Beslut om insamlingstillstånd Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008

Från: Sekretariatet/Mats Engman
Datum: 4 september 2008

Bakgrund
I samband med styrelsemötet i juni beslutade styrelsen att frånta ett antal grupper och distrikt rätten att bedriva insamlingsverksamhet i Amnestys namn, enligt nedanstående:

- att följande grupper fråntas rätt att bedriva insamling i Amnestys namn; 2, 3 ,30, 35, 46, 76, 99, 155, 223, 279, 318, U20, U29, U57, U61, Kvinnorättsgruppen i Göteborg,
- att följande distrikt fråntas rätt att bedriva insamling i Amnestys namn; Skaraborg, Örebro,
- att berörda grupper/enheter efter styrelsens beslut återfår insamlingsrätten när gruppen/enheten kan påvisa att den har förmåga att sköta sin redovisning enligt fastställda riktlinjer,

Samtliga grupper/distrikt har sedan dess kontaktats. Nedan är en sammanställning kring gruppernas status idag vad gäller denna fråga.

Grupper som lagts ner
2, 3, 76, 318, U 57, U 61
Dessa grupper var i praktiken redan nedlagda när beslutet fattades av styrelsen, och förfogade inte över några pengar.

Grupper som redovisat sin ekonomi
30, 35, 46, 99, U 20, U 29, Kvinnorättsgruppen i Göteborg, distrikt Örebro
Flera av dessa grupper har av olika skäl inte haft någon egen ekonomi. I något fall var de bara sena med att skicka in sina bokslut.

Grupper med enbart "privat" finansiering
I grupp 155 i Stockholm har gruppmedlemmarna själva stått för alla gruppens utlägg ur egen ficka. Därmed trodde gruppen inte att de behövde någon bokföring/redovisning, och någon bokföring går heller att återskapa i efterhand. Gruppen har dock lovat att fortsättningsvis bokföra och redovisa sin verksamhet, trots att intäkterna uteslutande kommer från gruppens egna medemar.

Grupp 223
Gruppen är Lunds internationella grupp och har uteslutande bestått av utbytesstudenter som enbart stannat i Sverige under ett års tid. I dagsläget finns ingen av de gamla medlemmarna kvar, men gruppen kommer att startas om med nya medlemmar under hösten. Gruppen förfogade över en liten summa pengar, som tillsammans med bokföringen förvarades i en "burk" (gruppen kunde inte öppna något eget konto, då ingen av gruppmedlemmarna hade svensk legitimation). Någon gång under jullovet 2007 försvann burken, och trots efterforskningar har den inte återfunnits.

I juni beslutade Lundagruppernas styrelse att ekonomin i grupp 223 fortsättningsvis ska skötas av en svensk "fadder", för att underlätta för gruppen att öppna ett bankkonto och för att säkerställa att gruppens ekonomi fortsättningsvis sköts på ett korrekt sätt.

Grupper/distrikt som till dags dato inte inkommit med redovisningar
279, distrikt Skaraborg*

* Distriktet bedriver ingen insamling och har ingen verksamhet, men förfogar över pengar på ett konto som ännu inte har avslutats.

Förslag till beslut

att återge grupp 30, 35, 46, 99, 155, 223, U 20, U 29, Kvinnorättsgrupen i Göteborg och distrikt Örebro rätten att bedriva insamling i Amnestys namn,

att uppdra åt sekretariatet att kommunicera ut beslutet till ovan nämnda grupper/enheter,

att förklara punkten omedelbart justerad.