Uppföljning av årsmötesbeslut - 2015 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2015

Datum: 29 maj 2015

BESLUTSUNDERLAG

Uppföljning av årsmötesbeslut

Följande beslut som fattades vid årsmötet 2015 föranleder någon form av uppföljning. Nedan kommer sekretariatet med förslag på hur det kan göras och i vissa fall en kommentar till beslutet.

§ 29 Motion om stadgeändring angående valberedningen

Beslut

att sektionens stadgar, paragraf 7.5, ändras och att lydelsen blir:

6 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden ska alltid finnas upptagna: [..]

7.5 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden ska alltid finnas upptagna:

- upprättande av röstlängd

- fråga om årsmötet utlysts i stadgeenlig ordning val av funktionärer:

a) två ordförande,

b) minst två sekreterare,

c) två justerare,

d) minst två rösträknare och

e) två diskrimineringsombud

- sektionsstyrelsens och revisorernas berättelse avseende sektionen

- fråga om ansvarsfrihet för ledamöterna i sektionsstyrelsen

- Amnestyfondens och revisorernas berättelse avseende Amnestyfonden

- fråga om ansvarsfrihet för ledamöterna i Amnestyfondens styrelse

- val av sektionsstyrelse:

a) ordförande för en tid av två år (väljs vartannat år),

b) kassör för en tid av två år (väljs vart annat år),

c) ytterligare tre ordinarie ledamöter för en tid av två år och

d) två suppleanter för en tid av ett år

- val av Amnestyfondens styrelse:

a) sju ordinarie ledamöter för en tid av två år med val av fyra ena året och tre andra året och

b) tre suppleanter för en tid av ett år

- val av granskningskommitté:

a) tre ordinarie ledamöter

b) en suppleant

- val av revisorer för sektionen respektive Amnestyfonden:

a) en ordinarie, som ska vara auktoriserad revisor och

b) en suppleant, som ska vara auktoriserad revisor

- val av valberedning:

a) fem ordinarie ledamöter som väljs för en tid av två år med val av tre ena året och två det andra året och med en ordförande som väljs internt b) en suppleant som väljs för en tid av ett år.

- beslut om beredningsform

- val av funktionärer till beslutad beredningsform

- motioner och styrelsens förslag

- medlemsavgifternas storlek

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt uppdatera stadgarna i enlighet med beslutet till septembermötet 2015

______________________________________________________________________________________

§ 32 Motion om stadgeändring avseende val av Granskningskommitté

Beslut

att ändra svenska sektionens stadgar punkten 7.5 - såvitt gäller Granskningskommitén - så att den får följande nya lydelse:

7.5 val av granskningskommitté: a) tre ordinarie ledamöter för en tid av två år med val av två ena året och en det andra året och b) en suppleant för en tid av ett år.

§ 33 Motion gällande långsiktigt arbete för enskilda individer

Beslut

att grupperna ges möjligheter till ett långsiktigt arbete för enskilda fall inom alla nämnda delar av Amnesty Internationals nuvarande åtagande

att styrelsen verkar för en sådan utveckling inom den internationella rörelsen.

Kommentar:

Styrelsen har lagt fram en resolution till ICM 2015 om vikten av arbetet med individer som verkar för en utveckling av individarbetet inom rörelsen. Sekretariatet kommer även att vidta flera åtgärder för att följa upp årsmötet inom den svenska verksamheten:

• återuppta utbildningar av gruppsekreterare till hösten 2015 och där lyfta arbetet med aktionsfall.

• med större regelbundenhet lyfta individfall i Insats.

• på ett tydligare sätt lyfta arbetet med individfall i våra kanaler till aktiva medlemmar (exempelvis i Aktivistportalen).

• sju nya fall har tagits in på svenska listan sedan februari 2015 och sekretariatet kommer att lyfta dessa nya fall i våra kanaler till aktiva medlemmar.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att återrapportera till styrelsens marsmöte 2016 i samband med uppföljning av årsmötesbeslut.

§ 34 Förslag från styrelsen angående Resolution om att stärka arbetet med individer

Beslut

att uppdra åt svenska sektionen att på ICM 2015 verka för att Amnestyrörelsen bekräftar vikten av arbetet med individer samt vidtar åtgärder för att utveckla och stärka individarbetet.

§ 36 Motion om förändringar i valberedningens riktlinjer

Beslut

att valberedningens riktlinjer ändras enligt förslagen i motionen.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att uppdatera riktlinjerna i enlighet med beslutet till septembermötet 2015

§ 37 Förslag från styrelsen om valberedningens valberedning

Beslut

att årsmötesbeslut 2013:57 om valberedningens valberedning återkallas.

att uppdra åt styrelsen att vidta fortsatta förbättringsåtgärder gällande valberedningens valberednings tillsättning och arbete och återrapportera resultatet till årsmötet 2016.

Kommentar:

Sekretariatet kommer att fortsätta med de påbörjade åtgärderna i syfte att förbättra arbetet i valberedningens valberedning. Förra året förbättrades arbetet genom att tydliggöra informationen till distriktsombuden, låta valberedningen presentera sitt arbete för distriktsombuden samt göra förbättringar i lathunden för valberedningens valberedning.

Förslag på åtgärd:

Vi föreslår att tidigarelägga informationen till distriktsombuden ytterligare och att intresserade av att delta i valberedningens valberedning meddelar detta före verksamhetsmötet. Genom att uppmana distrikten att ta upp frågan lokalt före mötet för distriktsaktiva ökar möjligheten att valberedningens valberedning är förberedda på uppdraget.

Vi föreslår vidare att sekretariatet utser en kontaktperson på sekretariatet för valberedningens valberedning som har till uppgift att kontakta den nytillsatta gruppen efter valet och sedan följa upp deras arbete fram till årsmötet.

att uppdra åt sekretariatet att återrapportera vilka förbättringsåtgärder man vidtagit och, i den mån det är möjligt, deras effekt på att valberedninges valberednings tillsättning och arbete.

§ 38 Motion: En sektion, en röst

Beslut

att uppdra åt ICM-delegationen att verka för att det nuvarande systemets fördelningsgrunder för representation/rösträtt på internationella rådsmötet ses över i syfte att se om det går att stärka det demokratiska systemet i förhållande till ekonomiskt svagare och/eller mindre sektioner på något annat sätt.

Se beslut ovan.

§ 39 Förslag från styrelsen gällande stadgeändring för att tidigarelägga motionsstoppet

Beslut

att ändra paragraf 7.3 av sektionens stadgar så att den får följande lydelse i stadgarna:

7.3 Motioner till årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast tolv veckor före årsmötet. Årsmötet är inte skyldigt att behandla senare inkomna motioner. Årsmötet är inte heller skyldigt att behandla förslag från styrelsen som har beslutats efter att årsmöteshandlingarna har gjorts tillgängliga enligt 7.4. Årsmötet kan dock under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp för sent inkomna motioner eller förslag till behandling. Styrelsen skall lämna yttranden över inkomna motioner

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att uppdatera stadgarna i enlighet med beslutet till septembermötet 2015

§ 40 Motion om ytterligare resurser till arbetet med ”flykting och migration” på sekretariatet

Beslut

att styrelsen ger i uppdrag till sekretariatet att ytterligare prioritera arbetet med flykting och migration, utifrån det ökade trycket på verksamheten.

Kommentar:

Diskussioner har inletts för att se hur sekretariatet kan följa upp detta beslut på bästa sätt. I samband med höstens arbete med att ta fram en verksamhetsplan för 2016 kommer vi att analysera på vilket sätt och i vilken omfattning resurser inom flykting och migration behövs. Eventuellt kommer vi att ha en tillfällig resurs under hösten 2015 under tiden som vi ser över helheten. Detta kan vi dock först avgöra efter att vi sett den ekonomiska rapporten för det andra kvartalet. Om stora och permanenta förändringar krävs tas sådana beslut lämpligen i samband med att sekretariatet ser över verksamheten i sin helhet inför verksamhetsplanen 2017-2019 och utifrån de nya strategiska målen och den långsiktiga riktningen.

Förslag på åtgärd:

att sekretariatet rapporterar till styrelsen i samband med att verksamhetsplanen för 2016 och 2017-19 tas fram och då redogör för hur beslutet följts upp.

§ 46 Motion: Sök intresserade medlemmar för uppdrag

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att hitta former för att ge medlemmar möjlighet att anmäla sitt intresse till att delta i uppdrag som utlyses av styrelsen.

Kommentar:

Samtliga uppdrag som går via sekretariatet bör utlysas via Insats. Insats är den kommunikationskanal vi hänvisar aktivister till och det är också den naturliga platsen att utlysa dylika uppdrag. Insats går till samtliga grupper och till distriktsombuden. Vid vissa tillfällen är det för få personer som hört av sig och då har vi kontaktat grupper eller aktivister som ses som strategiska (i förhållande till det specifika uppdraget) med uppmaning att söka.

Förslag på åtgärd:

Att sekretariatet till styrelsens novembermöte föreslår rutiner vid tillsättning av uppdrag i svenska sektionen. Det föreslagna tillvägagångssättet ska möjliggöra en breddning av målgruppen och ta hänsyn till att det i vissa fall kan vara stragegiskt att rikta sig till vissa grupper beroende på de kriterier som kopplas till det specifika uppdraget. Samtliga uppdrag bör kommuniceras via Insats och kommer att göras så tills nya rutiner finns på plats (i november 2015).

§ 47 Förslag från styrelsen om Resolution om långsiktig riktning

Beslut

att uppdra åt svenska styrelsen att på ICM 2015 verka för att Amnestyrörelsen arbetar fram en långsiktig inriktning.

§ 48 Förslag från styrelsen om stadgeändring om anmälan till årsmötet

Beslut

att ändra stadgarnas § 9.2 till följande lydelse:

§ 9.2 Varje medlem av sektionen har rätt att närvara vid årsmöte och extra medlemsmöte förutsatt att medlemmen innan anmälningstiden till mötet gått ut har betalat medlemsavgift för innevarande eller föregående år. För yttrande och rösträtt krävs att medlemmen anmält sig till årsmötet i enlighet med de anvisningar som ges i kallelsen. Årsmötet kan vid upprättande av röstlängden bevilja sent anmälda medlemmar yttrande och rösträtt.

§ 49 Förslag från styrelsen angående de strategiska målen 2016-2019

Beslut

att uppdra åt styrelsen att på ICM 2015 verka för att arbetet mot grova kränkningar av medborgerliga och politiska rättigheter (såsom godtyckliga gripanden, tortyr, dödsstraff samt samvetsfångar) inkluderas i de strategiska målen 2016-2019

att uppdra åt styrelsen att på ICM 2015 verka för att sexuella och reproduktiva rättigheter inkluderas i de strategiska målen 2016-2019

att uppdra åt styrelsen att på ICM 2015 verka för att flykting- och asylfrågorna i de strategiska målen 2016 - 2019 inkluderar rätten att söka asyl, legala vägar för att söka skydd samt tillgång till en rättssäker asylprocess utifrån principen om non-refoulement.