Rapport från AIK - juni 2015 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2015

Datum: 2 juni 2015

RAPPORT

Rapport från AIK, perioden juli 2014 till juni 2015

Amnestys Internationella Kommitté (AIK) har under verksamhetsåret bestått av Sara Belfrage, Bengt Brülde, Anton Lidström och Robert Tolonen Scherman (sammankallande).

Något fysiskt möte har inte ägt rum. Diskussionsmöten (se nedan) har skett per telefon.

I september 2014 lämnade undertecknad kommentarer per e-post till styrelsen, generalsekreteraren och svenska sekretariatet (Madelaine Seidlitz) angående dokument från IS vid namn ”Human Rights in the Digital Age draft strategy” (POL 30/006/2014). AIK hade sedan tidigare kommenterat en ”concept note” på samma tema, se förra rapporten.

I april 2015 fick AIK ta del av styrelsens beslut "att uppdra åt sekretariatet att i samråd med AIK uppdatera AIKs direktiv så att de stämmer överens med styrelsens hantering av internationella frågor och återkomma med förslag till styrelsens forum senast den 30 juni." Detta tillsammans med en förfrågan från styrelsesekreteraren hur sekretariatet och AIK bäst går tillväga med uppdateringen av direktiven. Frågan rann dock ut i sanden med anledning av det då förestående svenska årsmötet och arbetet med ICM-resolutionerna. Frågan kvarstår således att hantera under kommande verksamhetsår. Bäst torde vara ett fysiskt möte på sekretariatet, med styrelserepresentant närvarande. Ett fysiskt möte kräver, för medlemmarna i AIK:s räkning, mycket god framförhållning, varför vi gärna ser att styrelsen så snart som möjligt lämnar förslag på datum (förslagsvis en lördag) till hösten.

I maj 2015 kommenterade AIK ett av sekretariatet gjort urval av ICM-resolutioner. AIK hade i samband med detta två telefonmöten: ett där resolutionerna fördelades inom gruppen och ett där medlemmarnas utkast till svar diskuterades. Efter diskussionerna sammanställde undertecknad AIK:s samlade tankar i ett dokument, vilket sedan skickades runt per e-post för kommentarer och korrektur, innan det slutliga svaret skickades till styrelsen och sekretariatet (även det per e-post).

Kopior av AIK:s kommentarer, liksom bakgrundsmaterial, kan erhållas av undertecknad på begäran.

Robert Tolonen Scherman
Sammankallande i AIK