Årsmöten:

1967

..

Svenska sektionens årsmöte den 2-4 maj i Örebro

Närvarande: Nästan 300 medlemmar deltog i årsmötet samt gäster från andra sektioner. Dessutom deltog Amnestys internationella ordförande José Zalaguett och chefen för utredningsavdelningen Derek Roebuck

Anföranden
Ordförande Karl-Axel Elmquist inledde mötet med ett anförande. Han sade
bl a:

"Alla som står för brutalitet i länder som Zaire, Liberia, Irak och Etiopien, torterare, bödlar, fängelsechefer, måste mer personligt anklagas. De måste avslöjas offentligt mycket hårdare, stå med moraliskt ansvar för de handlingar de utför eller tillåter ske.
Grymhetens broderskakp klätt i ministerfrack och generalsuniform har en tyst överenskommelse: ´Vi är alla lika. Vi bryr oss inte om ifall Amnesty anklagar oss ´
Därför måste vi bli hårdare.
Visst kan man känna en viss trötthet, men Amnesty behövs mer än någonsin. Hur än tortyr raffineras måste det alltid finnas en rörelse till försvar för dem som torteras, en folkrörelse för människornas indignation, fast förankrad i gräsrötterna".

José Zalaquett talade om den internationella Amnestyrörelsens svåra växtvärk som skapat problem med både ekonomi och byråkrati. Men enligt de planer man nu dragit upp är det slut på tillväxten vid internationella sekretariatet. "Vi har nu framför oss ett par år när vi ordentligt måste befästa våra ställningar" sa han bland annat.

Monica Lindholm, Raoul Grankvist och Amelie Bendz

Val av styrelse
Till ny ordförande i svenska sektionen valdes Ivar Asp.

Till ordinarie ledamöter valdes:
Amelie Bendz, Agneta Berg, Maud Fohlin, Raoul Granqvist, Bodil Hansson, Monica Lindholm, Paul Movschenson, Tony Öhrling.

Till suppleanter valdes:
Bria Bodén, Britt Gunnarsson, Malcolm Hansson, Anders Persson, Magnus Roselius, Kerstin Sundman och Barbro Holmbäck.

Beslut
Avgiften för grupperna höjs till 4 000 kr per år från och med 1981.

Revisorna varnade för att svenska Amnesty har en dålig ekonomi trots ett visst överskott för 1979 (som måste finnas som reservkapital). Därför beslutades om medlemsvärvningskampanj och om olika typer av insamligar. Medlemsavgiften hålls oförändrad.

Brita Grundin

Svenska sektionens bevakning av situationen i olika länder
En ny struktur för svenska Amnestys bevakning av situationen i olika länder infördes. Så kallade regionala samordnare ska koordinera och effektivisera arbetet.

Årsmötet beslöt
att Amnesty ska skriva och begära klarlägganden om vad som hänt Raol Wallenberg och Dagmar Hagelin av de sovjetiska resp argentinska myndigheterna. De bägge försvinnandena ska också anmälas till FNs kommission för mänskliga rättigheter.

fr vänster: okänd, Ivar Asp, Lars Ronnås och Eva Magnusson