- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Rapport från EU-föreningens årsmöte Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2008
Rapport från EU-föreningens årsmöte
14-15 juni 2008 Paris
Budget 2009
Årsmötet antog budgetförslaget för 2009 med konsensus. Då EU-föreningens framtid är osäker utgår förslaget från att inga större förändringar sker vad gäller personal, kontor eller verksamhet. Man räknar dock med något högre resekostnader och kommer även att höja ersättningen för praktikanter. Därtill räknar man med en inflation på 4 %.
Styrelseval
Styrelsemedlemmarna John Ward och ordförande Marcus Mayers mandat gick ut i samband med årsmötet, efter sex år (3x2 år) vardera i styrelsen. Emma Cars valde att inte ställa upp för omval då, vilket däremot Kinga Dabrowska gjorde (Kinga valdes in hösten 2007 då Pietro Antonioli valdes in i IEC). Som nya styrelsemedlemmar valdes Marian Pink (Österrike), Silke Hattendorf (Tyskland) och Frans Huijnen (Nederländerna). Vivi Basballe (Danmark) som valdes in i styrelsen på årsmötet 2007 fortsätter sin första tvååriga mandatperiod.
Europe Review
Årsmötet kretsade av naturliga skäl i huvudsak kring översynen av Europaarbetet. Eftersom det bland sektionerna finns olika uppfattningar om IEC:s förslag till organisatoriska förändringar ägnades lördagen till stor del åt en ”mediation”-övning, en diskussion ledd av Nicholas Beger med syfte att hitta ”common ground” bland de vitt skilda åsikterna om hur review-processen ska fortskrida. Diskussionen var givande men fastnade dock i knäckfrågorna (förtroende för IS arbete, governance, finansiering m.m.).
Under ett informellt möte på lördagkväll/natt satt de sektioner som lagt fram resolutioner till årsmötet (Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, UK + Pietro Antonioli och Peter Pack från IEC) och manglade de liggande resolutionerna. Slutligen lyckades man komma fram till en gemensam resolution som ersatte de tidigare förslagen. Trots de olika uppfattningarna var viljan att enas och gå vidare med arbetet med andra ord stor.
I resolutionen framgår att EU-föreningens sektioner och strukturer är överens om att det av IEC framlagda förslaget på organisatoriska förändringar ska utgöra en bas för utvecklingen av Amnestys arbete i Europa. Samtidigt anges ett antal förutsättningar, som t.ex. att alla existerande nätverk som flykting och lobbying kommer att bibehållas, att EU-kontorets flexibilitet ska upprätthållas och att de organisatoriska förändringarna ska ske stegvis och med övriga relevanta processer i åtanke (som det pågående arbetet med att utveckla demokratin, ISP, ”assessment of distribution”, den aviserade Acceture-utredingen på det internationella sekretariatet). Därtill förutsätts att alla aktörer ska vara involverade i, och hållas uppdaterade under processen.
Årsmötet åtogs sig även att arbeta i nära samarbete med IEC för att formulera detaljerna i IEC:s förslag. IEC ska enligt resolutionen inrätta en arbetsgrupp med representanter från alla intressenter, som ska utarbeta detaljer och driva processen. Förhoppningen är att kunna implementera det slutliga förslaget med start 2009.
Resolutionen antogs med konsensus (se fulltext nedan)
Lisa Tönnes, juni 2008
AI Austria, AI Belgium (Fr.), AI Denmark, AI France, AI Germany, AI Netherlands, AI UK
The EU Association
Expresses its appreciation to the IEC, the Europe Review Working Group, the Secretary-General, the EU Association Board of Directors, the EU Office staff, IS staff and others for their highly valuable efforts to make the Europe Review a successful and timely process and endorses the Policy and Strategy for AI’s work in and on Europe, recently adopted by the IEC;
Notes that
the Policy and Strategy for AI’s work in and on Europe reflects important steps in the process of making AI’s work in and on Europe more effective;
AI’s work in and on Europe must become more effective and more integrated in order to improve the impact of our human rights activities in and beyond this region and therefore appreciates the idea of creating a European Regional Space (ERS) to deliver the regional dimension of AI’s work in and on Europe;
in changing the way AI is organized we must properly take into consideration that one of the most important strengths of AI is its approach to be organized in sections, structures and their respective memberships which is also at the core of the One Amnesty concept;
it will be crucial to reach the broadest possible consensus on all major aspects of the organisational changes yet to come and to ensure that AI’s organizational architecture in Europe fits well with plans for the development of AI’s worldwide organizational architecture in the Integrated Strategic Plan (ISP) for 2010 – 2016;
Recognizes that the IEC’s draft proposal – based on the proposal developed by a working group with representatives from the EU Association board, the Association's members, the IEC, the EU directors and the IS – provides a basis for the development of AI’s work on Europe provided that
there is a solid commitment of all AI Entities on the budget needed to deliver the agreed policy and strategy for AI’s work in and on Europe, including the coordination of campaigning, to be achieved either by a Memorandum of Understanding or another instrument which allows for a maximum of transparency and stability well into the period of the next ISP;
a common platform is created in which the various activities outlined in the Policy and Strategy paper can be coordinated among all the actors (the IS – its various programs, the EU Office, the Sections and Structures in the EU, in Europe and those outside of Europe who wish to participate) in an atmosphere of mutual respect and trust;
a planning process is created within the framework of the ISP and IS and section OP processes in which all the AI Entities invest the necessary effort and commit themselves to the full implementation of the mutually decided goals and projects and which will include proper monitoring and evaluation mechanisms to allow adjustments and corrections;
provisions for a creative and efficient manner are created by which the several programs of the IS (ECA, LIOP, Campaigning, Media, etc.) and the EU Office can be integrated so that amnesty’s work in and on the EU and Europe is optimised and the various activities proposed in the Policy and Strategy paper can be best carried out;
sections and structures must improve their capacities to implement the agreed Policy and Strategy for AI’s work in and on Europe and especially strengthen inter-section cooperation;
a step-by-step approach is applied in the course of decision-making and implementation of the organisational re-design of AI’s work in and on Europe where appropriate, taking into consideration this resolution and including the technical operational review at the IS and in European sections and structures as recently announced by the Secretary General;
any organisational changes that may prove necessary in the future will maintain the excellence of the current work of the EU Office, its high flexibility, speed and capacity;
all existing networks of specialists (media people, lobbyists, refugee specialists) be maintained and others formed as appropriate;
developments in the in-progress work on democracy, integrated strategic planning and the new concept of “assessment to distribution” should all feed into the gradual adaptations of the work in an on the EU and on Europe – from the existing form to some integrated form in the future;
all stakeholders are able to closely monitor the progress of implementing changes and are properly consulted in the further process of deliberations;
Asks the IEC to create a working group with a representative selection of stakeholders to carry through this detailed design phase;
and
Commits to working closely with the IEC to define the details of the proposal with a view to implementing the final proposal from 2009 and making the appropriate changes to the EU Association statutes.