Disponibelt efter beslut - junidelen. En bilaga Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 1999

Till: styrelsen
Från: sekretariatet
Datum: 3 juni 1999

Disponibelt efter beslut - junidelen
( 1 bilaga)

Det nya sättet att budgetera, som vi använder oss av fr o m 1998, innebär att vi ska fatta beslut om delar i budgeten vid tre tillfällen. Det första tillfället infaller i december samtidigt som ett definitivt beslut om budgeten för det kommande årets fasta verksamhet tas. Nästa tillfälle infaller i juni, alltså mitt i budgetåret, och det tredje tillfället i september. För 1999 har hitintills beslut fattats om den fasta delen, omfattande 24 273 tkr, och den första av de disponibla delarna, 11 531 tkr, i december 1998. Nu är det dags att fatta beslut om den andra av de disponibla delarna.

I bilaga 1 framgår det vilka disponibla delar som ligger för beslut i juni (se kolumnerna disp 1 och disp 2 juni).

Enligt den definitiva budgeten uppgår disponibelt 1 för beslut i juni till 2023 tkr och disponibelt 2 till totalt sett 166 tkr (varav 139 för beslut i juni). Efter de första 5 månaderna av året bedömer sekretariatet att vissa delar av verksamheten i de disponibla delarna ej kommer att genomföras eller genomföras till en avvikande kostnad. De disponibla delar som sekretariatet föreslår styrelsen besluta om framgår av bilaga 1 i kolumnen "förslag disp", som speglar prognosen för året.
Totalt sett innebär det ett beslut om disponibelt 1 uppgående till 1974 tkr och disponibelt 2 till 136 tkr, dvs totalt sett 52 tkr mindre än i budgetförslaget.
Avvikelserna på respektive delprogram kommenteras utförligt i den ekonomiska rapporten för första tertialet.
De största avvikelserna i äskandet av disponibelt 1 och 2 mot det definitiva budgetförslaget är:

• att Grupptrycket beräknas bli billigare än budgeterat (25 tkr i disp 1)
  • att den s.k. MOSAIC-sättningen av medlemsregistret ersätts av en likvärdig analys som kommer att genomföras kostnadsfritt av Claritas mikromarketing (37 tkr i disp 1)

De ekonomiska förutsättningarna
Som underlag för beslutet om att ta de disponibla delarna ligger den ekonomiska rapporten för första tertialet 1999 som finns som ett separat dokument. Under årets första fyra månader är det flera av intäktsslagen som gett ett lägre utfall än budgeterat. Samtidigt kan man se att Humanfonden stadigt ökar, även vid en försiktig prognos ligger den betydligt över budget.
Totalt sett beräknas intäktsbudgeten på 38 200 tkr att kunna hållas.
Vad gäller kostnaderna visar en helårsprognos, där samtliga för året planerade aktiviteter inkluderande disponibelt 1&2 för beslut i juni och september finns med, att budgetramen på 38 200 tkr ej kommer att överskridas. I prognosen är extraordinära icke budgeterade kostnader på ca 77 tkr för det extra medlemsmötet och bidrag till Sierra Leone och Paraguay medtagna.

Förslag till beslut
  • att juni månads disponibla del 1 i bilaga 1 antas enligt sekretariatets förslag.
  • att juni månads disponibla del 2 i bilaga 1 antas enligt sekretariatets förslag.

1. Disponibla delar för beslut i juni