Förslag på direktiv för D-utskottet Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 1999

Förslag på direktiv för D-utskottet 1999-2000

Ansvarsområden

Utskottet ska genom att följa den internationella och nationella debatten rörande Amnesty Internationals ekonomi bygga upp en bred kompetens inom dessa områden. Utskottet ska följa upp internationellt fattade beslut och beakta svenska sektionens ansvar för dess genomförande. Utskottet bör också etablera goda kontakter med den internationella kassören. Handlingsplanen ska löpa som en röd tråd genom utskottets arbete under hela året.

1. Vidareutveckling av ny budgetmodell

Tanken med den nya budgetmodellen som infördes var att öka flexibiliteten och handlingsutrymmet. Villkoret för att en budgetmodell med fasta och disponibla delar skall vara användbar är att organisationen är styrbar dvs det går att göra snabba förändringar/omfördelningar utan att man för den skull får skära med osthyvel. För att i ett relativt tidigt stadium se hur implementeringen av den nya modellen fungerat gjorde D-utskottet under våren 1999 en första mindre utvärdering av den nya budgetmodellen. Utifrån utvärderingen uppdrog styrelsen åt D-utskottet att titta närmare på definitionen av den fasta verksamheten och hur de gemensamma kostnaderna bättre kan fördelas ut på respektive program samt att se hur man i budgetprocessen kan beakta de av kassören framkomna synpunkter i bifogat diskussionsunderlag. D-utskottet bör/ska även titta vidare på om den nya budgetmodellen kan förenklas, den innehåller i nuläget många dimensioner och kan vara därmed vara svår att förstå och jobba efter.

2. Den svenska sektionens ekonomiska rapportering

D-utskottet bör bevaka det nya lagförslag till ny bokföringslag som är på gång beträffande ideella föreningar och undersöka vad det innebär för den svenska sektionen och föreslå nödvändiga åtgärder för att kunna uppfylla den nya lagen.

Det har även framkommit behov att se över den rapportering den svenska sektionen gör till IS. Beroende på hur kostnaderna redovisas påverkar det storleken av IS-avgiften. Detta bör D-utskottet titta närmare på. Även sättet som sektionen redovisar sin ekonomi på i verksamhetsberättelsen bör ses över, framförallt resultaträkningen men även programredovisningen. D-utskottet föreslås att utreda om den ekonomiska verksamhetsberättelsen är ändamålsenlig och om den bör förändras enligt det nya förslaget till ny bokföringslag.

Utskottet skall ta fram förslag på en bättre ekonomisk rapportering från
distrikten.

3. Handlingsplanen

D-utskottet ska ta aktiv del i arbetet med handlingsplanen.

4. Svenska sektionens ekonomiska planering

Utskottet ska se över sektionens ekonomiska planering på lång sikt samt budgetprocessen. Utskottet ska aktivt arbeta medverka i planeringen av budgetmötet.

5. Breddning av den finansiella basen

D-utskottet ska aktivt följa det arbete nätverket för IMM-frågor gör.

6. Internationella frågor

Beslut från ICM 1999 i Marocko.

Internationella möten.

Utskottet ska aktivt följa arbetet som bedrivs av Standing Committee on Human, Information and Financial Matters (SCHIFM) och bereda viktiga frågor för diskussion i styrelsen.

7. Reserver

Det förs en diskussion även internationellt inom rörelsen om hur reserver ska hanteras. Denna fråga är aktuell både får svenska sektionen och för internationella rörelsen. D-utskottet ska ge styrelsen förslag på hur sektionen ska använda reserven och hur stor den får bli. Vidare ska D-utskottet följa frågan på internationell nivå.

8. Testamentespolicy
D-utskottet gav fortsätta arbetet med att ta fram förslag på testamentespolicy. En sådan policy ska bla. innehålla riktlinjer till hur svenska sektionen ska förhålla sig i de fall det uppstår tvister om ett arv.

9. Distriktens ekonomi och juridiska status

Utskottet ska i samarbete med C-utskottet göra en översyn av distriktens ekonomi och juridiska status.

Utskottets sammansättning:

ej klart.