Organisationsmål Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2003

Från: Handlingsplanegruppen
Datum: 26 november 2003

Organisationsmål

I gruppen har vi diskuterat vilka organisatoriska mål vi bör ha med i handlingsplanen. Vi vill fortsätta öka aktivismen och vi vill få bort de barriärer som finns mellan olika delar av sektionen. Vi tror t.ex. att det finns en vi-dom-känsla mellan grupper och distrikt å ena sidan och styrelse och sekretariat å andra sidan.

I vår nuvarande handlingsplan har vi som mål att öka aktivismen. Det har inte hänt. 2000 hade vi 278 arbetsgrupper. I oktober 2003 hade vi 201 grupper plus 33 ungdomsgrupper. Det är en allvarlig negativ utveckling.

De två åtgärder som har vidtagits under det här målet är att öppna distriktscentret i Malmö och att sätta igång en ledarskapsutbildning. Vilka resultat åtgärderna ger återstår att se.

Vi vet inte varför antalet aktivister minskar. Kanske för att kraven på dem har ökat. Arbetsuppgifterna är fler och svårare, och många är sådana att en ensam grupp har svårt att klara av dem.

Distrikten skulle kunna spela en stor roll för att organisera de arbetsuppgifter ensamma grupper har svårt att klara av, för att stödja grupper i svårigheter och för att starta nya grupper. Sådana tankar uttrycks i det dokument styrelsen antog i januari, ”Distriktets roll och arbetsuppgifter”, ORG 53/013/2003. Där står bl. a. att distrikten ”...bör fokusera sitt arbete på de arbetsområden och aktiviteter som kräver samordning eller samarbete mellan medlemmar och grupper... Exempel på sådana arbetsområden kan vara: informatörsarbete, mediaarbete, marknadsföring, flyktingarbete, medlemsvärvning och bildande av nya grupper”. De flesta distrikt har emellertid dålig kapacitet att klara av allt ovanstående. En del distrikt fungerar mycket dåligt.

Vi föreslår att sektionen som mål i handlingsplanen har att samtliga distrikt år 2010 ska klara av arbetsuppgifterna i ovan-nämnda dokument. Vi har möjlighet att vända utvecklingen. Det är en fråga om att prioritera, att satsa resurser på att bygga upp distrikten.

Vi har diskuterat frågan med sekretariatet, och därifrån föreslogs följande tre åtgärder

1. Skapa ett medvetande i organisationen, framför allt hos styrelse och sekretariat, om aktivism. Vad får personer att gå med i Amnesty, och vad får dem att stanna kvar?
2. Avsätt resurser att driva ledarskapsprogrammet varje år.
3. Avsätt mer personal för aktivism. För att stärka distrikt gäller det att gripa chansen när den kommer, när en person som kan dra upp ett distrikt dyker upp.

Vi föreslår dessutom att vi ska satsa på att stärka organisationsdialogen. Vi kan t.ex. ha som mål att alla i styrelsen ska ha kontakt med sina distrikt minst en gång varannan månad. Det är inte meningen att styrelsen ska sköta distrikten på något sätt, men styrelsen bör vara informerad om vad som händer i sektionen och framför allt vara tillgängliga för aktivisterna.