Etappmål 2009-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2008

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 30 maj 2008

Etappmål 2009-2010

Inledning

Etappmålen för 2009-2010 kommer övergripande att bygga på sektionens handlingsplan 2004-2010, men till stora delar följa de prioriteringar som gjorts internationellt genom ISOP3, IS operativa plan för 2009-2010. Eftersom ISOP3 startade den 1 april 2008 är det ännu för tidigt att se de operativa konsekvenserna för svenska sektionen. Vi har heller inte påbörjat budgetprocessen inför 2009, en process som startar i juni med styrelsens rambeslut om budgeten, och som för sekretariatets del tar fart i samband med planeringsdagarna i september.

Nedanstående är därför att betrakta som ett första utkast till etappmål för perioden 2009-2010. Vi har angett en övergripande inrikting för arbetet under de nuvarande etappmålens arbetsområden, samt angett ett antal områden där vi ser behov av att ta fram nya etappmål. Det senare gäller t ex mångfald, ungdomsarbete och utbildning. Vi vet dessutom att arbetet under perioden i hög grad kommer att präglas av den globala Didnity-kampanjen, samt att Sveriges ordförandeskap inom EU under andra halvan av 2009 kommer att ge möjligheter till påverkansarbete inom EU.

Med hänvisning till underlaget om föreslagen budgetram för 2009 räknar vi med att kunna höja ambitionsnivån i sektionens nuvarande arbete och även utveckla ny verksamhet. Prioriteringar kommer dock att bli nödvändiga och kommer att föreslås inom ramen för budgetprocessen.

Första utkast till etappmål 2009-2010

5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet

5.1.1 Dödsstraffet

Vi bedömer att detta etappmål till stor del kommer att formuleras utifrån FNs beslut om ett globalt moratorium för avrättningar, och då med en inrktning på ett moratorium för avrättning av minderåriga. Arbetet mot dödstraffet i ett antal afrikanska stater kommer att prioriteras utifrån ISOP3. Vidare kommer den internationella dagen mot dödstraffet den 10 oktober att prioriteras utifrån ett aktivitetsperspektiv. Till detta kommer påverkansarbete genom ambassadbesök på berörda länder.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte.

5.1.2 Tortyr

Fokus kommer att ligga på arbetet att kriminalisera tortyr i svensk lagstiftning, samt lobbyarbete inom EU och Europarådet för att stoppa "renditions" och användningen av diplomatiska försäkringar, som ett led i det internationella arbetet mot urholkningen av förbudet mot tortyr i samband med "kriget mot terrorismen".

Vi vill utveckla webben som verktyg för arbetet mot tortyr och öka antalet individuella fall.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte.

5.1.3 Arbete för enskilda individer

Sektionen ska fortsätta det långsiktiga arbetet med "Individuals at risk" och säkerställa att grupper och medlemmar på ett enkelt sätt kan arbeta med enskilda fall. Genom ökad samverkan med andra sektioner och IS vill vi möjliggöra att fler MR-försvarare kommer till Sverige på besök. Externa aktörer, t ex riksdagens MR-grupp, ska ges ökade möjligheter att arbeta med individuella fall.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte.

5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

Under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 ska SRHR-rättigheter lyftas upp på dagordningen. Tidigare ställda rekommendationer till svenska myndigheter, bl a om effektiv tillämpning av lagar, inom ramen för kampanjen "Stoppa våldet mot kvinnor" ska följas upp och vara genomförda under perioden. Arbetet för kvinnors rättigheter ska tydligt integreras i sektionens löpande arbete och utföras av samtliga arbetsgrupper.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte.

5. 3 Skydda flyktingars rättigheter

Vi ska fortsätta arbeta för allas rätt till tillgång till en rättssäker asylprocess i Sverige med ett fokus på kunskap om asylrätt, folkrätt och länder hos myndigheter och domstolar.

EU och det fortsatta harmoniseringsarbetet kommer att kräva mycket bevakning, lobbyarbete och analystid, liksom migranters rättigheter kopplade till EU och Sverige (där vi också har de nya reglerna om arbetskraftsinvandring).

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte.

5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Arbetet med att implementera Romstadgan i svensk lagstiftning ska fortsätta genom lobby gentemot regering, riksdag och myndigheter. Sektionen ska, i enlighet med den internationella strategin, fortsatt verka för att Thailand och Filippinerna ratificerar ICC-stadgan, Nepal och Indien tillkommer som prioriterade länder.

Aktioner som behandlar straffrihet ska prioriteras inom ramen för landprogram och specialgrupper.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte.

5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

Kampanjen "Human dignity" och aktioner inom kampanjen ska ges högsta tänkbara prioritet. Kampanjen innebär samarbete med andra organisationer och vi ska undersöka möjligheterna till arbete på eget land. Utbildning kommer att bli ett prioriterat verktyg för medlemmarnas kampanjarbete.

Sektionen ska verka för att stater ratificerar ESK-konventionens tilläggsprotokoll.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte, men innebär en ambitionsökning av sektionens kampanjarbete jämfört med 2008 som säkerligen innebär ekonomiska och personella resurser minst i nivå med den senaste globala kampanjen "Stoppa våldet mot kvinnor".

5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna

Vi ska arbeta för att vårt nationella rättssystem ska stärkas så att företag kan ställas till svars för människorättskränkningar man varit delaktig i. Lagstiftningen ska kunna tillämpas extraterritoriellt. På internationell nivå ska vi arbeta för att FN utarbetar internationellt bindande standarder och principer för företags ansvar, inklusive medansvar, för mänskliga rättigheter.

Vi ska arbeta för att statens människorättsförpliktelser utanför nationsgränsen vad gäller exportkrediter, investeringar, garantier och handel ska beaktas och efterlevas av olika statliga organ och myndigheter.

Genom dialog och kampanjer ska svenska företags MR-arbete förbättras. I detta arbete bör råvaru-, energi- och IT-branschen prioriteras.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte. Dock får den pågående utredningen om Amnesty Business Groups framtida organisation och finansiering ge svar på frågan om de ekonomiska förutsättningarna för verksamheten på längre sikt.

5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald

Utåtriktade aktiviteter

Vi ska fortsätta prioritera utåtriktat påverkansarbete utfört av aktivister och sekretariatet och öka antalet utåtriktade aktiviteter per år.

Vi ska utveckla sektionens arbete med ICT (Information Communication Technology) som redskap för både påverkan och mobilisering. Amnestys externa webbsidor, medlemssidor och intranät ska fortsatt utvecklas och vår närvaro på webbaserade communities ska öka. Möjligheten till utbildning via nätet ska utvecklas.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte. ICT är ett område som säkerligen kräver nya personella och ekonomiska projektresurser initialt. I takt med att arbetet utvecklas bör dock andra arbetsmetoder och arbetsformer kunna avvecklas.

Mäta aktivismen

Vi ska fortsätta arbetet med effektivare aktioner och effektivare aktivism (målet "Taking effective action" i ISOP3), vilket bör tilldelas ett eget etappmål. Nya nyckeltal kan behöva utvecklas för sektionen, dessutom ska det internationella arbetet med Key Performance Indicators (KPI) avseende aktivism integreras med våra nyckeltal på sektionsnivå.

Media

Utveckling av arbetet med nya medier för att nå ut till nya målgrupper. Det gäller främst webben, men även en större bredd vad gäller radio och TV samt tidningar och tidskrifter där vi idag inte är synliga, men där det finns en potetial för våra frågor.

Fortsatt satsning på och stöd till lokalt mediaarbete.

Utbildning och samordning av mediaarbete för specialgrupper, landprogram och samordningar. Detta arbete har en stor potential att utvecklas, både vad gäller webb, insändare och debattartiklar.

Etappmålet bedöms genomförbart inom den ekonomiska ram för 2009 som presenteras på styrelsens junimöte, men både utveckling av arbete med nya medier och utbildning och samordning av mediaarbetet för specialgrupper, landprogram och samordningar kräver utökade reurser jämfört med idag.

Mångfald

Arbetet med att ta fram en mångfaldsstrategi för sektionen pågår och presenteras för styrelsen i september 2008. Etappmål bör formuleras utifrån strategin.

Ungdomsarbete - nytt etappmålsområde

Arbetet med att ta fram en ungdomsstrategi för sektionen pågår och presenteras för styrelsen i september 2008. Etappmål bör formuleras utifrån strategin.

Utbildning - nytt etappmålsområde

Vi ser för närvarande tre tänkbara nivåer för det framtida utbildningsarbetet inom ramen för Amnestyakademin:

Nivå 1
"Folkbildande" och billiga kortkurser om mänskliga rättigheter inom Amnestyakademin. Målgrupper: Amnestymedlemmar, allmänheten, samt specifika målgrupper, t.ex lärare/skolpersonal, anställda inom kvinnojourer, Migrationsverket, polis- och rättsväsendet, sjukvårdspersonal.

För att kunna nå mer specifika målgrupper krävs utökad budget för marknadsföring och utvecklingsarbete. Vi behöver också utöka budgeten gällande rekrytering av kursledare och utbildning av dessa. Nischade kurser "säljer" bättre, d v s vi når fler. Det betyder att vi också måste ha mer kvalificerade kursledare och fler, vilket kostar mer. Vi behöver även ökat utrymme för kursutveckling för att t ex utveckla kurser inom ESK-området samt för att hålla en variation av kursutbudet för att upprätthålla och etablera ett intresse för Amnestyakademin.

En ökning av antalet kurser till 50 kurser/år 2010 (35 kurser hölls 2007, prognosen för 2008 är 40 kurser) är vad vi tror är realistiskt utifrån nuvarande resurser.

Nivå 2
Skräddarsydda kurser för företag. Under 2008 har några olika koncept med inriktning mot specifika branscher tagits fram i syfte att direkt vända oss till företag som efterfrågar kompetens gällande mänskliga rättigheter. Under våren har dessa kurser hållits inom "basverksamheten" och inte kostat företagen mer än "kursbroschyrpris". Under hösten kan 5-7 sådana kurser hållas till mer marknadsmässiga priser. Genom ABG har vi en hög CSR-kompetens inom sektionen, något vi bör ta betalt för.

Nivå 3
Utbildningssamverkan med andra organisationer/skräddarsydda kurser för organisationer. Vi kan bedriva samverkan med större aktörer i Sverige gällande utbildning. Initiativ till samarbete har tagits med de fackliga organisationerna. Vi har också inlett en diskussion med Riksidrottsförbundet kring samverkan gällande utbildning.

Vilka resurser som krävs för de tre nivåerna beror helt på ambitionsnivån. Vi utgår från att Amnestys utbildning inte kommer att kunna bli en vinstdrivande verksamhet, men frågan om i vilken utsträckning den ska bära sina egna kostnader måste bygga på strategiska överväganden vad gäller syftet med våra utbildningar. Vill vi arbeta fullt ut på alla de tre beskrivna nivåerna krävs en väsentlig utökning av de personella och ekonomiska resurserna.

5.8. Växa med mångfald

Satsning på utveckling inom fundraising för att utveckla nya områden, nya målgrupper, nya kanaler och nya metoder i enlighet med ISOP3 samt utvecklingsområdena i sektionens fundraisingstrategi 2004-2010. Det internationella arbetet med Key Performance Indicators (KPI) avseende fundraising och ekonomisk tillväxt ska integreras med våra nyckeltal på sektionsnivå.

De tre områden som bör ges högsta prioritet är

- Utvecklingsområdet stora gåvor från individer, men även samarbeten med nya målgrupper som t ex stiftelser/fonder (däremot kommer fundraisingarbetet gentemot företag troligtvis att tonas ned).

- Bibehållande av aktivitetsnivån inom face-to-face, telemarketing och direktmarknadsföring (DM) för att upprätthålla en fortsatt jämn intäktsökning från våra basområden i fundraisingstrategin. I detta ingår också att hitta nya värvningskanaler för att bredda fundraisingmixen samt ha fler värvningskanaler om marknaden för face-to-face försvagas.

- Fortsatt satsning på stödområdena i fundraisingstrategin genom att prioritera "rebrandingarbetet" (One Amnesty) och att stärka vårt varumärke genom att ännu tydligare än tidigare samla den externa kommunikationen (t ex fundraising/kampanj) under ett tak. Dessutom vill vi intensifiera arbetet med utvecklingen av internet och annan digital teknik.

Eftersom detta etappmål utgår från en önskan om fortsatt ekonomisk tillväxt, bedöms resurserna behöva öka. Personella resurser behöver tillföras för utvecklingsarbete samt materialproduktion utifrån den nya globala identiteten.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att presentera ett slutligt förslag till etappmål 2009-2010 med målstyrning till styrelsemötet i oktober 2008.