Annonsering i Amnesty Press Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 1999

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet/Helena Norman
Datum: 1999-06-08

ANNONSERING I AMNESTY PRESS

Bakgrund
Vid styrelsemötet den 26-27 september 1998 beslutades om att reaktivera annonsförsäljningen för Amnesty Press.
Följande förslag från sekretariatet/Pia Hallonsten till styrelsen antogs i sin helhet:

Styrelsen föreslås besluta
att uppdra åt sekretariatet att reaktivera annonsförsäljningen för Amnesty Press enligt tidigare föreslagen policy.
att annonsackvisitionen bör inrikta sig på stöd/profilannonser.
att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens junimöte 1999 redovisa resultatet av annonseringen
att på basis av annonsresultatet fatta beslut om fortsatt försäljning och därmed sidantalet i Amnesty Press för hösten 1999”

Vad gäller Amnesty Press budget för 1999 antogs följande riktlinjer:

”För år 1999 finns det budgeterade kostnader för tre 32-sidiga nummer (våren) och tre 24-sidiga nummer (hösten). Skulle annonsförsäljningen gå enligt planerna ovan så kommer 24 sidor inte att räcka. Vi föreslår därför att resultatet av annonseringen (såväl intäktsmässigt som antal annonser och vad de kräver av utrymme) redovisas till styrelsens junimöte 1999 och att man då fattar beslut om att ev utöka sidantalet.”

Annonsförsäljning i Amnesty Press under våren 1999
Vid de första kontakterna med annonsföretaget Blendow Marketing gjordes beräkningen att ”försäljning av annonser kan ske redan till nr 6/98 (beräknad intäkt 56.000) för att sedan stegvis höjas under 1999 och enligt Blendow komma upp till ca en miljon i intäkter under nästa år.”
Utfallet blev dock att annonsförsäljningen inte påbörjades förrän i slutet av februari, ca två veckor innan annonsdeadline till nr 2/99.
Förseningen har två förklaringar: Avtalet mellan Blendow och Amnesty Press färdigställdes först vid årsskiftet 98/99 och rekryteringen från Blendows sida av en annonssäljare åt tidningen blev klar först i februari.
Intäkterna från annonsförsäljningen i nr 2/99 blev 52 350 kronor. Förutom två platsannonser, såldes tre mindre paket stödannonser a’ 13 500:-/st.
Efter utgivningen av nr 2/99 hölls en utvärdering. Håkan Kjellström, vVD Blendow Marketing, rapporterade om att kontaktade, tänkbara annonsörer överlag var mycket positiva till annonsering, men att ett vanligt svar var att halvårsbokslutet redan låg fast och att annonsering därför var mer aktuell till hösten. Kjellström menade vidare att man från Blendows sida är övertygade om att den här typen av stödannonsering i Amnesty Press kommer att falla väl ut, men att det går långsammare än beräknat och att det därför kommer att ta längre tid att uppnå målen i prognosen.
Då Blendow gjorde bedömningen att ökad stödannonsering i nr 3/99 enbart skulle bli marginell, beslöt vi att utnyttja nr 3/99 som ett referensexemplar. Vid Blendows kontakter med tilltänkta annonsörer framkom även behov av att bättre förstå hur deras medverkan skulle presenteras i tidningen. Därför kontaktades Amnestys supporterföretag och erbjöds gratis annonsering. Resultatet blev en sida stödannonser att visa upp för företag inför hösten.

Till nr 3/99 kontaktades Blendow av Shell som köpte ett mindre paket stödannonser för
13 500:- i tidningen. Amnesty Press beslöt dock i samråd med INFO-teamet på sekretariatet, att tacka nej till Shell med motiveringen att ”även fast man ser positivt på att dialoger har inletts är Shells agerande fortfarande kontoversiellt och annonsering i Amnesty Press skulle sannolikt upplevas stötande av medlemskåren”.
Det kan dock vara på sin plats att sekretariatet/styrelsen utreder hur man går vidare i denna fråga.

Amnesty Press under hösten 1999
De tre nummer som hitills utkommit av Amnesty Press under 1999 har samtliga varit 32 sidor (nr 2/99 var 40 sidor pga verksamhetsberättelsen).
På grund av att de första tre numren av tidningen blivit billigare än budgeterat finns det utrymme att även göra nr 4/99 32 sidor. (se ekonomisk rapport för första tertialet 1999)
Vi föreslår därför att beslut om fortsatt annonsförsäljning och därmed sidantalet i Amnesty Press under hösten 1999 skjuts upp tills efter utgivningen av nr 4/99, dvs till styrelsens septembermöte då det förhoppningsvis går att göra en bättre prognos av annonsförsäljningen.

Förslag till beslut:

Styrelsen föreslås besluta

att sidantalet i Amnesty Press nr 4/99 uppgår till 32 sidor inom ramen för budgeten för
nr 1-4/99.

att beslut om fortsatt annonsförsäljning och därmed sidantalet för nr 5/99 och nr 6/99 skjuts upp till efter utgivningen av nr 4/99, dvs till styrelsens septembermöte.