Topprioriteringar inför 2016 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2015

BESLUTSUNDERLAG

Topprioriteringar inför 2016

Bakgrund

På styrelsemötet i november 2014 beslutade styrelsen om ett nytt planeringssystem. Det syftar bland annat till att underlätta för olika aktörer att fatta beslut på rätt nivå. Inför planeringen av 2016 ämnar vi även att inkludera hela verksamheten i planeringen för 2016 och därmed även de uppdrag som styrelsen gav generalsekreteraren i början av 2014. Det kommer i sin tur att underlätta när vi ser på resursallokering för olika typer av verksamhet.

Normalt har styrelsen tagit beslut om budgetramar etc. på sitt septembermöte. Med detta underlag vill sekretariatet starta planeringen av 2016 redan på junimötet genom att få styrelsens riktning kring vilka frågor vi ska prioritera för 2016 och vilka frågor som vi kan skjuta på till verksamhetsplanen 2017-2019.

De prioriteringar som lyfts nedan är en sammanställning från de ‘10 punkter’ som GS fick i uppdrag av styrelsen, större processer och projekt för 2015 som presenterades i januari för styrelsen, öppna beslut, resultat av diskussioner med facken samt från riskanalysen. Kort sagt så har vi försökt sammanställa alla de prioriteringar som idag ligger utanför verksamhetsplaneringen för att sedan prioritera, resurssätta och föra in dem i planeringen för 2016. Verksamhetsplanen följer idag Cocoa (vårt finansiella rapporteringssystem) men lyfter i princip bara mänskliga rättigheter och aktivism på kostnadssidan.

Som i all verksamhet finns det mycket som redan är på gång och sådant som är tidskritiskt och därmed svårt att förskjuta i tid. Samtidigt finns det också frågor där man kan diskutera tidsperspektiv såväl som ambitionsnivå.

Upplägget nedan startar med det stora perspektivet (den långsiktiga riktningen) och arbetar sig sedan nedåt i konkretitionsnivå.

Resonemang kring planering inför 2016

Arbetet med den långsiktiga riktningen är tidskritisk eftersom vår nuvarande riktning ‘Amnesty 2016’ och våra internationella och nationella planer snart når vägs ände. Ambitionsnivån är också hög eftersom resultatet kommer att guida oss i många år framöver. Själva dokumentet kommer att vara färdigställt i maj 2016 och därefter tar mycket arbete vid för att faktiskt implementera de beslut som fattas på årsmötet. Det arbete kommer huvudsakligen att ske genom utveckling av Verksamhetsplanen 2017-2019. För att säkerställa att kvalitet och ett effektivt arbetssätt kring såväl planering som rapportering, kommer vi parallellt att utveckla planeringssystemet.

Den långsiktiga riktningen kommer att innehålla formuleringar kring hur vi ser på arbete på eget land, kriterier kring prioriteringar, medlemsdemokrati och aktivism enligt den process som nu påbörjats. Det kommer sannolikt också att finnas andra formuleringar som kompletterar och väver samman. Det är t.ex. formuleringar kring mångfald (som länge varit en fråga för sektionen och som även lyftes under årsmötet), den internationella diskussionen kring styrning (governance reform) och våra nationella diskussioner kring årsmötesfrågor (styrelsebeslut, se öppna beslut), samt vilket fokus den svenska sektionen ska ha för att kunna bidra till och lära från den internationella rörelsen på bästa sätt. Vi diskuterar också om, och i så fall hur, formuleringar kring mänskliga rättigheter ska vara med i den långsiktiga riktningen. För en del av dessa frågor handlar det förmodligen om att få in formuleringar som uttrycker en viljeinriktning (t.ex. vår del i den internationella rörelsen) medan andra sannolikt kräver vägvalsdiskussioner för att komma fram till sådana formuleringar (t.ex. frågeställningar i relation till mångfald; bland medlemmar och personal, i fokus på vårt arbete i Sverige/internationellt etc.). En annan skrivning kommer att relatera till svenska Amnestys syn på bistånd (och vara ett resultat av den pågående processen som vi har tillsammans med Amnestyfonden).

Följande frågor anser sekretariatet vara tidskritiska och därmed inte möjliga att prioritera på annat sätt. För att försöka tydliggöra ambitionsnivån har följande markeringar använts:

A=Analys

F=Formulering i riktning

P=Planering

G=Genomförande

Prioriteringar

2017-2019

Långsiktig riktning

• Mångfald

• Amnestyfonden

• Fokus för arbetet med internationella rörelsen

• Governance Reform