Brev från C. Figueredo, Amnestyfonden Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 1999

Till Sektionsstyrelsen

I september 1998 togs frågan om det administrativa bidraget som fonden tidigare erhållit från sektionen upp till diskussion.

I kommentarerna till sektionsstyrelsens beslut framgår inte allt som sades under mötet. Bl.a. sade man klart och tydligt att indragningen berodde framför allt på sektionens dåliga ekonomi samt att i fall det ekonomiska resultatet blev positivt skulle frågan om det administrativa bidraget tas upp igen. Det sades också att man var bered att anslå bidraget om det ekonomiska resultatet utföll positivt.

Enligt de uppgifter Svenska Amnestyfonden erhållit har utfallet för sektionens ekonomi vad gäller budgeten för 1998 varit positivt, sektionen fick ett överskott. Därmed har det främsta skälet för att dra in det administrativa bidraget fallit bort.

Översynen av det avtal som idag reglerar samarbetet mellan fonden och sektionen har ännu inte kommit igång. Anledningen till detta finner vi i det stora arbetsbelastningen som såväl sektionstyrelsen som fondstyrelse har haft under perioden. Förhoppningsvis kan denna översyn nu komma igång omgående.

Sektionsstyrelsen har, så vitt Svenska Amnestyfonden känner till, inte tagit upp frågan om det administrativa bidraget till behandling under våren. Eftersom sektionens ekonomi gick med ett överskott och det befarade underskottet var främsta skälet till indragningen vore det rimligt att frågan togs upp igen.

Det är vårt önskemål att Svenska Amnestyfonden tilldelas åtminstone det administrativa bidrag som drogs in i höstas, i avvaktan på att översynen av samarbetsavtalet blir klart. Ett sådant beslut skulle återspegla det som sades i samband med att frågan diskuterades på septembermötet samt den diskussionsanda som då rådde.

Hälsningar

Carlos Figueredo