Årsmöten:

1967

2002
..Konsistuerande möte, onsdagen den 28 oktober 1964 kl 19.00 i ABF-huset, Fabiansalen, Sveavägen 41, Stockholm

Jerker Thorén berättade om den verksamhet som har bedrivits i Göteborg sedan 1962. Denna Göteborgsavdelning har fungerat som tillfällig sektion. Den svenska sektionen ska nu rekonsistueras. Den har fått sitt säte i Stockholm.

Val av styrelse
Till ordförande valdes herr Hans Göran Franck, Stockholm.
Till ordinarie ledamöter valdes fröken Catarina Stenberg, herr Jerker Thorén, Göteborg, fröken Gunilla Lockne, herr Sven Hamrell, Uppsala, fru Carol Beijerud samt herrarna Per Wästberg, Bertil Svanström och Ulf Ulfvarsson, Stockholm.

Som suppleanter för dessa valdes fröken Britt Ekström, herrarna Tryggve Göransson, Sven-Torsten Husén, Stockholm, K-M Palmqvist, Göteborg samt Bo Dellenstam, Uppsala.
.
Till revisorer valdes herr Gösta Larsson, Stockholm, och herr Peter Nobel, Uppsala, med herr Perzy Franzen, Stockholm som suppleant.

Beslut att anta följande förslag till telegram att skickas till följande länders statsöverhuvuden och regeringschefer:
1) Till Spaniens statsöverhuvud, general Franco, med en protest mot domen mot författaren Alvarez och med en uppmaning om att en offentlig rättegång måtte hållas mot Alvarez.

2) Till Polens premiärminister Cyrankiwitz med en vädjan om att inhibera vidare rättsliga åtgärder mot författaren Melchior Wankowics.

3) Till Sydafrikas premiärminister Verwoerd med en uppmaning att åter ge full rörelsefrihet åt Albert Luthuli, Robert Sobukwe och övriga sydafrikaner som i likhet med dessa berövats sin frihet utan åtal eller rättegång.

4) Till Portugals premiärminister med en vädjan om att omedelbart frige Dr Julietta Gandara.

Herr Per Wästberg höll ett anförande om politiska fångar i Sydafrika.

Herr Hans-Göran Franck redogjorde för situationen för politiska fångar i Sydafrika och för fallet Julietta Gandara, en kvinnlig läkare som sedan 1959 sitter i portugisiskt fängelse och som Amnesty International valt till årets fånge och därför arbetar speciellt intensivt för att få frisläppt.

Amnesty Internationals internationella generalsekreterare, herr Jack Halpern, berättade om organisationens målsättning och arbetsformer.

Herr Bertil Svanström redogjorde för fallet Abraham Dascal. Man beslutade att en skrivelse i sektionens namn skulle sändas till den svenska regeringen med krav om att regeringen måtte undersöka fakta i denna fråga. Kopior av skrivelsen skulle skickas till de finska, rumänska och israeliska regeringarna med samma krav på att de undersökte detaljerna kring Dascals fängslande. Slutligen beslutades att en uppvaktning skall göras i ärendet hos statsrådet Ulla Lindström.

Tidigare hade man beslutat att medlemsavgiften skulle var 10 kr