Angående ändring av arbetsordningen Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1996

Till: styrelsen
Från: Eva Linda Sederholm, Dan Grundin
Datum: 1996-09-13

Angående ändring av arbetsordningen enligt beslut på junimötet

Styrelsen beslutade på junimötet följande:

att uppdrag åt Eva Linda Sederholm och Dan Grundin att formulera ett förslag till arbetsordningen gällande styrelsens rätt att tillsätta respektive avsätta arbetsgrupper, enskilda förtroendevalda, samordnare etc (omarbetning av punkt 2) till styrelsens septembermöte.

Då vi anser att det är en bättre lösning att ändra stadgarna innan vi ändrar i styrelsens arbetsordning vill vi presentera följande utkast till styrelsens septembermöte, som ett första förslag till hur ett tillägg till stadgarna skulle kunna se ut. Det gäller punkten 5.2 i stadgarna och vårt förslag till tillägg är kursiverat.

5.2 Arbetet för i § 1 angivna syften utförs främst av sektionens arbetsgrupper, som inom ramen för dessa stadgar självständigt utformar sin verksamhet. Till stöd för arbetsgruppernas verksamhet kan styrelsen tillsätta samordnings-, aktions- och andra specialgrupper. Om specialgrupp eller enskild medlem i sådan grupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals syften, har styrelsen rätt att upplösa gruppen eller utesluta enskild medlem ur gruppen. Styrelsen beslut om upplösning/uteslutning skall fattas med 2/3 majoritet. Specialgrupp som upplösts av styrelsen eller medlem som uteslutits ur specialgrupp har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

Proceduren kring upplösning av grupper återfinns i stadgarnas punkt 4.2 vad gäller arbetsgrupper. Någon skrivning om eventuell uteslutning av enskilda medlemmar i en grupp finns överhuvudtaget inte i stadgarna. En fråga att diskutera är naturligtvis om vårt förslag vad gäller tillägg till punkt 5.2 även bör gälla punkt 4.2, d v s styrelsens rätt att utesluta medlem ur arbetsgrupp.

Förslag till beslut

att uppdra åt Eva Linda Sederholm och Dan Grundin att till styrelsens decembermöte presentera ett slutgiltigt förslag till ändring av stadgarna med utgångspunkt i ovan nämnda förslag