Årsmöten:

1967

..Svenska sektionens årsmöte den 23 - 24 april 1977 i Lärarhögskolan i Mölndal

Årsmötet öppnas av sektionens ordförande Bo Lindblom.

Val av ordförande
Bo Lindblom väljes enhälligt till sektionens ordförande för 1977.

Val av styrelse
Som ordinarie ledmöter väljes, Ivar Asp, Amelie Bendz, Ulla Birgegård, Karl-Axel Elmquist, Bo Gunnar Fängström, Thomas Hammarberg samt (efter rösträkning) Lars Ronnås och Gunnar Berg.

Som suppleanter väljes efter rösträkning: Sven Bäckman, Gunilla Ljungkvist, Anita Wingfors, Brita Grundin och Alfhild Geijer.

Som revisorer väljes Gunnar Blomberg och Hans Michaeli, som suppleanter Ulf Andersson och Bruno Morän.

Beslut
Årsmötet beslutar att medlemsavgiften för 1978 höjs till 60 kr för helbetalande och till 30 kr för personer under 19 år och pensionärer, samt 1 000 kr för föreningar och organisationer. Prenumerationsavgiften 1978 för Månadskampanjen fastställs till 50 kr/år (oförändrat). Prenumerationsavgiften 1978 för Amnestybulletinen fastställs till 10 kr /år (oförändrat). Gruppavgiften för 1977 höjs till 2 000 kr.
Årsmötet beslutar vädja till grupperna att om möjligt lämna extra bidrag utöver gruppavgiften.

Motion 12, som gäller Urgent Action:
Frågan om hur distributionen av UA kan ordnas på bästa sätt överlämnas till styrelsen för beslut.

Motion 16 och 17, gäller Gruppnytt.
Överlämnas till styrelsen med rekommendation att Uppsalagruppernas erbjudande av svara för Gruppnytt accepteras.

Motion 36, gäller vapenvägrarna. "Vapenvägrare som erbjuds annat arbete, vilket ej har med någon form av försvar att göra, t ex arbete vid barndaghem, åldringsvård eller u-landstjänst, ska ej adopteras av Amnesty, om han vägrar godta sådan tjänst".

Beredningsgruppen föreslår följande formulering: Årsmötet begär att styrelsen utarbetar en resolution till det internationella rådsmötet där de synpunkter som framförs i motion 36 beaktas. Vidare bör resolutionen föreslå en inskränkning av nu gällande arbetsregler beträffande adoption av vapenvägrare som ej vill anföra skäl för sin vägran. Årsmötet beslutar enligt beredningsgruppens förslag.

Uttalanden antagna av svenska sektionens årsmöte
1. Uttalande angående omedelbar frigivning av Sergej Kovaljev och Andrej Tverdochlebov, medlemmar i den första Amnestygruppen i Sovjet De har bägge anklagats för "anti-sovjetisk" propaganda och dömts till sju års arbetsläger respektive två års internering.

2. Uttalande angående flyktingar från Latinamerika:
"Under det gångna året har Invandrarverket med sin kvot på 1 250 personer varit tvunget att föra en alltför restriktiv flyktingpolitik gentemot Latinamerika, vilket verket självt beklagat. Det är viktigt att den svenska regeringen för en generös flyktingpolitik och bereder de latinamerikanska flyktingarna plats i vårt land. Amnesty kräver att kvoten för budgetåret 1977/78 ökas till minst 2 500 eller - vilket Svenska Amnestyrörelsen anser vara riktigast - att hela kvotsystemet avskaffas och ersättes av en principdeklaration om att de förföljda och hotade FN-flyktingarna har rätt att komma till Sverige."

3. Uttalande angående politiska fångar i Jugoslavien.
Den amnesti av politiska fångar i Jugoslavien som president Tito nyligen utlovade måste välkomnas. Men det är angeläget att amnestin verkligen omfattar alla dem som fängslats i strid mot FN-deklarationen om den mänskliga rättigheterna.

4. Uttalande angående de sydafrikanska övergreppen i norra Namibia.
Under de fem år som undantagstillstånd härskat i det området, har polis och militär begått svåra övergrepp mot civilbefolkningen; godtyckliga arresteringar, tortyr och spöstraff. I ett telegram till premiärminister Vorster i Sydafrika kräver svenska sektionen av Amnesty International att undantagstillståndet omedelbart upphävs, att en opartisk, internationell undersökningskommission får utreda anklagelserna om tortyr, att alla civila som sitter fängslade enligt undantagslagarna friges och att arresterade gerillasoldater behandlas enligt Genèvekonventionen för krigsfångar.

5. Uttalande angående dödsdomar i Rhodesia sedan 1975
Amnesty protesterar mot den serie av dödsdomar som fällts i Rhodesia sedan 1975. Straffen utdöms i hemliga rättegångar och avrättningarna verkställs också i hemlighet. I ett telegram till Ian Smith krävde sektionen att avrättningarna omedelbart upphör. I ett annat telegram krävde sektionen att den brittiska regeringen nu på allvar tar upp frågan om avrättningarna i Rhodesia och fastslår att hängningarna där är mord och kommer behandlas som mord under brittisk lag.

Telegram till president Suharto, Jakarta, Indonesien:
Svenska sektionens av Amnesty International årsmöte i Göteborg vädjar till Ers Excellens att omedelbart och villkorslöst frige alla icke dömda politiska fångar. Admiral Sudomos aviserade regeringsprogram medför ytterligare fördröjning av frigivningarna och innebär även tvångsförflyttningar av fångar. Dessa förhållanden strider mot Förenta Nationernas förklaring om de mänskliga rättigheterna. Därför kräver vi att Ers Excellens beviljar ovillkorlig amnesti för alla icke dömda fångar.