Årsmöten:

1967

2002
..Svenska sektionens årsmöte den 1 - 3 maj 1981 i Heleneholsskolan, Munkhättegatan 1, Malmö

Svenska sektionens ordförande, Ivar Asp, höll inledningsanförande där han bland annat hälsar de utländska gästerna; Michael Klein (IEC), Eric Prokosch och Malcolm Tigerschiöld (IS), representanter för de danska, finländska, franska och norska sektionerna och samtliga övriga mötesdeltagare varmt välkomna.

Styrelsen presenterar ett förslag om fyra beredningsutskott och fördelning av motioner på dessa. Förslaget gäller bland annat att utskotten skall delas upp som:
A: Stadgar/Policy. B:Arbetstekniker. C: Organisation. D: Ekonomi.

Ett inkommet telegram från grupp 50 läses upp av Ivar Asp:
"Vi protesterar kraftigt mot årsmötet 1 maj som ett oacceptabelt intrång i våra politiska rättigheter".
Årsmötet beslutar att styrelsen rekommenderades undvika 1 maj-helgen som årsmötesdagar.

Årsmötet uppdrar åt styrelsen att distribuera information till samtliga arbetsgrupper om det aktuella mandatet gällande flyktingfrågor.

Styrelsen finner tiden mogen att bereda plats för personalen i sektionens styrelse med beslutsrätt i alla frågor, utom sådana som är föremål för förhandlingar.

Gruppen på 80-talet och nya arbetsmetoder
Beslut
att uppdra åt styrelsen att internationellt verka för att den svenska modellen genomförs, vilken omfattar som obligatoriskt arbete för gruppen: 2 fångfall, penninginsamling och information samt arbete mot tortyr och dödsstraff.

Det är en stor brist på adoptionsfall bland Amnesty-grupper över hela världen. Man beslöt framlägga inför internationella rådsmötet att "case sheets" i de fall det anses vara bra för fången, lämnas ut till ett större antal grupper (ex 10-12) dock endast till en grupp i varje land.

Val av styrelse
Till ordförande valdes Ivar Asp med acklamation.

Till ordinarie ledamöter valdes i klump med acklamation: Ulla Birgegård, Amelie Bendz, Agneta Berg, Maud Fohlin och Bodil Hansson.

Till suppleanter valdes i klump med acklamation: Elisabeth Bergström, Brita Bodén, Britt Gunnarsson, Malcolm Hansson, Barbro Holmbäck, Magnus Roselius och Kerstin Sundman.

Förutom de nu valda sitter som ordinarie ledamöter i styrelsen Monica Lindholm, Paul Movschenson och Tony Öhrling.

Leif Lundquist och Karl-Axel Elmquist valdes till revisorer och Gunnar Blomberg och Bruno Morän som suppleanter.

Till valberedning valdes Marie Andersson (sammankallande), Ninni Westerman, Raoul Granqvist, Göran Lustig, Kerstin McCarthy och Sybille Seyd-Ylvenius.

Redaktionsutskottet presenterar ett förslag till uttalande om staters negligerande av mänskliga rättighets förhållanden i stater man stöder eller vill samarbeta med.

Årsmötet beslutar att när en grupp presenteras, bör ortsnamnet skrivas efter numret.(t ex grupp 154 Haninge)

Medlemsavgifter
Beslut