Förslag till disposition för svenska sektionens handlingsplan 2004 - 2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2003

Från: Handlingsplanegruppen
Datum: 26 november 2003

Förslag till disposition för svenska sektionens handlingsplan 2004 - 2010

Nedanstående är avsett att ge strukturen på den handlingsplan vi ska förelägga årsmötet. Avsikten med detta dokument är att ge styrelsen tillfälle att komma med synpunkter, så att vi vid vårt möte i slutet av januari kan anta en handlingsplan med denna struktur, men med text under de olika rubrikerna.

Vad ni ser nedan är således inte den tänkta texten utan våra kommentarer och förklaringar. Textens omfattning beror på hur viktigt vi tycker respektive område är.

Handlingsplanen innehåller inte några ekonomiska ramar. Detta överlåter vi till den ordinarie budgetprocessen. Därför ska planen ses som en viljeinriktning i första hand.

Amnestys vision och åtagande
Detta är en kort sammanfattning som ska stå på första sidan.
Vad vill Amnesty? Vad är Amnesty?
Vad är de grundläggande principerna för Amnesty?

Huvudmål
Detta kan också stå på första sidan. Formuleringarna kan kanske göras snärtigare.

Högst fem prioriterade mål, vilka ändras med nya ISOP.

- Två temakampanjer: t ex "Stop VAW"
- Bekämpa dödsstraffet
- Ytterligare något
- Starka distrikt
- Väx!

Amnestys roll i en värld där de mänskliga rättigheterna kränks

En sammanfattning av omvärldsanalysen. Vad kan Amnesty göra inom sitt nya åtagande?Hur ska sektionens handlingsplan anpassas till den internationella strategiska planen och till de tvååriga operativa planerna. Styrelsen måste få möjlighet att välja prioriterade kampanjer i enlighet med den internationella prioriteringen.

Svenska sektionens verksamhet

Här ska all vår verksamhet beskrivas. Man anger vad som är prioriterat och vad som är verksamhet som måste finnas för att vi ska kunna finnas som sektion. Det är inte helt självklart vad som är basverksamhe,t och var styrelsen kan använda prioriteringsverktyget. I första hand styrs sekretariatets och styrelsens arbete, men medlemmar och olika grupper torde ha möjlighet att välja inom dessa ramar.

Först ett inledande avsnitt som motiverar prioriteringarna. Sedan kommer en genomgång av allt vi ska göra.

1 Utredning och aktioner

Hittills har bara 1a (enligt rådsmötesbeslut) och 1c (se enkäten) identifierats som prioriterat, men något mer område kan få prioritet.

1a Stop VAW! (prioriterat; alla grupper bör jobba med detta)
1b Oprioriterade aktioner (som vi bara skickar vidare till intresserade grupper)
1c Arbete mot dödsstraffet (prioriterat)
1d Arbete mot tortyr (många medlemmar vill jobba med detta)
1e Arbete inom övriga delar av vårt kärnmandat (punkterna 1b - 1e omfattar vårt tidigare mandat, som omfattar t ex ”försvinnanden”, politiska mord mm)
1f Nya områden (bl a ESK-rättigheter, vilket inte fått så många förespråkare)
1g Lobbyverksamhet, inkl EU-föreningen
1h Flyktingarbete, arbete för migranter (detta är ett arbete som vi kommit att ge hög prioritet på senare år)
1i Biståndsarbete (detta är Fondens arbetsområde. En del av dess arbete kanske hamnar under andra rubriker)
1j Arbete som kräver egna utredningar (förmodligen kommer vi inte på länge ha resurser för detta)

2 Medlemsaktiviteter

2a Stöd till arbetsgrupper och distrikt (en viktig verksamhet; utan grupperna kommer sektionen inte att kunna uträtta särskilt mycket)
2b Arbete med ABG (detta arbete finansierar sig självt)
2c Stöd till övriga specialgrupper (frågan är hur många vi behöver för att vara effektiva)
2d Stöd till samordningar (detta kostar oss inte så mycket, men får vi verkligen ut vad vi vill av alla SAMO)
2e Övriga medlemsaktiviteter (utbildningar t ex, vilket är angeläget)

3 Organisation

3a Regional verksamhet (t ex aktivistcenter; en prioriteringsfråga)
3b Stöd till speciella medlemsgrupper (bl a ungdomsgrupper, vilket väl måste ses som angeläget)
3c Interndemokrati - möten (årsmöten bl a; detta krävs)
3d Internationella möten (detta krävs)
3e Förvaltning och styrning av svenska sektionen ("accountability", "governance" detta är prioriterat internationellt; förmodligen drar det inte så mycket resurser utöver de personella)
3f Personalutveckling (nödvändigt)

4 Information och kommunikation

4a Amnesty Press (detta har vi alltid tyckt vara nödvändigt; ändå har vi skurit ner antalet nummer)
4b Information (Amnestyrapporter, MR)
4c Mediaarbete (pressmeddelanden etc från vår pressekreterare, pressklipp för att belysa vår verksamhet)
4d MR-undervisning (vi kan besluta att ta betalt för detta)

5 Finansiell stabilitet och tillväxt

Hela detta området är prioriterat

6a Medlemsvärvning och medlemsvård (om inte detta fungerar kan vi lägga ner på sikt!)
6b Insamlingsarbete och givarvärvning (vi behöver arbeta med detta för att få de ekonomiska resurser vi behöver)
6c Försäljning (en liten del)
6d Ekonomisk styrning och förvaltning (här ryms framför allt de ekonomiansvarigas arbete; det är nödvändigt)