Kvartalsrapport 1, 2015 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2015

Ekonomisk rapport för första kvartalet 2015

(3 bilagor)

Inledning

Den första kvartalsrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med mars med jämförelser mot budget för helåret och med kommentarer av större avvikelser. Rapporten innehåller inte någon prognos eftersom det efter tre månader är svårt att prognostisera helårsutfallet som till stor del är beroende av hur sommarens face-to-face-värvning av nya medlemmar och givare faller ut. En första prognos för helårsutfallet görs i samband med den andra kvartalsrapporten.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 106 545 tkr och på kostnadssidan är den beslutade budgetramen 96 045 tkr. Därutöver finns disponibla budgetdelar avseende frivilliga bidrag till den internationella rörelsen om 10 500 tkr för beslut efter tredje kvartalsrapporten, vilket tillsammans ger en total kostnadsbudget på 106 545 tkr.

Verksamhetsplan

Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts.

Bilaga 1

Första kvartalets intäkter uppgår till 34 152 tkr, 32% av budget. Kostnaderna för motsvarande period uppgår till 20 704 tkr, vilket är 19% av den totala budgeten, inklusive disponibla delar.

Periodens intäkter och en jämförelse mot budget

Bilaga 2

Intäkterna till och med mars uppgår till 34 152 tkr, 32% av helårsbudget. Föregående år var intäkterna under motsvarande period 32 364 tkr. Den främsta anledningen till intäktsökningen är att det regelbundna givandet i form av gåvor och medlemsavgifter har ökat, främst på grund av en större medlemsbas.

Intäkterna (och kostnaderna) från nyvärvade medlemmar/givare skiljer på kall och varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen, medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse. Intäkter från värvningsåret räknas till rekrytering och efterföljande år räknas intäkterna som ett pågående givande.

Nedan kommenteras intäktsgrupperna i den ordning som de följer i resultatrapporten.

Kall rekrytering

Kall rekrytering sker främst via face-to-face (F2F) men rekrytering sker även i mindre omfattning via internet och telefundraising (TF) F2F-projekten fokuserar i år på stabilitet. I Göteborg och Malmö har projekten startat med bra resultat, dock har antalet värvare varit något färre än budgeterat. Verksamheten i Stockholm har haft svårt att rekrytera värvare, men det ser bättre ut inför sommaren. F2F har tillsatt en projekt-tjänst som har uppdraget att arbeta med rekrytering. TF kämpar med en uppstart av automatiserad scoring, bättre förvärv av leads. Testet av den automatiserade scoringen kom igång sent under hösten, vilket gör att de fortfarande inte är i nivå med budget.

Utfallet för hela intäktsgruppen för perioden är 260 tkr, 9% av budget. Till största delen sker rekryteringen via F2F under sommaren, vilket ger ett sent utfall för intäktsgruppen.

Varm rekrytering

Den varma rekryteringen är ganska marginell och innebär främst kontakt via TF. Utfallet för intäktsgruppen är 26 tkr, 4% av budget. Förra året var utfallet för intäktsgruppen 57 tkr, 4% av budget för 2014.

Pågående givande

Hit räknas framför allt gåvor och medlemsavgifter som betalas via autogiro från åren efter värvningsåret. Intäkterna från regelbundna gåvor och medlemsavgifter uppgår till 20 147 tkr, vilket är 715 tkr högre jämfört med motsvarande period förra året. Intäkterna från medlemmar via inbetalningskort fortsätter att minska, vilket hör ihop med vår strategi att konvertera fler medlemmar till autogiro.

Utfallet för hela intäktsgruppen är 21 701 tkr (21 162 tkr), vilket är 25% av budget.

Övrig fundraising

Den största intäktskällan under övrig fundraising är utdelningen från Postkodlotteriet som ligger under Trusts and foundations. Utfallet blev 13 000 tkr, vilket är samma belopp som både förra och förrförra året. Testamenten uppgår redan till 1 055 tkr, vilket motsvarar 80% av budget. En annan stor intäktskälla är utdelningen från Human- och Hjälpfonden, från vilken besked om utdelningens storlek ges först sista december. Intäkterna från intäktsgruppen uppgår till 15 512 tkr, vilket är 1 487 tkr mer än för samma period föregående år. Intäkterna motsvara 71% av budget.

Försäljning

Här återfinns Amnestybutiken och prenumerationer. Utfallet uppgår till 80 tkr, vilket är 30% av budget.

Övriga intäkter

Under övriga intäkter ligger intäkter för arvoden samt räntor. Utfallet är 17 tkr, 8% av budget, då den största intäktsposten räntor, utfaller först i december.

Amnestyfondens andel av insamlade medel

Denna post avser den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden.

Periodens kostnader

Bilaga 3

Kostnaderna uppgår efter tre månader till 20 704 tkr. Utfallet är 19% av den totala budgeten, inklusive disponibla delar. Förra året var utfallet motsvarande period 19 987 tkr.

Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.

Arbetet för mänskliga rättigheter

Utfallet för arbetet för mänsklig rättigheter uppgår till 5 412 tkr inklusive lönekostnader, 20% av budget. Förra året var utfallet för första kvartalet 5 936 tkr.

Prioriterat MR-arbete

Utfallet för sektionens kampanjarbete uppgår till 1 343 tkr, 18% av budget. För några av kampanjerna ligger aktivitetsfokus under senare delar av året.

Ej prioriterat MR-arbete

Häråterfinns främst sektionens arbete med utbildning inom mänskliga rättigheter. Utfallet är 428 tkr, 17% av budget. Kostnader för Angelägets filmfestival kommer att uppstå senare under våren.

Utvecklingskostnader

Denna post avser sektionens utvecklingsarbete på bland annat digitala plattformar och kommunikation via digitala kanaler för att nå målet om One Digital Amnesty. Utfallet under första kvartalet är 434 tkr, vilket är 13% av budget. Även här finns aktiviteter planerade under senare del av året.

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter

Stödet till arbetet för mänskliga rättigheter innefattar stöd till medlemmar, aktivister och grupper i form av utbildning, material, utskick och förberedelser för kampanjarbeten. Dessutom ligger också mycket av vår kommunikation i form av Amnesty Press samt mediaarbete både i traditionella och digitala medier under rubriken. Utfallet är hittills 3 208 tkr, 23% av budget.

Fundraising

Kostnaderna för fundraising uppgår till 3 982 tkr, vilket är 17% av budget. Utfallet för samma period förra året var 3 739 tkr.

Viktigt att notera är att de nya internationella riktlinjerna för redovisning definierar fundraisingkostnader på ett sätt som medför att att kostnaderna för insamling kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.

Kall rekrytering

Den största posten är kostnaderna för värvning av medlemmar och givare via F2F. Budgeten för den kalla rekrytering uppgår till 13 104 tkr och utfallet för perioden är 2 178 tkr, vilket motsvarar 17% av budget. Då rekryteringen främst pågår under sommaren är det främst under sommarperioden som kostnaderna uppstår.

Varm rekrytering

Kostnaderna uppgår till 861 tkr, 24% av budget. Föregående års utfall för samma period var 434 tkr.

Pågående givande

Till kostnaderna räknas bland annat uppgradering via TF där befintliga medlemmar rings upp och bes om eventuell ökning av gåvan via autogiro. Dessutom ingår kostnaden för givarbrev och medlemsaviseringar. Utfallet uppgår till 788 tkr, vilket är 21% av budget.

Övrig fundraising

Kostnaderna efter första kvartalet är 139 tkr, 11% av budget.

Stöd till fundraising

Utfallet är 520 tkr, 13% av budget. En stor del av kostnaderna inom intäktsgruppen är kopplade till medlems- och givarvärvningen, vilket ger ett sent utfall även för kostnaderna. Här ligger även en del samordningskostnader som avdelningskonferenser och globala skill shares med senare utfall.

Försäljning

Här ligger alla kostnader för Amnestys postorderverksamhet. Sektionen har det ekonomiska ansvaret för verksamheten och det praktiska arbetet med lagerhållning och leveranser sköts av aktivister i Lund. Utfallet är hittills 73 tkr, 29% av budget.

Gemensamma kostnader

Totalt uppgick gemensamma kostnader till 4 859 tkr, 28% av budget. Förra året uppgick kostnaderna under motsvarande period till 4 363 tkr.

Organisationsstöd

Under organisationsstöd ligger bland annat alla kostnader för sekretariatet och löner för de sekretariatsgemensamma tjänsterna. Utfallet är 3 933 tkr, vilket är 29% av budget.

Styrning

Här återfinns styrelsens kostnader, kostnader för årsmötet samt lönekostnader för styrelsesekreteraren. Utfallet är 594 tkr, 23% av budget.

Övriga kostnader

Under denna post återfinns avskrivningar. Utfallet är 331 tkr, 25% av budget.

Internationella rörelsen

Här återfinns alla transaktioner inom organisationen. I budgeten finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, frivilliga bidrag till internationella rörelsen och bidraget till Amnestys EU-kontor.

Utfallet uppgår till 6 451 tkr, 17% av budget. De frivilliga bidragen till internationella rörelsen på sammanlagt 10 500 tkr ligger för beslutet efter tredje kvartalsrapporten.

PDF-filer, klicka nedan!

Bilagor: