % av budgeterade kostnader och att denna bara får tas i anspråk efter beslut av årsmöte eller extra medlemsmöte.

Frågeställningar
Skall extra medlemsmöte hållas när

-en prognos visar på att det finns riska att den bundna reserven kommer att användas?
-årsbokslutet visar att den bundna reserven har använts?
-en budget läggs som innebär att den bundna reserven används?

Förslag till beslut
-Budgetgruppen får i uppdrag att utreda frågor kring när extra medlemsmöte skall sammankallas för det fall att den bundna reserven tas i anspråk.
-Budgetgruppen skall inhämta synpunkter från Granskningskommittén och Budgetmötet.
-Budgetgruppen skall redovisa sitt tolkningsförslag på styrelsemötet den 7 december.