Budget 1997, bilaga 3 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1996

Från: sekretariatet

Sekretariatets verksamhetsplan för 1997 i kort version

Inledning
    Till grund för verksamhetsplaneringen ligger sektionens Handlingsplan 1996-2000 med dess åtta mål:
    1. Vi ska arbeta för att göra varje människa i Sverige medveten om vad mänskliga rättigheter innebär
    2. Vi ska värva och aktivera fler medlemmar och bidragsgivare i Amnesty
    3. Vi ska utveckla kontakterna med massmedia och andra opinionsbildare
    4. Vi ska utveckla och effektivisera vårt kampanjarbete

5. Vi ska utbilda oss så att vi gör ett ännu bättre Amnestyarbete
    6.Vi ska utveckla vår planering och uppföljning i Amnestyarbetet
    7.Vi ska engagera oss i organisationen och i Amnestys arbetssätt
    8.Vi ska utveckla vårt samarbete med Amnesty i andra länder.

Under varje programrubrik nedan anges i budgeten föreslagna programkostnader.

Land- och temakampanjer
    (155 000 kronor)
    Flyktingkampanjen är årets stora kampanj. Seminarier kommer att anordnas för bl a flyktingombud och samordningsgrupper. Vi avser att delta i Section Level Actions med olika centrala aktiviteter samt i en del aktioner som initieras i krissituationer. Deltagande i Amnestyveckan är given. Vi förser grupperna och externa användare med aktionsmaterial när det är aktuellt.

För att kunna följa det internationella arbetet vad gäller kampanjer planeras deltagande i internationella kampanjmöten. Vi kommer att utveckla kontakterna med de nordiska sektionernas kampanjansvariga.

Ungdomssatsning
    (363 000 kronor)
    Den av årsmötet beslutade satsningen på att värva ungdomar och bilda ungdomsgrupper genomförs. Målsättningen är att starta 50 ungdomsgrupper och att nå ut till ungdomar med information om Amnesty och om mänskliga rättigheter.

Lobby
    (298 000 kronor)
    Vi förmedlar löpande information via regering och UD till bl a FN:s olika organ, OSSE, Europarådet. Vi ger service till MR-gruppen i riksdagen och för fram Amnestys synpunkter kring MR-frågor till regering och UD. Samordningsgrupper och specialgrupper kommer i möjligaste mån att göras delaktiga i detta arbete och utbildning i lobbyarbete kommer att erbjudas. Vi avser att följa arbetet inom den Europeiska unionen och delta i de aktioner som initieras av EU-föreningen.

Specialgrupper
    (109 000 kronor)
    Vi vill stärka befintliga specialgrupper i syfte att ytterligare ta tillvara specialkunskaper och nå ut till fler målgrupper. Specialgrupperna erbjuds deltagande i intersektionella möten. Stöd till och utveckling av specialgruppen för MEC/MSP ingår liksom medverkan i utbildning av svensk militär via Militärhögskolan och Swedint. Ett seminarium om dödsstraffet planeras.

I samarbete med den fackliga gruppen håller vi kontakt med fackliga organisationer på central nivå, främst LO och TCO. Produktion av aktionsmaterial för den fackliga aktionen inför 1 maj planeras liksom medverkan i FFI-katalogen (Förenade fackförenings- internationalen), som ges ut av LO och TCO i en svensk version.

MR-undervisning
    (36 000 kronor)
    Vi deltar i centrala SAMFI-möten (Samarbetsgruppen för miljö, fred, och internationalisering i skolan) och håller kontinuerlig kontakt med SAMFI-grupper i landet samt bidrar aktivt i samarbetsprojekt inom SAMFI, såsom Ungdomsforum, lärarutbildarkonferens mm. Vi marknadsför det MR-material för skolan, som produceras hösten 1996. Vi följer MR-undervisningsfrågorna inom AI internationellt.

Flyktingfrågor
    (335 000 kronor)
    Vi följer och deltar i arbetet med flyktingfrågor inom den Europeiska Unionen och sprider information och deltar i debatten om förändringar i asylrätten.Vi planerar att delta i de aktioner med anknytning till flyktingfrågor som initieras av EU-föreningen. Vi deltar i olika nationella och internationella forum där flyktingfrågor behandlas. Vi utvecklar samarbetet med andra NGO:s samt bidrar till Rådgivningsbyråns arbete genom stöd och service.

Vi planerar att arrangera terminsträffar och erbjuda flyktingombud och relevanta samordningsgrupper att delta i både interna och externa seminarier och kurser rörande flyktingfrågor.

Den planerade flyktingkampanjen förväntas återverka på sekretariatet bl a genom ökat antal förfrågningar från allmänhet och medlemmar m fl.

Arbetsgrupper
    (10 000 kronor)
    Vi ger de aktiva medlemmarna service. Två gruppsekreterarkurser planeras. Grupperna ges stöd och service i arbetet med aktionsfall. Sektionen kommer att delta i pilotprojekt tillsammans med IS och några andra utvalda sektioner vad gäller att överföra aktionsfall mm på databas. Besök på IS planeras.

Distrikt
    (42 000 kronor)
    Vi ger distrikten och distriksombuden service för att skapa förutsättning för distriktsombuden att samordna och utveckla verksamheten inom distrikten. Sekretariatet ger stöd till arrangerandet av två distriktsombudsmöten per år. Sekretariatet medverkar i utvecklingen av distriktsorganisationen.

Samordningsgrupper
    (219 000 kronor)
    Arbetet med att stärka och vidareutveckla SAMO som resurs fortgår i syfte att behålla en hög landtäckning och tillvarata SAMO:s kunskaper. Vi bistår SAMO som arrangerar land/temaseminarier i Sverige för grupper. Vi följer det internationella arbetet vad gäller SAMO genom att delta i ett internationellt möte för sekretariatspersonal.

Vi bevakar utbildningar som erbjuds av andra organisationer för SAMO:s deltagande. Detsamma görs för utbildning arrangerad av IS och andra sektioner.

Vi deltar i det internationella strategiska landplaneringsarbetet och anordnar fem regionseminarier under hösten, vilkas uppgift är att avge synpunkter på förslag som kommer från IS.

Det inledda samarbetet med bl a den holländska sektionen i "Special Program on Africa", som syftar till att utveckla och förbättra AI:s arbete avseende Afrika, fortgår.

Medlemsutbildning
    (280 000 kronor)
    Vi vill få en medlemsutbildare i varje distrikt, samt bygga ett nätverk av informatörer. Vi ska kontinuerligt bistå distrikten i rekrytering av utbildare samt genomföra grundutbildning och vidareutbildning för utbildare och för för informatörer. Utbildning planeras även för distriktsombud, arbetsgrupper, samordnings- och specialgrupper. För flyktingombuden planeras en grund- och en vidarerutbildning. SAMO och specialgrupper kommer även de att erbjudas att delta i annan intern utbildning. I samband med flyktingkampanjen planeras utbildning.

Vi följer AI:s internationella utbildningsarbete genom att bevaka material och information från IS samt delta i internationellt möte. Kontinuerlig utvärdering av utbildningsverksamheten planeras ske.

Blixtaktioner
    (147 000 kronor)
    Vi kommer att upprätthålla ett aktivt blixtaktionsnätverk genom att distribuera BA och skriva vädjanden i speciellt brådskande BA.

Medlemmarna
    (1 592 000 kronor)
    Ett mål är att få minst 90 procent av medlemmarna att förnya sitt medlemskap genom olika typer av brev och telefonbearbetning. Nyvärvning av medlemmar sker främst genom aktiviteter fr o m Amnestyveckan 1996 till och med mars 1997. I anslutning till ungdomskampanjen sker också central medlemsvärvning bland ungdomar.

Regional verksamhet
    (207 000 kronor)
    Samordningen av aktiviteter inom Region Väst förstärks genom utlokalisering av resurser.

Utveckling AI
    (60 000 kronor)
    Vi ger fortsatt stöd till den finländska sektionen för deras deltagande i internationella möten. Medel finns avsatt för eventuell medverkan i seminarier i Baltikum, Polen eller sektioner/strukturer inom vår sektionsgruppering.

Intersektionella möten
    (110 000 kronor)
    Deltagande i Nordiskt möte planeras, liksom i Directors Meeting och i möte med vår sektionsgruppering. Vidare besök i andra sektioner. Deltagande i intersektionella möten finns även planerade under olika programområden såsom SAMO, massmedia.

Kortkampanjen
    (244 000 kronor)
    Kortkampanjen ges ut med tolv nummer/år.

Pådraget
    (136 000 kronor)
    Pådraget ges ut med elva nummer/år. Särskilda marknadsföringsinsatser planeras.

Massmediearbetet
    (174 000 kronor)
    Amnesty ska synas och höras i det dagliga nyhetsflödet bland annat genom pressmeddelanden, debattartiklar och svar på inlägg. Deltagande i internationellt pressekreterarmöte planeras.

Årsrapporten
    (290 000 kronor)
    Årsrapporten översätts och publiceras på svenska.

Landinformation
    (114 000 kronor)
    Spridning av landinformation ingår i sekretariatets opinionsbildande arbete. Skolungdomar efterfrågar material och i uppgifterna ingår att ha aktuellt skolpaket.

AmnestyPress
    (2 186 000 kronor)
    Sex ordinarie nummer av Amnesty Press ska produceras.

Marknadsföring press och publikationer
    (39 000 kronor)
    Årsrapporten och övriga Amnestyrapporter kommer att marknadsföras genom produktion och distribution av säljblad.

Insamlingsverksamhet
    (3 614 000 kronor)
    Vi vill stärka insamlingsarbetet och medlemsvärvningsarbetet på lokal och central nivå. Vi kommer kontinuerligt att informera grupper och distrikt om aktuellt centralt och lokalt insamlings- och medlemsvärvningsarbete, samt producera och uppdatera lokalt insamlings- och medlemsvärvningsmaterial.

Vi planerar vidare att samla in underlag för att kunna sammanställa en långsiktig strategisk IMM (insamling, medlemsvärvning, marknadsföring) plan för svenska Amnesty under slutet av 1997/början av 1998.

Deltagande i seminarier och andra möten arrangerade av AI eller externa arrangörer planeras.

Sex brev med begäran om bidrag kommer att sändas till personer i givaregistret. Utvidgning av givarregistret med nya givare planeras. Vi ska bedriva aktiv kundvård så att bl a fler givare ansluter sig till AmnestyGirot. Sökning av nya givare ska göras. Arbete för att Amnestyspararna i Humanfonden ska fortsätta att ge till Amnesty fortgår. Vi ska vidare arbeta för att få in budgeterade intäkter från Hjälpfonden och Amnestysupporter

Vi ska aktivt söka sponsorer för olika delar av verksamheten.

Försäljning
    (1 215 000 kronor)
    Produktsortimentet ska breddas och fler målgrupper sökas upp i syfte att öka försäljningen för att nå uppsatta mål.

Amnestykalendern 1997
    (800 000 kronor)
    Produktion och marknadsföring av vår årliga almanacka.

Personalutbildning
    (200 000 kronor)
    Personalen erbjuds utbildning inom relevanta områden och särskilt inom dataområdet.

Verksamhetsplanering och diverse
    (200 000 kronor)
    Här planeras dagkonferenser för personalen för utvärdering och planering av verksamheten, resekostnader för personal samt medel för oförutsedda utgifter.

Årsmötet
    (273 000 kronor)
    Årsmötet ska kunna genomföras enligt stadgarna, genom att det arrangerande distriktet får stöd, samt genom att årsmöteshandlingarna produceras.

(310 000 kronor)
    Styrelsen ska ges en god service.

Det internationella rådsmötet
    (205 000 kronor)
    Deltagande från den svenska sektionen med sex personer ingår i förslaget till budget. Ett förberedande möte inför rådsmötet planeras.

Valberedningen
    (15 000 kronor)
    Medel för resor och möten.

Budgetmötet
    (20 000 konor)
    Budgetmötet ska arrangeras.

Internationella sekretariatet
    (11 364 000 kronor)
    Sektionens avgift till den internationella rörelsen.

Sekretariatet
    (5 530 000 kronor)
    Central administration
    Sekretariatets service internt och externt utvecklas och moderniseras. Ett nytt ekonomisystem sjösätts under senare delen av 1996.
    Det kommer att integreras med det nya registret samt med ett personaladministrativt system, vilket ger möjligheter till statistik,
    uppföljning och samordning av aktiviteter inom dessa system.
    Utveckling och förbättring av databaserade rutiner och vidareutveckling av befintliga system kommer göras.