Uppföljning av årsmötesbeslut 2008 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2008

Datum: 30 maj 2008

Uppföljning av årsmötesbeslut 2008

Inledning

Nedanstående beslut från årsmötet 2008 är hämtade från det justerade årsmötesprotokollet. Vi räknar dock med att eventuella justeringar kommer att vara av språklig karaktär och inte förändra besluten i sak.

Beslut på årsmötet 2008

33. Om handlingsplanens prioriteringar

Beslut

att alla samordnare får instruktioner om hur de kan söka, kontrollera och bearbeta den mängd av informationer som finns på olika webbsidor,

att styrelse och sekretariat vid kontakter med andra sektioner diskuterar hur vi bättre kan utnyttja den avsevärda kompetens som finns spridd bland aktivister i sektionerna,

att vi alla gemensamt verkar för att utveckla de nätverk som kan komplettera ett ständigt underdimensionerat IS.

Förslag till åtgärd: Sekretariatet tar fram "informationshandledning" för samordnarna.

34. Införande av alkoholpolicy

Beslut

att uppdra åt styrelsen att utarbeta ett förslag till policy för reglering av alkoholförtäring inom svenska Amnesty,

att förslaget/policyn ska läggas fram vid årsmötet 2009.

Förslag till åtgärd: Styrelsen beslutar hur policyn ska tas fram.

36. Kvinnors mänskliga rättigheter, en skyldighet

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att verka för en jämställd representation av kränkningar av män respektive kvinnor i Amnestys arbetsmaterial på en internationell nivå.

Förslag till åtgärd: Styrelse/sekretariat tillskriver relevanta personer/enheter på IS i frågan.

37. Diskrimineringsombud

Beslut

att styrelsen uppdras att med start 2008 utse två diskrimineringsombud för en tid av ett år enligt nedanstående riktlinjer;

" Riktlinjer för diskrimineringsombud
Syftet med diskrimineringsombud inom svenska Amnesty är att främja ett arbetsklimat inom organisationen som är fritt från diskriminering och kränkningar. Syftet är också att visa att Amnesty tar upplevelser av kränkningar på allvar och inte tolererar diskriminering och kränkningar inom organisationen.

Diskrimineringsombuden
1. ska delta vid sektionens aktivistseminarium och årsmöte
2. kan i mån av tid delta i andra medlemsmöten i sektionen om de blir inbjudna
3. har som uppgift att bidra till ett inkluderande mötesklimat och att klargöra att diskriminering och kränkande behandling inte tolereras inom Amnesty
4. ska bidra till konfliktlösning i enskilda fall och i särskilt svåra fall lyfta frågan till sektionens styrelse
5. ska kunna svara på frågor från olika delar av rörelsen kring diskrimineringsfrågor och konfliktlösning och bidra som rådgivare vid behov
6. ska under det första året dokumentera sitt arbete och rapportera till styrelsen om sina erfarenheter av diskriminering och kränkningar inom rörelsen

En utvärdering bör göras som visar både på hur ombuden kunnat genomföra sitt uppdrag, vilken nytta de kunnat göra för rörelsen och vilket behov de uppfyllt. Utifrån utvärderingen kan styrelsen föreslå åtgärder som ytterligare kan bidra till den inkluderande och demokratiska organisation vi vill ha.

Tillsättning av diskrimineringsombud
Vi föreslår att två diskrimineringsombud utses av styrelsen på en period av ett år. Kandidaterna ska ha kunskap om och erfarenhet av frågor kring antidiskriminering och konfliktlösning och tillsättningen ska sträva efter en jämn könsfördelning och etnisk mångfald."

att styrelsen uppdras att göra denna funktion väl känd bland medlemmarna.

Förslag till åtgärd: Styrelsen utser kandidater. Sekretariatet kommunicerar ut funktionen via lämpliga kanaler inom organisationen.

38. Stadgeändring: § 1 Vision och åtagande

Nedan följer styrelsens förslag på förändring av svenska sektionens stadgar, § 1 Vision och åtagande. Tillägg anges i kursiv stil. Borttagen text är genomstruken.

"1. VISION OCH ÅTAGANDE
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att, inom ramen för sitt arbete att främja alla mänskliga rättigheter, utreda och agera med tyngdpunkt på att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av rätten
- till fysisk och psykisk integritet
- till åsikts- och yttrandefrihet
- att inte bli diskriminerad. "

Beslut

att anta ovanstående förändring av den svenska sektionens stadgar avseende paragraf 1 Vision och åtagande.

Beslutet antas med 2/3 majoritet.

Förslag till åtgärd: Styrelsesekreteraren för, efter att årsmötesprotokollet justerats, in ändringen i sektionens stadgar.

39. Riktlinjer för valberedningen

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att i samråd med valberedningen tillsätta en arbetsgrupp som vid nästa årsmöte ska presentera förslag till nya riktlinjer för valberedningens arbete.

Förslag till åtgärd: Styrelsen tillsätter arbetsgruppen.

42. Om utveckling av de frivilligas insatser

Beslut

att styrelsen uppdras att verka för utvecklingen av en struktur där vi i högre grad tar tillvara och utvecklar möjligheterna till frivilliga insatser från medlemskåren, inklusive vid planeringen av kampanjer.

Förslag till åtgärd: Sekretariatet (avdelning 1) inrättar en aktiviststruktur (referensgrupp) som bistår i samband med kampanjer och aktivitetsdagar.

43. Motion gällande information

Beslut

att styrelsen uppdras att se över samt vidta åtgärder så att all elektronisk information blir lätt tillgänglig för alla medlemmar, även personer med funktionshinder.

att styrelsen uppdras att se över möjligheterna att göra AmnestyPress tillgänglig för funktionshindrade.

Förslag till åtgärd: Sekretariatet beaktar detta i utvecklandet av medlemssidorna/intranätet samt på den nya externa hemsidan www.amnesty.se. Sekretariatet hämtar in offerter på Amnesty Press som taltidning.

44. Motion gällande språket

Beslut

att uppdra åt styrelsen att upprätta en svensk språkstrategi.

Förslag till åtgärd: Sekretariatet tar fram förslag till strategi i vilken tillämpliga delar av den internationella språkstrategin integreras.

47. Kampanjer, kampanjmaterial och datummärkning

Beslut

att styrelsen uppdras att förbättra kommunikationen mellan sekretariatet och aktiva medlemmar beträffande kampanjer och aktioner, inklusive information om när material blir inaktuellt.

att styrelsen uppdras att ta fram allmänt och långsiktigt material som kan användas vid utställningar och liknande.

Förslag till åtgärd: Sekretariatet upprättar förteckning över aktuellt/inaktuellt material på webben och eventuellt i andra kanaler som t ex Insats.

49. Riktlinjer för ungdomsrådet

Beslut

att styrelsen ska ta hänsyn till följande riktlinjer vid tillsättningen av ungdomsrådet i juni 2008;

"Egenskaper som skall prioriteras av den eller de som utser Ungdomsrådet:

Som grupp bör ungdomsrådet:
- ha erfarenhet av att arbeta med andra ungdomar i organisationen
- ha erfarenhet eller kunskap om ungdomsaktivism och organisationen i övrigt, och en vilja att lära sig mer
- spegla den mångfald som finns bland ungdomar inom organisationen sett till kön, ålder, bakgrund, erfarenhet och geografisk spridning
- ha förmågan att skapa en arbetsplanering med tidsramar, och nå resultat
- klara av att aktivt ge stöd till ungdomar som vill påverka organisationens arbete

Individuella medlemmar bör:
- ha förmågan att arbeta på ett sätt som värderar mångfald
- ha tid och energi att engagera sig mellan möten för att föra ungdomsrådets arbete framåt"

att utredningsgruppen för en svensk ungdomsstrategi uppdras att i samarbete med ungdomsrådet utforma riktlinjer för ungdomsrådets syfte, fortsatta arbete och tillsättning.

Förslag till åtgärd: Sekretariatet beaktar beslutet vid tillsättandet av nytt ungdomsråd i juni 2008, samt i arbetet med sektionens ungdomsstrategi.

50. Sena förslag

Beslut

att godkänna stadgeändring av paragraf 7.3 enligt nedanstående (gammal text överstruken, ny text kursiverad):

"7.3 Motioner till årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast tio veckor före årsmötet.
Årsmötet är inte skyldigt att behandla senare inkomna motioner, men kan under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp även senare inkomna motioner till behandling. Årsmötet är inte heller skyldigt att behandla förslag från styrelsen som har beslutats efter att årsmöteshandlingarna har gjorts tillgängliga enligt 7.4. Årsmötet kan dock under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp sent inkomna motioner eller tillgängliggjorda förslag till behandling. Styrelsen skall lämna yttranden över inkomna motioner. "

51. Amnestys framtida ekonomi och organisation

Robert Tolonen redogör för beredningsgruppens förslag.

Tony Öhrling föreslår ett tillägg genom att införa en tredje att-sats till beredningsgruppens förslags, där det ska anges vilka grupper som ska ingå i den referensgrupp som nämns.

Gabi Björsson ställer de två förslagen mot varandra; dvs beredningsgruppens förslag, mot beredningsgruppens förslag inklusive Tony Öhrlings förslag på tillägg. Omröstning sker, beredningsgruppens förslag antas med en klar majoritet.

Beslut

att uppdra åt styrelsen att arbeta vidare med frågorna om redovisningsregler, Ett Amnesty och organisationsöversyn för att förverkliga visionen om en transparent, flexibel, attraktiv och effektiv organisation, och återkomma till årsmötet 2009 med konkreta förslag,

att det arbetet ska bedrivas genom bred konsultation med aktivister på olika nivåer i organisationen,

att konsultationen skall ske bland annat genom tillsättandet av en referensgrupp, bestående av minst fyra representanter för grupper/enheter med olika ekonomiska förutsättningar.

Tony Öhrling reserverar sig mot beslutet.

Förslag till åtgärd: Förslag på tillvägagångssätt för konsultationen med medlemmarna finns beskrivet i underlag till styrelsens marsmöte 2008 (se bilaga). Konsultationsprocessen behöver gås igenom, i ett första skede på styrelsens junimöte under punkten "Gruppernas redovisning". Styrelsen utser referensgrupp.

55. Distriktsnivåns ansvar, befogenheter och resurser

Beslut

att svenska sektionen gör en översyn av fördelning av ansvar, befogenheter och resurser med speciell inriktning på distriktens roll inom organisationen.

Förslag till åtgärd: Ingår i styrelsens utredning enligt årsmötesbeslut 51.

57. Avskaffande av gruppavgifter till sektionen

Ett förslag framförs om att frågan ska bordläggas. Omröstning sker.

Beslut

att avslå förslaget om bordläggning,

att från och med 2009 avskaffa gruppavgiften och avgiften för ungdomsgrupper till sektionen.

att stadgarna 5.2 ändras till enligt nedanstående (ursprunglig text överstruken, ny text kursiverad):

5.2 Vid registrering skall varje ny arbetsgrupp erlägga en av årsmötet beslutad avgift till sektionen. Till sektionen ansluten arbetsgrupp skall erlägga av årsmötet beslutad avgift. Arbetsgrupp skall även erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift samt fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Till sektionen finns anslutna arbetsgrupper. Varje arbetsgrupp skall erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift samt fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Medlem i arbetsgrupp skall vara medlem av svenska sektionen av Amnesty International. Om arbetsgrupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals åtagande, har styrelsen rätt att upplösa gruppen. Styrelsens beslut om upplösning skall fattas med 2/3 majoritet. Arbetsgrupp som upplösts av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

Beslutet antas med 2/3 majoritet.

att som en följd av detta återkalla de delar av beslut 39 på årsmötet 2007 som handlar om gruppavgiften och avgiften för ungdomsgrupper år 2009.

Förslag till åtgärd: Kommuniceras ut av sekretariatet. Gruppavgiften gäller dock 2008 (även för nybildade grupper), samt gamla obetalda gruppavgifter är att se som skulder till sektionen tills styrelsen beslutar annorlunda. Styrelsesekreteraren för, efter att årsmötesprotokollet justerats, in ändringen i sektionens stadgar.

Bilaga - Förslag till process för organisationsutveckling (bilaga till underlaget "Översyn av sektionens organisationsstruktur" på styrelsemötet i mars 2008)

Målbild: konkret MR-fokus, jobba effektivt mot MR-kränkningar

Styrelsens vision bör uttryckas i positiva termer kopplade till MR: Amnesty finns till för att jobba för de mänskliga rättigheterna globalt.

Man bör inte fokusera på "negativa" organisationsfrågor: Amnesty finns inte till för att upprätthålla en viss organisationsstruktur som ett självändamål.

Kortsiktiga mål för svenska sektionens organisation

"Ett Amnesty", ekonomisk redovisning och organisationsstrukturen inom samma diskussion.

Konkretisera "Ett Amnesty" enligt våra förutsättningar och tydliggör en målbild, håll diskussionen inom svenska Amnesty (identifikation).

Omvandla till MR-frågor:

- "Ett Amnesty": Vi gör vårt arbete för mänskliga rättigheter effektivare, enhetligare, osv.

- Organisationsutveckling: Vi ska vara organiserade så att vi på bästa sätt kan tillgodose alla människors förutsättningar att arbeta för mänskliga rättigheter (idag tappar vi en stor del av de som anmäler sitt intresse att bli aktiva p g a organisatoriska problem).

- Ekonomisk redovisning; Styrelsen bör förmedla att detta är viktigt för att vi ska kunna behålla vår trovärdighet i vårt arbete för mänskliga rättigheter.

Visionera kring begreppen "release energy" och "dynamic architecture" i den internationella handlingsplanen.

Kommunicera och diskutera med rörelsen kontinuerligt (distriktsmöten, årsmötet etc)

- Utnyttja årsmötet 2008 för att diskutera visionen om "Ett Amnesty".
- Delta på distriktsmöten under hösten 2008 och inbjud till samtal om organisationsstruktur, samarbetsnivåer och gruppavgift/ekonomisk redovisning.
- Samtal på budgetmötet 2008 om ekonomisk redovisning kopplat till distrikt och strukturer.
- Styrelsen bör vara aktiv och ta initiativ till diskussioner om ämnet på medlemssidorna, i Grupptrycket och Amnesty Press.
- Integrera frågorna i budgetprocessen 2009 och i arbetet med en ny handlingsplan 2010-2016.
- Lägg ett tydligt och visionärt förslag till årsmötet 2009.

Att tänka på i kommunikationen

- Viktigt att diskussionen är visionär och ledande, ett långsiktigt tänk och tydligt ledarskap är viktigt i processen.
- Bra att undvika negationer och en alltför "teknisk" diskussion (FRII, SFI, etiska riktlinjer etc).
- Förklara vad vi vill uppnå och inte vad vi vill undvika.
- Våga säga vad vi måste göra, inte bara invänta årsmötesbeslut.
- Våga fråga medlemmarna om åsikter, viktigt i förankringsprocessen.
- Styrelsen måste vara enig och tydlig i sin kommunikation utåt och måste kunna argumentera för sina åsikter och beslut.