Lägesrapport projektet långsiktig riktning 2027 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2015

Från: Sekretariatet/Projektgruppen

Datum: 29 maj 2015

RAPPORT

Lägesrapport om hur projektet med Långsiktig riktning 2027 fortskrider.

Årsmötet/workshops

Diskussionerna på workshopsen hamnade på bra nivåer och inte för abstrakt. Samtliga grupper kom med någon slags medskick till processen, vilket metoden fungerade bra för. Metoden var inte lika passande för fördjupande diskussion men det kommer å andra sidan i höst och i den fortsatta processen. Rapport om vad medskicken blev är inte färdigställd men tillsammans med omvärldsanalyser, workshop med personalen och enkäten ska den skapa underlag till projektgruppen. Detta ska vara klart efter semestern och inför första referensgruppsmötet den 22 augusti.

Projektgruppen vill väldigt gärna få input från styrelsen och deras uppfattning då det var fler från styrelsen närvarande än från projektgruppen.

Personaldagen

Planen är att vi gör samma workshop och på samma sätt som på årsmötet för att få medskick på samma nivå. Personal kommer bli involverad igen framöver.

Enkätens status

Vi har fått in svar över förväntan. Den 29 maj hade 1 042 svarat varav 763 medlemmar/givare, 148 medlemmar/givare och aktiva och 131 har engagemang på annat sätt. Enkäten är öppen till 8 juni.

Vi har skickat ut till alla som prenumererar på vår e-postlista (både medlemmar och övrigt engagerade) totalt ca 67 000 men även på listor till aktiva som gruppsekreterarlistan/insatslistan/DO och de som får lokala utskick i storstäderna, sammanlagt ca 2 000 mottagare. Det kan finnas en del överlappningar där personer fått utskicket två gånger.

Referensgruppstatus

Vi har fått in fyra anmälningar och kommer titta över dem. Vi har även en lista på personer som vi samlat ihop med syfte att få till en grupp som når upp till kriterierna och kommer nästa vecka aktivt kontakta personer som passar in i gruppen. Syftet är att försöka skapa en så bred representation som möjligt men samtidigt ha med personer som har helhetstänk och ser till Amnesty ur ett större perspektiv. Motsatsen kan vara att en vill driva sin hjärtefråga. Vi förlängde anmälan till gruppen till 1 juni.

Omvärldsanalyser

Vi tänker oss 2-3 sidor med följande struktur: Ingress, problematisering, underrubriker och bilder/diagram. Det är inte skrivet i sten men de ska ha samma upplägg och språk/nivå/ton. Analyserna påbörjas nu och kommer produceras under olika perioder med deadline 7 augusti och blir sen en del av underlaget till projektgruppen och referensgruppen. Omvärldsanalyserna kommer också att delas med rörelsen för att få respons på ifall medlemmarna håller med om analyserna eller inte. Vi kommer skriva dem så objektivt som möjligt.

Anställda har också uppmanats att komma med input på artiklar, rapporter eller annat till projektgruppen. Gärna i sammanfattande format eftersom vi inte kommer ha möjlighet att läsa allt för stora mängder. De analyser vi nu kommer ta fram rör de fyra vägvalsfrågorna plus två till en om megatrender/allmän framtidsspaning och en om tillväxt/finanisering:

• Lokal relevans

• Fokusering/prioritering

• Medlemsdemokrati

• Aktivism

• Allmän framtidsspaning/megatrender

• Tillväxt/finansiering

Verksamhetsmötet

Vi har inte planerat mötet i detalj men fokus kommer vara på den långsiktiga riktningen, omvärldsanalyser och utkast på viktiga frågor kommer finnas med för att diskuteras mer djupgående. Sammanfattning av workshops och enkäter finns också då. Vi kommer planera mer kring upplägg på vårt junimöte 23-24 juni. Vi undersöker möjligheten att öppna upp verksamhetsmötet för deltagande via videokonferenssystemet i Göteborg och Malmö för att öka möjligheten för grupper och övriga aktivister att delta i den delen.

PDF-fil, klicka nedan.

Bilaga: Detaljerad tidsplan med preliminära datum i väntan på att styrelsemöten spikas och även verksamhetsmötet.