- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Översyn av kommunikation med medlemmarna Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008
Till: Styrelsen
Från: Strategigrupp ett
Datum: 11 september (reviderad), 2008
Inledning
På styrelsens junimöte beslutades i enlighet med § 31 att: uppdra åt strategigrupp 1 att till styrelsens septembermöte inkomma med ett förslag på hur styrelsen ska använda de kommunikationskanaler som finns, till medlemmarna.
Sekretariatet har sedan dess startat ett arbete med att samordna all sin kommunikation, både extern och intern. Sekretariatet kartlägger nu vilka kanaler som finns och vilka de bör utveckla för att ta fram en kommunikationsplan. I detta arbete ingår att göra undersökningar om medlemmarnas synpunkter på informationskanaler, innehåll i material och framförallt mängden av material. Det arbete som sekretariatet nu påbörjat kan komma att medföra förändringar i det som presenteras i detta underlag. Det är dock av stor vikt att styrelsen redan nu tar beslut i vissa frågor som rör hur vi ska kommunicera med medlemmarna, i alla fall fram till dess att sekretariatets kommunikationsplan är klar.
Problemformulering
Hur ska styrelsen kommunicera med organisationens medlemmar? Vad fungerar bra idag och bör vara kvar. Vad fungerar mindre bra och bör ändras? Finns det andra sätt att kommunicera på som kan vara av intresse för styrelsen när det gäller att nå ut till medlemmarna?
Strategigruppen har tagit del av hur andra sektioner och den internationella styrelsen valt att kommunicera med sina medlemmar. Strategigruppen har även rådfrågat aktivister, Granskningskommitten och anställda på sekretariatet som har lång erfarenhet av att arbeta med aktivister. Dessutom har strategigruppen via INSATS och den interna webben bett medlemmar inkomma med synpunkter.
Bakgrund
De senaste åren har styrelsen vid olika tillfällen konstaterat att det inte finns någon tydlig sammanställning över vilka kommunikationskanaler som finns till medlemmarna. Den kartläggning som strategigruppen har gjort visar på följande sammanställning. Se nedan.
Vilken kanal | Vem skriver | Vem läser | Vad informeras om | Övrigt att känna till | Vår kommentar |
Amnesty Press (AP)
5 nummer per år | Någon från styrelsen, ligger idag på SG 1:s bord | Alla betalande medlemmar får AP | Beslut från årsmöte, vad händer intl, andra aktuella frågor | Sedan hösten 2005 har styrelsen en egen sida i AP. | Denna sida bör vara kvar. Det är den enda kanal vi har ut till alla våra medlemmar. |
Grupptrycket (GT) | Ordförande har haft en egen spalt. Justeraren från varje styrelsemöte har avlagt kort skriftlig rapport | Aktiva medlemmar. GT har skickats ut till aktiva och ligger på interna webben |
-Ordförande behandlar aktuella frågor.
-Justerarrapporten har sammanfattat föregående styrelsemöte. | Grupptrycket finns ej längre och är ersatt av INSATS. Se nedan | |
INSATS |
Ordförande har tillfälligt ansvar
för att ngn skriver från styrelsen i avvaktan på principbeslut hur vi väljer att kommunicera framöver | Samma som innan: aktiva medlemmar | Premiär för INSATS maj 2008 | Styrelsen kommer inte att kommunicera via INSATS. | |
Styrelsens hörna på interna webben
www.amnesty.se/internt | Alla i styrelsen kan själva göra inlägg under rubriker: ”nyheter” eller ”rapporter”. | Vi vet inte vem som läser men anar att det inte är så många. | Uppdatering från SG, rapport från telefonmöte, rapport från andra sektioners årsmöten etc. | Särskilt beslut om att telefonmötet ska dokumenteras på något sätt |
Hörnan bör vara kvar men såväl innehåll som form måste styras upp.
|
Interna webben
Medlemsforum www.amnesty.se/internt | En redaktion på sex medlemmar ska verka för diskussion på forumet | Främst aktiva medlemmar. | Bred variation på ämnen. | Här finns möjlighet för styrelsen att uttala sig, men detta görs mycket sällan. | Dessa sidor måste göras mer användarvänliga. |
Interna webben – särskilda sidor
www.amnesty.se/internt | Ansvariga för abortfrågan i styrelsen och i AIK samt respektive ICM-delegation har ansvarat för materialet. | Några få aktiva medlemmar har läst. | De aktuella frågorna samt en mängd underlag på området. | Inför konsultation om abortfrågan och i samband med ICM har särskilda sajter funnits med rapporter och diskussionsmöjligheter. | Dessa sidor bör fortsätta att skapas vid behov i särskilda frågor samt inför ICM. |
Externa webben
www.amnesty.se | - | - | - | Idag finns det ingen information om vilka som ingår i styrelsen på externa webben. | Bör åtgärdas. Namn, foton och e-postuppgifter bör finnas på hela styrelsen på externa webben. |
E-postadressen
[email protected] | E-post som skickas till denna adress går till hela styrelsen. | ||||
AI-snack | E-postlista som många erfarna aktivister är anslutna till. Tveksamt om medlemmar generellt känner till listan. | En lista som diskuterar såväl amnestyfrågor som samhällsaktuella frågor. | E-postlista som fd ordförande Christine Pamp administrerar. En del i styrelsen är med på listan men sällan talar ngn för styrelsens räkning där. | Styrelsen måste diskutera dels hur vi vill förhålla oss till listan idag, dels om vi ser behov av en e-postlista utöver de möjligheter som finns för diskussion på medlemsofrum. | |
Brev till styrelsen | Riktig post kommer sällan till styrelsen | Styrelsesekreteraren tar emot och vidarebefordrar till styrelsen | Vissa vykort och brev kom i samband med abortfrågan | ||
Faktiska möten med medlemmarna | Besök DR-möten, deltagande på aktivistseminarium, årsmöten etc. |
Resonerande del
Vi menar att vi kan fortsätta att använda oss av en del av de kommunikationskanaler som vi har idag. Dock måste vissa förbättras. Vi bedömer även att vi bör skapa en ny kommunikationskanal i form av ett styrelseutskick från styrelsen till medlemmarna. Vi vill understryka att vi i detta underlag endast diskuterar vilka kommunikationskanaler
styrelsen
ska använda sig av gentemot medlemmarna. När vi rådfrågat vad andra anser i frågan har vi fått in flera synpunkter kring kommunikation från sekretariatet till medlemmarna men detta ingår ej i denna översyn.
Nuvarande kommunikationskanaler
Amnesty Press (AP)
Det är rimligt att styrelsen även fortsättningsvis har en sida per nummer i AP. Det är värt mycket att vi har denna sida då det är vår enda kanal ut till alla medlemmar. Idag är dock sidan ganska anonym vilket vi tror kan ändras om exempelvis ordförande återkom där och hade ”ordförandes spalt” eller dylikt.
2) INSATS
Tanken med INSATS är inte bara att formen är annorlunda utan även innehållet jämfört med tidigare Grupptrycket. Vårt förslag är att styrelsen fortsättningsvis inte skriver i INSATS.
3) Styrelsens hörna på webben
Det är en god idé att samla det som rör styrelsens arbete på ett och samma ställe på interna webben. Dock ser vi behov av flera konkreta ändringar som förhoppningsvis kan leda till att fler medlemmar intresserar sig för att ta del av styrelsens arbete.
-Det vore rimligt att allt som rör styrelsens arbete gick att hitta här. Dvs dagordningar/beslutsunderlag, protokoll och korrespondens.
-Mer information om varje ledamot bör framgå. Ansvar inom styrelsen, kontaktuppgifter och något personligt.
-Idag finns flera rubriker i högra spalten. Vi föreslår att rubrikerna ”nyheter” respektive ”rapporter” kan slås samman.
-
-De inlägg som görs på styrelsens hörna bör samköras med de nyheter som ligger på ”ettan” på interna webben så att fler kan se när något är uppdaterad.
4) Interna webben, medlemsforum
Vårt förslag är att detta forum framöver blir den plats där all diskussion bland medlemmarna förs. Styrelsen har möjlighet att initiera diskussioner och svara på frågor som ställs men det är inte tänkt att styrelsen ska vara ansvariga för att leda debatter. För att forumet ska vara attraktivt och användarvänligt behöver det förändras. Teknisk bör det skapas möjlighet att följa olika trådar så att det blir tydligt vilka inlägg som tillhör vilken diskussion. Det ska vara lätt att starta nya trådar och trådar ska kunna avslutas. Det är även önskvärt med en funktion där man kan följa debatten i en viss tråd genom RSS-flöde eller e-post hem till brevlådan så att det är möjligt att bevaka den fråga man är intresserad av.
5) Interna webben – särskilda sidor
Det är rimligt att även fortsättningsvis skapa dessa sidor exempelvis när en särskild fråga måste diskuteras eller inför internationella rådsmöten. Till skillnad från tidigare så kommer dock all diskussion att föras på medlemsforumet och inga separata diskussionsforum bör skapas.
6) Externa webben
På externa webben bör det vara tydligt vilka som ingår i sektionsstyrelsen. Foto, namn och kontaktuppgifter (såväl till respektive ledamot som hela styrelsen) ska finnas. Dock bör ej hemadress och telefon finnas med.
7) E-postadressen
Lättillgängligt att hela styrelsen går att nå via en och samma e-postadress.
8) AI-snack/E-postlista
AI-snack skapades eftersom det saknades en central e-postlista för att kunna diskutera amnestyfrågor. Vissa menar att AI-snack borde ”flytta in” i medlemsforumet på interna webben istället då det skulle göra diskussionerna synliga för så många som möjligt. Tanken med AI-snack är dock enligt grundaren att det ska vara just en e-postlista för dem som är intresserade. Det ska vara en aktiv handling att gå med, men endast innebära att ansluta sig via en mejladress. Det är skillnad mellan att skriva inlägg på ett webbforum där inlägg sparas mot att skicka inlägg på en lista som går ut till andra som anmält sig.
Idag är AI-snack en lista som många inte känner till. Genom att erbjuda AI-snack att gå över till en e-postlista som sköts centralt möjliggörs att fler får kännedom om att listan finns. Frågan är om det finns utrymme för både debattforum på interna webben samt en e-postlista för de som vill diskutera via e-post. Dock kvarstår att om vi inte erbjuder en e-postlista som styrs centralt så kommer AI-snack att finnas kvar och fortsätta att diskutera i ett forum som många inte känner till existerar. Samtidigt kanske utmaningen består i att skapa ett internt diskussionsforum som är så pass användarvänligt och attraktivt att majoriteten väljer att föra sina diskussioner där.
9) Brev till styrelsen
10) Faktiska möten med medlemmarna
Vissa menar att någon form av riktlinjer eller principer vore användbara för styrelsen när det gäller möten med medlemmar. Så gott som årligen väljs nya styrelseledamöter och ett gemensamt förhållningssätt för styrelsen gentemot medlemmarna skulle utgöra ett stöd i den nya rollen som styrelseledamot.
Ny kommunikationskanal
Vi bedömer att det idag finns behov av en ny kommunikationskanal- ett styrelseutskick. Eftersom vi föreslår att styrelsen inte längre regelbundet skriver i det nya medlemsutskicket INSATS så ser vi ett behov av att styrelsen skapar en egen kanal till framför allt de aktiva medlemmarna. Tanken är dock att utskicket ska vara möjligt att prenumerera på för alla som är medlemmar. Den internationella styrelsen har en längre tid gjort ett särskilt utskick efter varje styrelsemöte, den så kallade IEC-bulletinen. Det är ett utskick där ett förord skrivs av ordförande och sedan följer en redogörelse för de beslut som tagits och hur diskussionen gått kring dem. Det ger en möjlighet att lyfta fram särskilt viktiga frågor. I kontakt med andra sektioner har det framkommit att allt fler styrelser börjar se detta som en bra förebild för hur en styrelse kan kommunicera med sina medlemmar.
Det verkar finnas ett intresse av att få veta mer om hur styrelsen resonerar i framför allt större frågor och även vilka skilda åsikter som kan finnas inom styrelsen. De korta rapporter som skrivits hittills är ofta korta och återger endast vad som bestämts. Vi ser ett behov av att styrelsen skapar ett eget utskick som går ut efter varje styrelsemöte. Utskicket skulle bland annat gå till de som idag får INSATS och det skulle även vara möjligt att på interna webben anmäla att man vill presumera på utskicket. Vårt förslag är att ett utskick sammanställs och skickas ut skyndsamt efter varje styrelsemöte. Styrelsen ansvarar för det förord som ska som inleda utskicket och resten av utskicket tas fram med redaktionell hjälp från sekretariatet.
Ett nytt sätt att kommunicera
Grunden i vårt förslag är att det ska bli klart och tydligt var styrelsens kommunikation med medlemmarna äger rum. Utifrån de förslag till beslut vi presenterar nedan så skulle styrelsens kommunikation med medlemmarna kunna se ut som följer:
Vilken kanal | Vem skriver | Vem läser | Vad |
Amnesty Press (AP)
5 nummer per år | Någon från styrelsen. SG1 ansvarig | Alla aktiva medlemmar får AP | Beslut från årsmöte, vad händer intl, andra aktuella frågor |
Styrelseutskick efter varje styrelsemöte | Styrelsen med redaktionell hjälp från sekretariatet | Främst aktiva medlemmar, även stödmedlemmar | En mer ingående rapport från styrelsens arbete med möjlighet att lyfta viktiga frågor |
Interna webben
styrelsens hörna medlemsforum särskilda sidor | Styrelsen | Medlemmar | Allt som rör styrelsen ska finnas på hörnan, i forum sker diskussion och extra information vid behov på särskilda sidor |
Externa webben | Uppdateras av sekretariatet | Alla kan läsa | Här finns kontaktuppgifter t styrelsen |
E-postadressen & brev till styrelsen | Medlemmar och andra kan kontakta styrelsen | Styrelsen | - |
Faktiska möten med medlemmarna | - | - | Möten äger rum på årsmöten, DR-möten etc |
Förslag till beslut
Styrelsen beslutar
A) Amnesty Press (AP)
att fortsättningsvis disponera en sida per nummer i Amnesty Press för kommunikation med medlemmarna
B) INSATS
att ej kommunicera med medlemmarna via INSATS
C) Styrelsens hörna på webben
att styrelsens hörna uppdateras enligt förslagen ovan
D) Interna webben, medlemsforum
att styrelsen fortsättningsvis använder detta diskussionsforum för dialog med medlemmarna.
att diskussionsforumet förändras enligt förslagen ovan
E) Interna webben – särskilda sidor
att vid behov skapa särskilda sidor, exempelvis inför ICM
F) Externa webben
att styrelsens kontaktuppgifter görs tillgängliga på externa webben
G) AI-snack/E-postlista
att styrelsen beslutar att inte skapa någon centralt administrerad e-postlista
att styrelsen beslutar att fortsättningsvis inte uttala sig på AI-snack
H) Styrelseutskick
att fortsättningsvis sammanställa ett styrelseutskick som går ut efter varje styrelsemöte enligt förslaget ovan
I) Uppföljning
att det nya sätt som styrelsen väljer att kommunicera på utvärderas senast till septembermötet 2009