Årsmöten:

1967

..
Svenska sektionens årsmöte 1984 i Folkets Hus, Stockholm, 27-29 april 1984

Ca 400 medlemmar var närvarande. Dessutom en grupp funktionärer, en grupp åhörare och gäster från danska, finländska, norska och brittiska sektionerna, samt Alvin Bronstein, American Civil Liberties Union Foundation (ACLU), Francoise Vandale, internationella exekutivkommittén (IEC), Sandra Breidas och Clayton Yeo. (IS).

Hans Göran Franck, sektionens förste ordförande, höll ett anförande under rubriken "20 år svenska Amnesty".

Clayton Yeo, chef för utredningsavdelningen vid Internationella sekretariatet, höll ett anförande under rubriken "Amnesty International och dess utredningsarbete".

Alvin J. Bronstein, Washington D C, USA höll ett anförande under rubriken "USA och dödsstraffet". Kort utdrag ur uttalandet:

I dag är USA det enda landet bland alla industriella demokratier i Västerlandet som fortfarande avrättar sina egna medborgare. Sovjetunionen, Sydafrika och Japan (men bara ungefär en person om året) är de övriga industrialiserade stater som officiellt avlivar personer. För att USA skall reducera sin eftersläpning av antalet dödsdömda personer och hålla jämna steg med antalet nya personer som döms till döden varje år, skulle vi behöva avrätta fler personer varje vecka än som nu avrättas i Iran.

Den allmänna stämningen i USA inger inte mycket hopp. Pressen håller på att tappa intresset. 70% av den amerikanska allmänheten tar parti för dödsstraffet idag, jämfört med 38% för 15 år sedan. De flesta delstaterna har åter antagit dödsstraffslagstiftningen och Förenta staternas senat har nyligen med överväldigande majoritet antagit en lag om dödsstraff för brott mot en federal lag, t ex för mord på en federal tjänsteman. Dessutom har senaten antagit en lag som strängt begränsar möjligheten för dödsdömda att få gehör för sina överklaganden vid federala domstolar.

Val av sektionens styrelse:
Till ordförande valdes Ulla Birgegård för perioden 1984 -1986.
Till ordinarie ledamot valdes Eva Magnusson för perioden 1984 -1985.
Till ordniarie ledamöter för perioden 1984 -1986 valdes Erik Ehn, Birgitta Grind och Kerstin Sundman.
Till suppleanter valdes Per Fjellström, Birgitta Berndt, Christian Gräslund och Jesús Alcalá för perioden 1984 -1985.
Efter dessa val består styrelsen dessutom av: Gunhild Eriksson, kassör, Bodil Hansson, Per Stadig, Kerstin Höijer, personalrepresentant och Göran Svedin, suppleant till personalrepresentanten.
Till revisorer valdes Leif Lundqvist och Tony Öhrling för sektionen och Amnestyfonden samt till suppleanter Gunnar Blomberg och Ivar Asp

Val av Amnestyfondens styrelse.
Till ordinarie ledamöter valdes Marianne Eyre och Birte Lindblom
Till suppleanter valdes Lars Strandberg och Monica Lindholm
Personalen har utsett Jan Bolling till ordinarie representant och Brita Grundin som suppleant.i Amnestyfondens styrelse

Beslut
Mötet valde Bill Schiller till ansvarig utgivare för Gruppnytt för perioden 1984-1985

Francoise Vandale, ledamot av IEC, höll ett anförande under rubriken "Några reflexioner om IEC:s arbete och den internationella kommittén för bidragsverksamhet".

Agneta Berg, Göran Billvall och Karin Tejning valdes till ordinarie ledmöter av valberedningen.
Till suppleanter valdes Anne Gyllich, Dagmar Kågström och Eva Ålander.

En av årsmötesdeltagarna, Naci Kutlay, höll ett kort anförande angående situationen för kurderna med tonvikt på Turkiet.

Sektionens avgifter 1985
Beslut
att tillämpa oförändrade avgifter 1985.
.Medlemsavgiften blir (hel) 120 kr och (del) 60 kr.
Gruppavgiften blir 5 000 kr.

Rörelsens syn på apartheid.
Beslut
1. att mötet ska göra ett principuttalande i denna fråga.
2. att Amnesty International bör fördöma de lagar och praktiska konsekvenser som följer av apartheid när de faller inom ramen för AI:s mandat.
3. att mötet uppdrar åt sektionens styrelse att inom den internationella rörelsen verka för att arbetet på Sydafrika inom AI:s mandat ges hög prioritet samt att snarast ta fram ett material på svenska om brott mot de mänskliga rättigheterna i Sydafrika.

Rörelsens mandat och dödsstraffet
Beslut
att följande text ska stå på medlemskortet, som är knutet till inbetalningsskortet för medlemsavgift: "Som medlem av Amnesty Internatioal, svenska sektionen, ställer jag mig bakom kraven på:
- frigivning av alla samvetsfångar
- snara och rättvisa rättegångar för alla politiska fångar
- totalt avskaffande av tortyr och dödsstraff".
Överst på inbetalningskortet skall stå: "Jag har tagit del av texten på medlemskortet".

Rörelsens arbete med "försvinnanden"
Beslut
att ge styrelsen i uppdrag att återigen understryka svenska sektionens uppfattning att kända fall av "försvinnnanden" inte skall rutinmässigt avskrivas efter viss tid utan att grupperna skall i ökad utsträckning ges möjlighet att arbeta med långtidsuppföljning av "försvinnanden".

Månadens Amnestyaktion
Beslut
att en ny aktivitetsform införs - med arbetsnamnet "Månadens Amnestyaktion" - som riktar sig till enskilda medlemmar, företrädesvis dem som inte har anknytning till en Amnetygrupp. Deltagande i aktiviteten sker genom prenumeration på materialet, som distribueras tolv gånger per år.
"Månadens Amnestyaktion" skall starta 1985.

Ekonomiskt stöd till förtryckets offer
Beslut
att svenska sektionens styrelse måtte verka för att det blir klart, att alla tortyroffer kan få ekonomiskt stöd av Amnesty International.
Detta stöd bör i första hand utgå till de drabbade som behöver läkarvård, men skall även kunna användas till annan form av hjälp i ett inledande skede.

Ekonomiskt stöd till "försvunnas" anhöriga
Beslut
att svenska sektionens styrelse måtte verka för att de anhöriga till "försvunna" inte utestängs från möjligheten till ekonomiskt stöd från AI enbart därför att den gripne inte är adopterad eller inte med säkerhet kan sägas vara adoptivbar enligts AIs stadgar..

På förslag av Bo Lindblom antar mötet följande uttalande:
Årsmötet 1984 uppmanar arrangörerna av årsmötet 1985 och sittande styrelse att ge nästa årsmöte så riklig tid för förhandlingarna, att årsmötet under rimliga former hinner behandla samtliga frågor på dagordningen.