Bilaga om jäv till styrelsens arbetsordning - 2015 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2015

Datum: 26 maj 2015

BESLUTSUNDERLAG

Förslag till bilaga om jäv till styrelsen arbetsordning

Bakgrund

Styrelsen fattade den 25 mars 2015 följande per capsulam beslut i styrelseforum:

att uppdra till sekretariatet att, till styrelsens junimöte, ta fram ett kort beslutsunderlag kring jäv som innehåller

- en inledning med ett principiellt resonemang om vad jäv innebär och olika typer av jäv

- ett flertal konkreta exempel på vad som kan utgöra jäv i den svenska sektionens styrelse

och som har till syfte att, efter diskussion och beslut på styrelsens junimöte 2015, bifogas styrelsens arbetsordning till varje kommande junimöte för att komplettera arbetsordningens skrivningar kring jäv och utgöra styrelsens gemensamma förståelse av vad jäv innebär i svenska sektionens styrelse

Förslag till bilaga om jäv till styrelsens arbetsordning

Med jäv menas att det finns en omständighet som rubbar förtroendet till en styrelseledamots opartiskhet vid hanteringen av ett ärende. Den som invändningen riktas mot kallas jävig.För att en styrelseledamot ska anses jävig behöver personen inte vara partisk utan bara att situationen är sådan att det kan kan finnas skäl att misstänka opartiskhet och att det kan finnas en risk att ovidkommande faktorer kan vägas in vid handläggningen eller i beslutsfattandet. Det får inte finnas någon omständighet som kan rubba förtroendet för styrelseledamöternas opartiskhet och de ska inte bereda ärenden, delta i beslut eller representera organisationen i frågor där jäv föreligger.

Det är i första hand den jävige som som ska upplysa om jävet och det är varje styrelseledamots skyldighet att fundera över samtliga omständigheter i ett ärende och därefter avgöra om det föreligger jäv.

I styrelsens arbetsordning, under punkt 3. Styrelsen, står det:

….“Styrelseledamot ska agera på ett sådant sätt att en sammanblandning mellan olika intressen inte sker så att jäv eller jävsliknande situation uppstår eller kan uppfattas uppstå. Det är exempelvis inte tillåtet för styrelseledamot att samtidigt vara leverantör till organisationen och därvid ha personlig vinning i någon form av relationen.

Definitioner: Jäv innebär intresse- eller tjänstekonflikt.

Intressekonflikt uppstår när en beslutsfattares beslut eller bruk av information direkt påverkar hans/hennes finansiella eller materiella intressen eller kan leda till att han/hon kommer eller kan komma i åtnjutande av eller förlora något av värde.

Tjänstekonflikt uppstår när beslutsfattares beslut eller bruk av information påverkar annan person, organisation eller sammanslutning som han/hon har en relation till och där det kan uppstå krav eller förväntan på positiv särbehandling.”

Nedan följer några exempel på situationer som kan utgöra jäv i svenska sektionens styrelse:

- en medlem i styrelsen har fått en gåva från någon som har intresse av att styrelsen fattar ett särskilt beslut.

- en medlem i styrelsen har ett arbete eller ett uppdrag hos annan part som har motsatt ståndpunkt till Amnesty inom en viktig policyfråga, som är inom styrelsens mandat att besluta om.

- en medlem i styrelsen har ett arbete eller ett uppdrag hos annan part och ska delta i beslut/diskussioner i en viktig policyfråga, som är inom styrelsens mandat att besluta om.

- styrelsen anlitar en konsult för en utbildning eller liknande och någon i styrelsen äger konsultbyrån eller har nära vänner/familjemedlemmar som gör det.

- styrelsen beaktar en person för ett uppdrag inom organisationen, och denna person är familjemedlem eller nära vän till någon i styrelsen.

Jävsproblematiken tas dessutom upp i styrdokumenten Uppförandekod för svenska sektionen av Amnesty International och Antikorruptionspolicy för svenska sektionen av Amnesty International. Samtliga styrdokument finns tillgängliga på http://medlem.amnesty.se/lar-kanna-amnesty/styrdokument

Förslag till beslut