Årsmöten:

1967

..Svenska sektionens årsmöte i Malmö den 5-7 maj 2000

Närvarande: 240 medlemmar deltog i årsmötet som dessutom gästades av följande personer:

Chandani Wijetunge, journalist från Sri Lanka, Dimitrina Petrova från ERRC i Ungern, Valiantsin Stsefanovich från VIASNA '96 i Vitryssland, Per Stenbeck, generalsekreterare för Greenpeace, Helen Bamber från "The Medical Foundation for the Care of Victims of Torture" i England, Mary Gray, Amnestys internationella kassör, Kastytis Ramkevicius från Amnesty i Litauen och Gregor Noll, folkrättsforskasre vid Lunds universitet.
Representanter från andra amnestysektioner var Anwar Sadat Khan från Bangladesh, Tommy Lindgren från Finland, Piotr Skrzypczak från Polen samt Bodil Röyset och Patricia Kaatee från Norge.

Val av styrelse
Beslut
att välja Hanna Roberts till sektionens ordförande för 2000-2002.
Christian Gräslund, Tina Lundh och Maria Edlund väljs till ordinarie ledamöter i sektionsstyrelsen för perioden 2000-2002.
Torbjörn Söderberg och Niclas Liss-Larsson väljs till ordinarie ledamöter i sektionstyrselsen för perioden 2000-2001 (fyllnadsval) och Susann Olsson och David Langlet väljs till suppleanter i sektionsstyrelsen för perioden 2000-2001.
Sekretariatet har till personalrepresentanter utsett Magnus Killander som ordinarie och Lisbeth Segerlund som suppleant i sektionsstyrelsen för perioden 2000-2001.

Val till Amnestyfondens styrelse
Beslut
att välja Amelie Bendz och Madelaine Seidlitz till ordinarie ledmöter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2000-2002,
att välja Anna Karin Wesslenius och Sven Olsson till suppleanter i Amnestyfondens styrelse för perioden 2000-2002.
Sekretariatet har till personalrepresentanter utsett Katarina Bergehed som ordinarie och Jonas Nilsson som suppleant i Amnestyfondens styrelse för perioden 2000-2002.

Val av revisorer
Eva Sandhammar meddelar årsmötesdeltagarna att sektionens revisorer, Öhrlings/Pricewaterhouse Coopers, avsagt sig förnyat uppdrag och inte ställer upp för omval.

Beslut
att den tillträdande valberedningen med stöd av sekretaiatet ges i uppdrag att skyndsamt genomföra en ny upphandling av revisorer för sektionen och fonden och
att valberedningen därefter utser revisorerna.
Beslutet togs med 2/3 majoritet.

Avgifternas storlek
Beslut
att medlemsavgiften för 2001 skall vara 240 kr för helbetalande och 160 kr för personer under 19 år, heltidsstuderande, arbetslösa och pensionärer,
att gruppavgiften för 2001 för svenska sektionen skall vara 1 500 kr,
att registreringsavgiften 2001 för nya grupper skall vara 500 kr och
att avgiften för ungdomsgrupper 2001 skall vara 500 kr.

Bättre handlingsplaner
Beslut
att svenska sektionens styrelse genom skrivelse till IEC senast våren 2001 kommer med förbättringsförslag gällande den internationella planeringsprocessen och den internationella handlingsplanen.

Statligt stöd
Beslut
att sektionen fortsatt ska avstå från statligt stöd vad gäller sektionens biståndsverksamhet,
att uppdra åt styrelsen att internationellt verka för att Amnesty inte tar emot statligt stöd för biståndverksamhet.

Etablering av aktivistcenter
Beslut
att sektionen stödjer distrikt Skåne-Blekinge i arbetet att etablera ett aktivistcenter,
att distrikt Skåne-Blekinge och eventualla andra deltagande strukturer har det övergripande (även ekonomiska) ansvaret för etablering och drift av ett aktivistcenter,
att sektionen, om behov finns, lämnar ekonomiskt stöd under en uppbyggnadsfas och
att sektionen har arbetsgivar- och löneansvaret för anställd personal.

Specialgruppernas ställning
Beslut
att svenska sektionens styrelse internationellt verkar för att det skall vara omfattningen av en sektions totala aktivitet som skall ligga till grund för beräkning av antalet delegater till internationella rådsmöten och i andra liknande sammanhang.

IT mot tortyr (tidigare årsmötesbeslut)
Beslut
att ett nätverk som arbetar preventivt successivt byggs ut i svenska sektionen, enligt de tankegångar som fanns bakom årsmötesbeslutet 47/98, men att det sker i den takt med vilken IS kan erbjuda aktionsfall med hotade MR-försvarare till svenska sektionen.

Anföranden
Mary Gray, Amnestys internationella kassör, presenterade Tróia Action Plan.

Valiantsin Stsefanovich, från VIASNA'96 i Vitryssland, talade om den aktuella situationen i Vitryssland.

Chandani Wijetunge, journalist från Sri Lanka, talade om kvinnors utsatta situation på Sri Lanka.

Dimitrina Petrova från Ungern berättade om romernas situation framför allt i Östeuropa.

Uttalande från Jesús Alcalá
Robert Hårdh läser upp ett meddelande till årsmötet från den avgående ordföranden Jesús Alcalá.

Uttalande från årsmötet 5-7 maj 2000
Människor dödas på öppen gata i Europa på grund av sin etniska tillhörighet. Flyktingar och asylsökande misshandlas brutalt i polishäkten. Många av dem dör av det våld de utsätts för. Endast undantagsvis utreds brotten på ett seriöst sätt och alltför ofta går de ansvariga fria. Det händer också i Sverige. Fem års utredningar i fallet Osmo Vallo räckte inte till för att fastställa sanningen om hans död. Flera andra dödsfall i samband med polisomhändertaganden är också olösta.

Dimitrina Petrova från European Roma Rights Center har givit oss förfärande vittnesmål om hur den romska minoriteten behandlas i Europa.
- Romerna är alltid förlorare men i Kosovo förlorade de ett krig som de inte ens deltog i, säger Dimitrina Petrova.

Årsmötesgästernas berättelser har än en gång tydliggjort behovet av ett starkt Amnesty. Vi har nu antagit en ny handlingsplan som inriktas på att stärka arbetet mot tortyr och dödsstraff, att agera för människorättsförsvarare och för asylsökandes och flyktingars rättigheter. Amnesty kommer även att intensifiera arbetet mot de övergrepp som drabbar kvinnor.

I exempelvis Pakistan mördas flera hundra kvinnor varje år av sina makar, fäder eller bröder. Dåden sker med motiveringen att familjens heder måste upprätthållas.

Chandani Wijetunge från Sri Lanka berättade att också i hennes land lever kvinnor i skräck för att drabbas av mäns vrede. Vid minsta missnöje riskerar många kvinnor att misshandlas och förnedras.

Den nya styrelsen med Hanna Roberts som ordförande ansvarar för att synliggöra och stärka Amnestys arbete. Vi kommer att fortsätta engagera och aktivera många fler i kampen för de mänskliga rättigheterna.