Årsmöten:

1967

..Svenska sektionens årsmöte i Borlänge 5-7 maj 1995

Ca 250 medlemmar deltog i årsmötet, som dessutom gästades av följande personer:

Paulina Järvinen, finska sektionen
Miroslav Marinovitj, Ukraina
Taslima Nasrin, Bangladesh
Piia Nurmi, finska sektionen
Monika Voit, AI Ungern
Jaap van Vredendaal, holländska sektionen
Brian Wood, internationella serkretariatet

Christine Pamp, svenska sektionens ordförande, hälsar deltagarna och de utländska gästerna välkomna.

Ändring i Amnestyfondens stadgar
Årsmötet röstar om godkännande av fondstyrelsens beslut att utöka antalet ledamöter i fondstyrelsen med två personer, att ordförande ska väljas av fondstyrelsen samt att mandatperioden ska förlängas till två år och att i enlighet därmed ändra i Amnestyfondens stadgar.
att godkänna fondstyrelsens beslut,
att paragrafen omedelbart justeras.

Reducerad sektionsstyrelse
Beslut
att minska antalet ledmöter i sektionsstyrelsen med två ledamöter

Val av styrelse
att med acklamation välja Charlotte Dunge till kassör 1995-97,
att välja Rigmor Argren, Christer Nordberg och Eva Linda Sederholm till ordinarie ledamöter 1995-97,
att välja Åsa Carlberg och Magnus Cedergren till suppleanter för perioden 1995-96.
Sekretariatet meddelar att Dan Grundin valts till ordinarie personalrepresentant och att Erik Petersson valts till suppleant för perioden 1995-96.

Val av styrelse för Amnestyfonden
Beslut
att med acklamation välja Carlos Figueredo och Per Stadig till ordinarie ledamöter för perioden 1995-97,
att med acklamation välja Rose-Marie Asker och Madelaine Seidlitz till ordinarie ledamöter för perioden 1995-96,
att med acklamation välja Henry Segerström och Per Wiktorsson till suppleanter för perioden 1995-96.

Sekretariatet meddelar att Elisabeth Löfgren valts till ordinarie personalrepresentant och att Ingrid Askhult valts till suppleant för perioden 1995-96.

Val av revisorer
Årsmötet väljer revisorer för sektionen och Amnestyfonden för perioden 1995-96.
Beslut
att välja Leif Lundqvist (auktoriserad) och Bruno Morän till ordinarie revisorer,
att välja Gunnar Blomberg (auktoriserad) och Tony Öhrling till suppleanter.

Amnesty och krigföring
Beslut
att styrelsen för svenska sektionen skall verka för att AI skall lägga fram en plan med principer för sitt agerande vid väpnade konflikter.

Flyktingpolitiken
Beslut
att svenska sektionen av Amnesty starkare och tydligare skall markera den stora vikten av att försvara asylrätten,
att svenska sektionen av Amnesty skall utvidga och ytterligare förstärka samarbetet med övriga frivilligorganisationer som arbetar för asylsökande både på central och lokal nivå.

Indirekt statligt stöd
Beslut
att svenska sektionen hos den internationella styrelsen (IEC) skall ansöka om generell dispens för att ta i anspråk personer som omfattas av arbetsmarknadspolitiska åtgärder, såsom handikappade genom AMI och personer i ALU-projekt,
att ge styrelsen för svenska sektionen i uppdrag att därefter, om dispens erhålles, utarbeta riktlinjer för sådan verksamhet,
att uppdra åt styrelsen för svenska sektionen att besluta i varje enskilt fall.

Årsmötets godkännande av fondsstyrelsens beslut
Beslut
att godkänna fondstyrelsens beslut att utöka antalet ledamöter i fondstyrelsen med två personer, att ordförande väljs av fondstyrelsen, samt att förlänga mandatperioden till två år,
att paragrafen omedelbart justeras.

En medlemsvänligare Amnesty Press
Beslut
att ge större plats i Amnesty Press åt distrikt och grupper.

En önskad attitydförändring
Beslut
att styrelsen genom kontakter med och information till pensionärer verkar för att utvidga antalet aktiva medlemmar i den åldersgruppen.

Insamlingsdagar
Beslut
att insamlade medel från insamlingsdagarna från och med 1996 tillfaller Amnestyfonden

Kartläggning av ekonomiska relationer
Beslut
att årsmötet uppdrar åt svenska sektionens styrelse att internationellt verka för att en kartläggning av sådana ekonomiska relationer som kan utnyttjas för att sätta press på regeringar att respektera de mänskliga rättigheterna kommer till stånd, samt att man prövar att utnyttja de beroenden som då kommer fram genom att på lämpligt sätt informera långivare eller motsvarande.

Gruppavgiften
Beslut
att gruppavgiften är oförändrad d v s 7 000 kr per år.

Medlemsavgiften
Beslut
att medlemsavgiften är oförändrad, d v s 220 kr för helbetalande medlemmar och 140 kr för delbetalande medlemmar (personer under 19 år, heltidsstuderande, arbetslösa samt förtids- och ålderpensionärer).

Inrätta ett finansutskott för svenska sektionen
Beslut
att inrätta ett finansutskott (FU) för svenska sektionen,

att finansutskottet har en motsvarande verksamhetsinriktning som det internationella finansutskottet (FCC),

att finansutskottet avger en skriftlig granskningsrapport till budgetmötet och en till årsmötet,

att val till finansutskottet förättas första gången vid årsmötet 1996,

att medel anslås för finansutskottets verksamhet i sektionens budget,

att sektionens stadgar paragraf 6.4B ändras enligt följande:
-styrelsens övriga förslag
- finansutskottets granskningsrapport om det föregående årets verksamhet
- valberedningens förslag..."

att sektionens stadgar paragraf 6.5 ändras enligt följande:
"-val av del av fondstyrelse...
- val av finansutskott: a) tre ordinarie ledamöter b) en suppleant
- val av revisorer för sektionen resp fonden a) en ordinarie, som skall vara auktoriserad revisor och b) en suppleant, som skall vara auktoriserad revisor,

att sektionens stadgar paragraf 11.2 ändras enligt följande:
" Styrelsens förvaltning och sektionens räkenskaper skall granskas av de revisorer och det finansutskott som utsetts av årsmötet ...".

Anförande
Taslima Nasrin, författare från Bangladesh, besökte under söndagen årsmötet. Hon höll ett bejublat tal, där hon gick till angrepp mot det hårdnande kvinnoförtrycket i Bangladesh. Hon berättade om fundamentalisternas oförsonliga attityd mot kvinnor som höjer sin röst och illustrerade detta med sin egen historia. Taslima Nasrin betraktades som samvetsfånge när hon sommaren 1994 förföljdes i Bangladesh, bl a efter att ha skrivit den uppmärksammade boken "Skam". Hon skrev ett brev, ett rop på hjälp, till Amnesty i London, och sedan hon flytt till Sverige har hon rest runt och träffat bland annat flera Amnestysektioner i Europa.

Uttalande vid årsmötet
Öppet brev till den svenska regeringen
Det är cyniskt att i ena studen ge 5 000 bosniska flyktingar uppehållstillstånd och i nästa stund införa visumtvång för människor från samma krigshärjade område. Svenska Amnestys årsmöte tar avstånd från regeringens beslut att införa visumtvång för medborgare i Kroatien.

Regeringen urholkar asylrätten och skär av livlinan för människor, som är hotade. Det är djupt omoraliskt och kan inte accepteras. Det strider mot Europaparlamentets resolution om minimiförskrifter för asylrätt, som antogs för tre veckor sedan. Dessutom strider det mot den svenska riksdagens beslut om att regeringen kraftfullt skall verka för en human och solidarisk flyktingpolitik inom EU.

Sverige behöver inte följa tendensen i många andra länder att försämra möjligheten för människor att söka asyl. Regeringen, som vid flera tillfällen sägs sig värna om asylrätten, måste nu visa att den står vid sitt ord.