Förslag till direktiv för: Organisationsöversyn – Ett Amnesty Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2008

Från: Lisa Moraeus
Datum: 27 maj 2008

Förslag till direktiv för:
Organisationsöversyn – Ett Amnesty

Bakgrund/beslut:
Årsmötet 2008 beslutade följande:

att uppdra åt styrelsen att arbeta vidare med frågorna om redovisningsregler, Ett Amnesty och organisationsöversyn för att förverkliga visionen om en transparent, flexibel, attraktiv och effektiv organisation, och återkomma till årsmötet 2009 med konkreta förslag,

att det arbetet ska bedrivas genom bred konsultation med aktivister på olika nivåer i organisationen,

att konsultationen skall ske bland annat genom tillsättandet av en referensgrupp, bestående av minst fyra representanter för grupper/enheter med olika ekonomiska förutsättningar.

Syfte samt formulering av uppdraget/uppgifter:
Gruppens uppdrag är att föreslå styrelsen åtgärder inför årsmötet 2009. Uppdragsgruppen ska utgå från Amnestys struktur som den ser ut idag. Vad fungerar? Vad behöver förändras? Hur ska detta ske? Utredningen ska göras i bred konsultation med hela rörelsen. Varje aktiv medlem ska tillfrågas. Alla röster ska höras.

Metoder:
Gör en sammanställning av vad som gjorts hittills inom den svenska sektionen – var är vi nu gällande främst den ekonomiska redovisningen? Se även underlag och diskussion om organisationsöversyn på styrelsens januarimöte.

Ta fram en referensgrupp enligt årsmötesbeslutet. Gruppen ska vara på plats senast 1 augusti 2008. Använd gruppens erfarenheter under hela processen. Använd gruppens nätverk för att nå andra medlemmar.

Intervjua personal som arbetar med aktivism. Vad uppfattar de som de stora möjligheterna och hindren med vår organisationsstruktur? Vad fungerar och vad fungerar inte? I samarbete med generalsekreteraren.

Formulera ca fyra-fem frågor att fokusera diskussionerna kring. Testa dessa frågor på referensgruppen och formulera om dem vid behov. Frågorna ska röra ekonomi, demokrati, aktivism och MR-påverkan. De ska plocka fram vad som fungerar och vad som behöver förändras. Vad är möjligheter och vad är hinder? Vad är livsviktigt?

Besök alla distrikt med hjälp av andra styrelseledamöter och referensgruppen. Diskussionsmaterial för detta ska vara klart 1 september 2008. Marknadsför möten i distrikten liksom andra sätt att ta kontakt med gruppen. Använd alla kanaler: grupptrycket, AI-snack, AP, webben, personliga kontakter.

Använd även andra möjligheter till konsultation: budgetmötet, aktivistseminariet, möten med specialgrupper, telefonmöten för alla medlemmar som vill, webbenkäter osv.

Involvera styrelsen innan rekommendationerna läggs fram.

Ta fram rekommendationer till styrelsen utifrån konsultationsprocessen.

Tidsram:
Referensgrupp 1 augusti
Material för konsultation 1 september
Konsultationsprocessen klar 1 december
Rekommendationer till styrelsens januarimöte

Budget:
Rese- och möteskostnader.

Uppdragsgruppens sammansättning: Lisa Moraeus, Jörgen Qwist, Ernesto Katzenstein, Anton Lidström, Åsa Vinge, Maria Landenius

Kontaktperson i styrelsen: Lisa Moraeus