Årsmötet/MR-konferensen 14-16 maj 2004 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2003

Från: Mats Engman / sekretariatet
Datum: 28 november 2003

Årsmötet/MR-konferensen 14-16 maj 2004

Den grupp som arbetar med programmet till årsmötet och MR-konferensen består av Magnus Öhman och Fredrik Kron i styrelsen, samt Mats Engman på sekretariatet. Gruppen för en löpande diskussion med den grupp från Stockholmsdistriktet som ansvarar för de praktiska detaljerna under mötet. Mats Engman kommer efter årssiftet att vara tjänstledig och ersätts då av sin vikarie Maria Lohe.

Den övergriande strukturen av årsmötet/MR-konferensen 2004:
Fredagen ägnas åt formalia, ett anförande från en internationell gäst, samt beredning av sektionens handlingsplan
Lördagen ägnas i sin helhet åt en extern konferens om kvinnors rättigheter. Den kommer att inledas med ett tal från någon inbjuden gäst (prel. jämställdhetsminister Mona Sahlin). Därefter följer tre pass med vardera sex seminarier/föreläsningar. Varje programpunkt kommer att hållas två gånger under dagen, vilket gör att vi totalt kommer att ha 12 programpunkter som deltagarna kan välja mellan. Dagen innehåller också ett anförande av en internationell gäst. De externa deltagarna inbjuds givetvis att delta under kvällens middag och underhållning (kostnaderna täcks av en deltagaravgift för MR-konferensen, som förmodligen måste finnas i två alternativ: med och utan middag).
Söndagen ägnas åt val, samt beredning och beslut om handlingsplanen. Vad gäller beredning av handlingsplanen, så föreslår vi att vi frångår de traditionella beredningsgrupperna och istället håller ett s.k. påverkanstorg, vilket är en friare och mer flexibel form av beredning. Påverkanstorget kommer att ledas av en extern person i samverkan med ett flertal personer inom rörelsen, troligen både styrelseledamöter, anställda och aktiva medlemmar.

Vi återkommer i januari med ett förslag till dagordning som inkluderar tider.

Vi har börjat diskutera vilka teman som ska lyftas i de tolv föreläsnings-/seminariepassen, och även vilka personer som skulle kunna hålla i respektive pass. Vår målsättning är att flera av passen ska hållas av personer från andra organisationer. Vi vill ännu inte i någon större utsträckning specificera vilka personer vi har tänkt tillfråga, då detta ännu är väldigt preliminärt. Bland de teman vi har diskuterat kan nämnas:
Internationell straffrätt med kvinnligt ansikte
Asyl på grundval av kön
Våld mot kvinnor
Några obeservationer från arbetet i FN:s kommitté mot diskriminering av kvinnor
Ev. Göran Melander, repr. i CEDAW.
Multikulturalism -- ett hot mot kvinnors rättigheter?
Kvinnors rättigheter från medborgarskap till jämtegrering
Diskriminering av kvinnor - en människorättskränkning,
Ev. Claes Borgström, JämO

Styrelsen föreslås besluta:

att uppdra åt årsmötesgruppen att tillsammans med sekretariatet arbeta vidare med programmet i enlighet med den struktur som presenterats i underlaget.

att uppdra åt årsmötesgruppen att tillsammans med sekretariatet utforma en attraktiv inbjudan, som både riktar sig till Amnestys medlemmar, till allmänheten och till organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter och/eller kvinnofrågor.

att uppdra åt årsmötesgruppen att tillsammans med handlingsplanegruppen föra en löpande diskussion om hur handlingsplanen ska behandlas under årsmötet.

att återkomma till styrelsens januarimöte med ett mer detaljerat förslag till dagordning.