Granskningskommitténs rapport till budgetmötet 2003 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2003

Från: Granskningskommittén
Datum: 20 oktober 2003

Amnesty International
Svenska sektionen
20 oktober 2003

Granskningskommitténs rapport till budgetmötet 2003

Budgetens utformning

Den nya budgetmodellen skall visa en tydlig koppling till handlingsplanen och utformas som en långsiktig ekonomisk planering, där handlingsplanens delmål kopplas till siffror. Vidare skall den visa en översikt över det gångna året, innevarande år och två kommande år, för att underlätta uppföljning, utvärdering och tydliggöra gjorda prioriteringar. (Styrelsens beslut i juni 1977).

Budgetförslaget har nu denna utformning och för första året finns även en detaljerad preliminär budget för kommande år. Därutöver finns prognoser för ytterligare år (fram till 2008) med några olika bedömningar av utvecklingen.

Budgetramarna

Till budgetmötet presenteras en något underbalanserad budget med en ram på 36,2 Mkr, vilket innebär en marginell ökning mot 2003 på 0,5 Mkr.

Denna försiktighet är välkommen, men påtvingad på grund av de senaste årens kraftiga utnyttjande av reserverna. Det finns mycket som pekar på en fortsatt svag utveckling av flera intäktsslag, även om bidraget från Humanfondens sparare kan förmodas öka något tack vare uppgång på börsen.

Rapport andra tertialet (1 jan. - 31 aug.)

Tertialrapporten visar att intäktstrenden för sektionen är fortsatt negativ. De flesta intäktsslagen förväntas ligga lägre än budget. Det bör noteras att 93 % av gruppgåvorna kommer från fyra grupper. Vi kan dock förvänta oss att bidraget från Humanfondens sparare kommer att ligga lite högre än beräknat.
Kostnaderna förväntas bli något högre än budget, men det kompenseras av att även intäkterna ligger något över budget, vilket innebär att slutresultatet kommer att uppvisa ett litet överskott.

Synpunkter på budgetens förslag avseende intäkter och kostnader

Intäkter

Intäkterna från medlemmarna beräknas minska ytterligare trots att allt fler går över till autogirobetalning.
Bidragen från grupper och distrikt har stadigt sjunkit sedan årsmötet i Göteborg 1996 beslutade om minskade gruppavgifter till sektionen.
Samtliga stora intäktsslag minskar. Bidraget från Humanfondens sparare är, på grund av tagna beslut, lågt budgeterat och borde ge ett bättre utfall än vad som är upptaget i budgetförslaget. Den tidigare så framgångsrika medlemsrekryteringsmetoden Direkt dialog verkar ha nått sin mättnad.

Kostnader

Programkostnaderna har fått ett något ökat utrymme i årets budgetförslag, vilket är glädjande med tanke på senare års kraftiga neddragningar. Övriga kostnader ligger på den nivå som vi för tillfället kan tillåta oss, för att kunna ha ett fungerande sekretariat och kunna fullfölja sektionens åtaganden.
Granskningskommittén anser dock att en sammanfattning av årsrapporten på svenska bör ingå i budgeten.

Avslutande ord

Årets förslag till budget bedömer vi som realistisk, till skillnad från de senaste åren, då alltför stora underskott fick täckas av reservmedel.
Vad som känns mycket allvarligt är den fortsatta nedgången i medlemskåren och att bidragen från grupper och distrikt fortsätter att minska.
Vad kan vi göra för att bättre och längre behålla våra medlemmar och motivera grupper och distrikt att ta ett större ansvar för sektionens ekonomi?

Amnesty International
Svenska sektionen