Ojusterat protokoll, AU den 31 augusti 1996 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1996

amnesty international

Johanna Strandh punkt 13-20
Mats Andersson punkt 15-20

1. Fastställande av dagordningen

B-utskottet har diskuterat en enkät om "direct action" från SYSTEC, denna diskuteras under punkt 6.

Beslut att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Rapport från utskotten

A-utskottet har gått igenom sina direktiv och delat upp arbetet mellan utskottsmedlemmarna. Elisabeth Löfgren gästade mötet och talade om EU-föreningen och lobbyarbetet.

B-utskottet har gått i genom direktiven och fördelat arbetet. Man har också diskuterat rapporten från Aktivistutredningen som behandlas under punkt 8 i protokollet.

C-utskottet har påbörjat sitt arbete men ännu inte haft något möte.

AU diskuterade även hur rapporteringen från internationella möten och distriktsmöten etc. skall förbättras. Christer Nordberg ansvarar för att frågan om hur rapportering från möten skall förbättras behandlas i samband med C-utskottets uppdrag som handlar om planering och verkamhetsrapportering.

D-utskottet har träffats i Malmö. Mötet handlade till stor del om Malmöbutikens framtid men man fördelade också arbetet efter direktiven.

3. Ekonomisk rapport

Hans Hagwall redogör för den ekonomiska rapporten för januari-juli 1996 och berättar om hur arbetet på sekretariatet rationaliserats tack vare datoriseringen.

4. Försäljningsverksamheten i Malmö

Hans Hagwall redogör för det ekonomiska utfallet för försäljningsverksamheten i Malmö under perioden januari-juli 1996.

Magnus Brattgård redogör för diskussioner i referensgruppen. Man borde ta ställning till det mervärde som butiken innebär för Malmögrupperna och inte bara ta hänsyn till det uppställda ekonomiska målet.

Beslut att Malmögruppernas möjlighet att ta ekonomiskt och verksamhetsmässigt ansvar för butiken undersöks och presenteras för styrelsemötet i september,

att styrelsen får en ekonomisk rapport för Malmöverksamheten månadsvis.

5. Fondens ansökan till Radiohjälpen

Magnus Brattgård redogör för Amnestyfondens ansökan till Radiohjälpens höstinsamling. Insamlingen kommer enligt beslut att tillfalla flera olika organisationer med projekt inriktade på barn vilket gör det svårt för fonden att medverka.

6. Enkät "study on Direct Action"

B-utskottet har diskuterat frågorna i en enkät om "Direct Action" från SYSTEC. Lars-Olof Olofsson redogör för B-utskottets diskussioner. Frågan om "Direct Aciton" kommer att diskuteras vidare i styrelsen i samband med förberedelser inför ICM 1997 om den aktualiseras där.

7. Förslag till budget 1997

Stig Lantto redogör för sekretariatets budgetförslag för 1997. Budgeten är balanserad på 39 miljoner. Ett förslag till intäktsbudget är godkänt av ordförande och kassör och har varit utgångspunkt för budgetarbetet. De stora förändringarna finns kommenterade i underlaget.

Genom att sänka budgetnivån sänker man också nivån på de bundna reserverna, de fria reserverna påverkas dock inte. Stig Lantto påpekar att intäkterna inte minskar, de ökar fortfarande men inte lika mycket som planerat. Den stora uppgiften inför nästa år blir att behålla de medlemmar man fick genom postenprojektet. Dessutom bör man göra en analys av den givarverksamheten.

Stig Lantto presenterar också D-utskottets förslag på frågor som bör behandlas på budgetmötet. T ex reservernas storlek, exempel på verksamhet som inte tagits med i budgetförslaget och fördelning mellan olika intäktsslag.

Budgetunderlaget kommer att kompletteras med vissa sammanställningar inför septembermötet och budgetmanualen kommer att uppdateras inför budgetmötet.

AU ger sina synpunkter på budgetförslaget.

Christer Nordberg vill till styrelsens septembermöte ha uppgifter om hur mycket tid som läggs ner på sektionens arbete med Internet samt hur mycket support till styrelsen kostar.

Lars-Olof Olofsson vill ha en principdiskussion om vad som kan läggas ut på distrikten.

Eva Linda Sederholm vill en ha lista över bortprioriterade aktiviteter, i enlighet med D-utskottets förslag inför budgetmötet.

Charlotta Nordenberg vill vänta med diskussion om, och ställningstagande till, förslaget att ta bort det adminstrativa stödet till fonden tills diskussion med fonden genomförts.

Magnus Brattgård vill ha utförligare kommentarer till varför budgetförslaget ser ut som det gör.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att komplettera budgetunderlaget med argument och konsekvensbeskrivningar för sekretariatets förslag,

att uppdra åt sekretariatet att komplettera budgetunderlaget med lista med exempel på verksamhet som inte tagits med i budgetförslaget,

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens septembermöte presentera uppgifter om kostnader för datorsupport för externa användare och arbete med internet vid sekretariatet.

8. Aktivistutredningen

Magnus Brattgård presenterar rapporten från Aktivistutredningen. Vissa revideringar kommer att göras innan underlaget presenteras för styrelsen, bland annat kommer begreppet "aktivistcentra" att utvecklas.

Beslut att godkänna underlaget för vidare diskussion i styrelsen i september.

9. Verksamhetsrapportering

C-utskottet kommer under året att arbeta med former för verksamhetsrapportering till årsmötet 1997. Distriktsombuden skall få information om verksamhetsrapporteringen i samband med styrelsemötet i september.

10. Inför ICM 1997

Inga förslag till stadgeändringar från svenska sektionen föreligger.

Ordföranden berättar om ett förslag att ändra datum för ICM 1997. Svenska sektionen har meddelat att man inte ser några problem med detta.

11. IT-gruppens struktur och sammansättning

Christer Nordberg presenterar det underlag som lades fram för styrelsen redan i juni men då återremitterades till C-utskottet. C-utskottet kommer att fortsätta arbetet med underlaget som handlar om att hitta nya former för informationsarbetet i sektionen. Underlaget skall presenteras för styrelsen i september.

12. Fastställande av direktiv och tidsramar för utskotten

Beslut att fastställa direktiv och tidsramar för utskotten med vissa mindre revideringar som respektive sammankallande i utskotten framförde.

13. Riktlinjer för valberedningens arbete

Magnus Cedergren har inkommit med ett underlag för riktlinjer för valberedningens arbete. Valberedningen kommer att besöka styrelsen på septembermötet.

Beslut att uppdra åt C-utskottet att komplettera underlaget med förtydlingande vad gäller kunskap om mandatet. Underlaget skall presenteras för styrelsen och valberedningen på septembermötet.

14. Arbetsordning, förslag till revidering

Charlotte Dunge har inkommit med ett förslag till revidering av arbetsordningen.

Beslut att godkänna förslaget för beslut i styrelsen.

Det ändringsförslag som Eva-Linda Sederholm och Dan Grundin åtog sig att göra på styrelsens junimöte (§24) kommer att presenteras som ett förslag till stadgeändring till nästa årsmöte.

15. Styrelsens roller

Den arbetsgrupp som tillsattes för att komma med ett förslag om förtydligande av styrelsens roller, enligt ett beslut som preciserades vid styrelsens junimöte (§ 30), har inte presenterat något underlag. AU såg detta som problematiskt, bl a. med tanke på den utbildning som styrelsen kommer att påbörja i samband med styrelsens septembermöte.

Beslut att uppdra åt C-utskottet att inkomma med ett diskussionsunderlag inför styrelsens utbildning i september, enligt det beslut angående styrelsens roller som styrelsen fattade i juni 1996.

16. Planering av styrelsens möte med personalen den 18 augusti

AU tar del av och kommenterar programförslaget för mötet mellan styrelsen och personalen samt de synpunkter som personalen inkommit med.

Ordföranden och generalsekreteraren kommer, enligt beslut på styrelsens möte i juni, att gemensamt arbeta fram ett förslag till dagordning.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att inkomma med en bearbetad statistik över personalomsättningen på sekretariatet till styrelsens septembermöte.

17. Förberedelser inför möte med distriktsombuden

Mötet med distriktsombuden kommer att inledas av ordföranden.

C-utskottet kommer att kort informera om de nya formerna för verksamhetsrapportering inför årsmötet 1997.

B-utskottet förbereder en presentation av rapporten från Aktivistutredningen och en diskussion om utveckling av distrikten.

Budgetförslaget kommer att presenteras av kassören och sekretariatet, även utskotten ges tillfälle att ge sina synpunkter på förslaget innan budgetdiskussionen med distriktsombuden tar vid.

18. Preliminär dagordning för styrelsens möte den 21-22 september

Förslaget till dagordning diskuterades och vissa ändringar gjordes.

19. Datorsupport

Hans Hagwall berättar om hur datoriseringen påverkat arbetet vid sekretariatet och om sekretariatets synpunkter på framtida datorisering.

Ett underlag kommer att presenteras till septembermötet enligt de önskemål som framkom i budgetdiskussionen samt ett förslag från sekretariatet om sektionens fortsatta datorisering.

20. Brev från Barbro Holmbäck och Dagmar Kågström

Charlotta Nordenberg har haft telefonkontakt med Barbro Holmbäck och Dagmar Kågström med anledning av deras brev till styrelsen.

Beslut att uppdra åt Charlotta Nordenberg att besvara brevet.

Vid protokollet Justeras

Eva Hellström Charlotta Nordenberg