Rapport om IT- support och Internet Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1996

Från: Sekretariatet/Hans Hagwall
Datum: 12 september 1996

Rapport om IT- support och Internet

Bakgrund
Vid AU:s sammanträde den 1 september 1996 ville man att sekretariatet, till styrelsemötet den 21-22 september 1996, redovisar den tid som sekretariatet lägger ner på datasupport till användare utanför huset samt den tid sekretariatet lägger ner på Internet.

Datasupport
Sekretariatets datasupport omfattar idag c:a 70 användare vara 32 utanför sekretariatet. De 32 användarna utanför sekretariatet finns spridda över hela landet och med varierande utrustning, kvalité och personlig datakunskap. Sekretariatets datasupport har hittills omfattat direktutbildning t ex i anslutning till styrelsemöten, support per telefon, enklare reparationer av utrustning, ombotning av programvaror etc. Den tid som sekretariatet lagt ner i support för denna grupp av användare varierar från vecka till vecka och är svårberäknelig. I takt med nya användare kommer behovet av support att öka. Sekretariatet bedömer att genomsnittlig tid för support för dessa användare hittills under 1996 är 4-5 timmar per vecka.

Internet
Under 1995 beslöts att sektionen skulle medverka med hemsidor på Internet. Detta gjordes i samband med att AI:s årsrapport lades ut på Internet försommaren 1995.Allt material som kommer från IS konverteras på sekretariatet för hantering i IS-databasen etc. Med hjälp av tekniken läggs nu allt officiellt IS-material ut på Internet. Idag finns c:a 1.100 dokument på våra hemsidor/Internet. Under november 1995 öppnades någon av Amnesty hemsidor 40 gånger om dagen av besökare på Internet. Den senaste statistiken visar att motsvarande siffra i april 1996 är 762 gånger dvs någon av AI:s hemsidor på Internet öppnas varannan minut dygnet runt.
Sekretariatets arbetsinsats per dag är c:a 20 minuter.