Årsmöten:

1967

2002
..Svenska sektionens årsmöte 8 - 10 maj 1986 i Folkets Hus, Järntorget, Göteborg

Närvarande: Ca 450 medlemmar, en grupp funktionärer, åhörare och följande gäster:

Peter Benenson, Storbritannien, Thomas Hammarberg, IS, Malcolm Tigerschiöld, IS, Ingrid Ouchi, IS, Torill Sörum, norska sektionen, Kai Lindros, finländska sektionen, Nils Erik Markussen och Aase Nielsen, danska sektionen, Nobert och Katharina Scharback, sektionen i Förbundsrepubliken Tyskland, David Cutler, brittiska sektioen, Walter och Ursula Rövekamp, Kommittén för den långsiktiga organisatoriska utveckligen av Amnesty International, statssekreterare Bernt Carlsson, Stockholm samt Anita Klum, (nyutnämnd sektionssekreterare i sektionen).

Årsmötet sjöng en sång "Alla föds med lika värde..." på melodi av Beethovens nionde symfoni och med text av Lorica Baeckström, Göteborg.

Mötet iakttog en tyst minut till minnet av statsminister Olof Palme som brutalt mördades i Stockholm för cirka två månader sen.

Amnesty Internationals generalsekrerterare i London, Thomas Hammarberg höll ett anförande.

Ändring i stadgarna
Ordförande, kassör och fem ordinarie ledamöter väljs för en tid av två år. Två suppleanter väljs för en tid av ett år.

Val av styrelse:
Roland Kadefors valdes enhälligt till ordförande för perioden 1986 - 1988.

Bo Lindblom, Lars Ronnås, Karin Gustafsson, Gösta Stolpe och Birgitta Grind valdes till ordinarie ledamöter för perioden 1986 - 1988.

Ingar Palmlund, Magnus Breidne, Wolfgang Kuttenkeuler och Lasse Pettersson valdes till ordinarie ledamöter för perioden 1986 - 1987.

Gunnel Lidåker och Hans Lorenz valdes till suppleanter för perioden 1986 - 1987.

Efter dessa val består styrelsen dessutom av :
Gundhild Eriksson, kassör, Tony Öhrling, ordinarie ledamot, Göran Svedin, personalrepresentant, och Andrea Bodekull suppleant.

Val av del av styrelsen för Amnestyfonen
Marianne Eyre och Per Stadig valdes till ordinarie ledamöter i Amnestyfonden för perioden 1986/1987

Erik Geijer och Raoul Granqvist valdes till suppleanter i Amnestyfonden för perioden 1986/1987.

Val av revisorer
Leif Lundqvist och Bruno Morän valdes till ordinarie revisorer för sektionen och Amnestyfonden för perioden 1986/1987.

Ivar Asp och Gunnar Blomberg valdes till revisorsuppleanter för ett år.

Val av valberedningen
Ulla Birgegård (sammankallande), Christian Gräslund och Kerstin Sundman utsågs till ordinarie ledamöter i valberedningen.
Till suppleanter valdes Birgit Berggren, Ulla-Britt Sandblad och Britt-Marie Stenkvist.

Anförande
Peter Benenson, initiativtagaren till Amnesty International, höll ett anförande om "25-års-jubiléet". (Talet finns översatt till svenska).

Amnesty International skall adoptera homosexuella fångar
Beslut
Årsmötet beslutade att kräva att AI adopterar homosexuella fångar, fängslade bara på grund av sin sexualitet. Röstsiffrorna var 160-144. Ett stort antal reserverade sig.

Flyktingpolitikens utformning och utveckling
Beslut
Årsmötet uppdrar åt styrelsen att utse en arbetsgrupp som ständigt följer och utformar de frågor inom den svenska flyktingpolitiken som faller inom Amnestys mandat.

Årsmötet uppdrar åt styrelsen att svenska sektionen skall verka för att flyktingkvoten ökas utan att detta beskär spontanflyktingarnas möjlighet att söka asyl i Sverige.

Årsmötet uppdrar åt styrelsen att, i enlighet med vårt mandat för flyktingar och för andra förföljda personer, verka för dels möjlighet att erhålla skydd i Sverige, dels rättssäkerhet.

Aktionsgrupp mot tortyr
Beslut
Styrelsen får i uppdrag att undersöka förutsättningarna för bildande av en aktionsgrupp mot tortyr. En sådan grupp skall bildas så snart förhållandena medger.

Avgifter 1987
De individuella medlemsavgifterna höjs fr o m 1987 och blir
160 kr/år för helbetalande medlem och 80 kr/år för delbetalande medlem. Gruppavgiften 1987 skall vara oförändrad, 5000 kr.

Hyllning av Tage Danielssons minne
Beslut
Mötet beslöt att anta Bo Lindbloms förslag till motto för det kommande arbetsåret: "Det är dags för de snälla att bli fly förbannade".

Uttalande antaget vid sektionens årsmöte den 10 maj 1986
Var finns Alaide Foppa de Solórzano, Guatemala, var finns Kuba-Nkdya Zamabi, Zaire, var finns John Seva, Filippinerna, var finns Raoul Wallenberg, var finns Gudina Tumsa, Etiopen?

Vi, deltagare i svenska Amnestys årsmöte 1986 i Göteborg, kräver besked från de ansvariga regeringarna om vad som hänt dessa och alla andra som "försvunnit". Vi kräver att offentliga undersökningar genomförs och att de ansvariga ställs inför rätta.

Efter 25 års arbete ser Amnesty International med växande indignation hur världens regeringar fortsätter att avrätta sina medborgare, att tortera fångar och att hålla människor fängslade enbart för deras åsikters skull.

Amnesty International arbetar mot dödsstraffet. Nu är vårt mål att dödsstraffet ska vara avskaffat i alla länder år 2000. Fortfarande finns denna grymma straffmetod kvar i 130 länder.

Amnesty arbetar också för avskaffande av tortyr. Ingen regering tillstår idag öppet att tortyr används inom det egna landet. Ändå har Amnesty International kännedom om att tortyr förekommer i ungefär en tredjedel av väldens länder.

Flyktingfrågan har blivit ett världsomspännande problem. Vi ser med oro hur människor som söker skydd i vårt land och i andra länders hindras från att få sin sak prövad och sin rättssäkerhet tillgodosedd.