Årsmöten:

1967

..Svenska sektionens årsmöte den 23 och 24 maj 1970 i Stockholm

Efter årsmötets öppnande höll ordförande, Hans Göran Franck, ett anförande ur vilket här återges en del;

"Trots rörelsens ökande storlek måste vi göra prioriteringar och koncentrera vår aktivitet på vissa typfall. Vi kommer under detta år att speciellt arbeta för de 10 000-tals fångar som sitter i fängelse på grund av sin fackliga aktivitet. Amnestyveckan kommer i år att behandla dessa fall. Det är karakteristiskt för vår verksamhet att de tre stora internationella fackliga organisationerna, FFI, den katolska fackföreningen och Fackliga Världsfederationen, som tidigare aldrig samarbetat, nu sluter upp och samverkar med AI.
En annan central fråga för Amnestyrörelsen är det totala avskaffandet av dödsstraffet. Sverige skulle här kunna uppträda som ett föregångsland."

Val av styrelse
Förutom valberedningens förslag av Thomas Hammarberg, föreslås Bo Lindblom, Ränneslöv, och Lennart Aspegren, Stockholm, som kandidater till ordförandeposten.
Bo Lindblom avsäger sig kandidaturen.
Årsmötet beslutar att välja Thomas Hammarberg till ordförande med 76 röster mot 53 för Lennart Aspegren.

Till ordinarie styrelseledamöter valdes Lennart Aspegren, Stockholm, Terry Carlbom, Uppsala, Bo Lindblom, Ränneslöv, Margareta Ekström, Stockholm, Hans Göran Franck, Stockholm,
Ingrid Lilja, Stockholm, Hans Michaeli, Stockholm, Rona Morän, Malmö, Catharina Stenberg, Göteborg och Per Wästberg, Stockholm

Årsmötet beslutar att utöka antalet styrelsesuppleanter till elva från nuvarande tio.
Som suppleanter valdes Hans Grundin, Linköping, Gudrun Nordborg, Umeå, Johan Juhlin, Uppsala. Bo Lindblom, Ränneslöv, Sören Westin, Sundsvall, Stensture Wikström, Stockholm, Ulla Artelius, Stockholm, Birgitta Alexandersson, Stockholm, Christoph Morger, Stockholm, Ulla Sahlström, Stockholm, Andres Kung, Malmö, Carl-Gunnar Runebjörk, Uppsala.

Årsmötet beslutar omvälja Gunnar Blomberg och Percy Franzén till revisorer.

Årsmötet beslutar att medlemsavgiften höjs fr o m 1 jan 1971 från nuvarande 30 kr per medlem till 40 kr per medlem och för skolungdom från 1 kr till 20 kr samt för lokalorganisation till 75 kr, för riksorganisation från 200 kr till 300 kr. Gruppavgiften höjs från 100 kr per grupp till 250 kr per grupp.

Anförande av Internationella Amnestys generalsekrerterare Marin Ennals
Ennals redogör för utveckligen inom rörelsen som de senate åren karaktäriserats av en stark expansion. Han menar bl a att Amnestys första och sista mål är att verka för frigivning av fångar som fängslas på grund av sina åsikter och att rörelsen inte är "någon leksak för välgörare". Rörelsen har nu kommit till en punkt där en realistisk syn på ekonomin, en syn som kräver noggrann planering, vunnit insteg.

Rapport av Lennart Aspegren från rättegången mot Ahmed Ben Salah i Tunisien
Lennart Aspegren, som varit Amnesty Internationals observatör vi rättegången redovisar sina intryck i en rapport från besöket i Tunisien inför årsmötet. Årsmötet uttrycker sin uppskattning över den sakliga och informativa rapporten.