Ekonomisk rapport för andra tertialet 2004, samt bilaga 1-5 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2004

Ekonomisk rapport för andra tertialet 2004
(5 bilagor)

1. Inledning

1.1 Bakgrund
Efter varje tertial gör alla budgetansvariga handläggare på sekretariatet en grundlig genomgång av sina budgetar. Genomgången innefattar en prognos för årets intäkter och kostnader. Därutöver lämnar handläggarna en förklaring till skillnader mellan prognostiserat utfall och budget. Tertialgenomgångarna utgör underlag för denna rapport. Rapporten är inte något periodbokslut, hänsyn har alltså inte tagits till t ex upplupna lönekostnader.

Amnestys sätt att budgetera innebär att beslut om budgetens disponibla delar tas i december, juni och i september. Som bas för dessa beslut ska tertialrapporten ligga. I 2004 års budget finns dock ingen disponibel del för september att besluta om.

De bifogade bilagorna innehåller följande information:
1. Sammanfattning resultatrapport; en sammanfattande tabell med de sex intäktsgrupperna och fyra kostnadsslagen med: ackumulerat utfall för året, årets budget (inkl alla dispdelar), årets prognos, utfall i % av prognos, ackumulerat utfall föregående år, budget 2002, förändring av ackumulerat i % av intäkter och kostnader för aktuell period föregående år.
2. Intäktsrapport; med en helårsprognos för 2004.
3. Uppföljning av programkostnader; en tabell där kostnaderna visas på programnivå och inkluderande en helårsprognos för 2004.
4. Nyckeltal
5. Direkta samt fördelade programkostnader; lönekostnader och administrativa kostnader fördelade på program.

1.2 De ekonomiska förutsättningarna
Vid styrelsens januarimöte 2004 beslutades om en balanserad budget med intäkter om 36 020 tkr och kostnader om 36 180 tkr. Huvuddelen av budgeten hade det dock fattats beslut om redan på decembermötet 2003.

Vid styrelsemötet i januari beslutades om den fasta verksamheten omfattande 25 560 tkr och ett beslut om disponibla delar omfattande 8 754 tkr. På styrelsemötet i juni fördes en disponibel del om 1 866 tkr in i budget. Budgeten omfattar således nu totalt 36 180 tkr.

1.3 Verksamhetsplan / Handlingsplan
Budget och sekretariatets verksamhetsplan är baserade på målen i sektionens handlingsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om.

Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framförallt hur budgeten följs och har därför inte en fullständig återkoppling till hur de olika målen i handlingsplanen uppnåtts (vilket däremot kommer att beskrivas utförligt i verksamhetsberättelsen för året.)

1. 4 Gemensam insamling mellan Amnestyfonden och Sektionen
I rapporten görs jämförelser för enskilda intäktsslag mot föregående år. Dessa är inte alltid helt rättvisa då Sektionen och Amnestyfonden i år bedriver gemensam insamling varför vad som tidigare var Amnestyfondens intäkter nu redovisas sammanslaget med Sektionens intäkter.

Mest märks den nya ordningen då man ser till intäktsslaget Gåvor via autogiro . I detta intäktsslag inräknas nu också bland annat det som tidigare var Amnestyfondens autogirogåvor från insamlingsaktiviteten Amnestyguard. Även intäktsslaget Gruppgåvor bör visa ett bättre resultat i år då vad som tidigare var Amnestyfondens gruppgåvor redovisas här. Totalt beräknas Amnestyfondens intäktsslag tillföra den gemensamma insamlingen knappt 3 Mkr.

Från intäkterna räknas i intäktsrapporten (se bilaga 2) Amnestyfondens andel. Med något undantag utgör Amnestyfondens andel av intäkterna 11 % av intäkterna i intäktsgruppen Gåvor & Bidrag. I gengäld bidrar Amnestyfonden med 9 % av insamlingskostnaderna.

2. Intäkter och kostnader för perioden januari till augusti 2004

2.1 Periodens intäkter (januari-augusti) och en jämförelse med januari - augusti föregående år
Bilaga 2

2.1.1 Sammanfattning intäkter
Fram till och med augusti uppgår sektionens intäkter till 22 395 tkr mot 23 278 tkr 2003 (- 883 tkr).


Nedan kommenteras alla intäktsgrupper och de intäktsslag som ingår i dem.

2.1.2 Intäktsgruppen medlemsavgifter
Hittills har vi fått in 10 365 tkr i medlemsavgifter, det är 96 % av förra året (-454 tkr).

Allt fler medlemmar betalar sin medlemsavgift via autogiro. Därför blir intäkterna mer utspridda över året. Detta förklarar till en stor del varför medlemsavgifterna fram till augusti är lägre än föregående år. Skillnaden kommer att minska under året.

Intäktsslaget delbetalande medlemmar har hittills nått 91 % av förra året medan intäktsslaget helbetalande medlemmar nått 86 %.

Intäktsslaget Medlemsavgifter via autogiro uppgår till 128 % av föregående år. Antalet autogirobetalande medlemmar har ökat från 15 800 till 19 570. Under våren och sommaren 2004 har 1 500 autogiromedlemmar rekryterats genom face2face. Aktiviteter har också genomförts för att föra över medlemmar från inbetalningskort till autogiro.

2.1.3 Intäktsgruppen försäljning
Försäljningsintäkterna uppgår till 193 tkr mot 158 tkr 2003. I samband med SVAW har vi sålt fler rapporter än föregående år.

2.1.4 Intäktsgruppen prenumerationer
Prenumerationsintäkterna uppgår till 443 tkr mot 316 tkr förra året.

Mycket glädjande är att antalet prenumeranter på Kortkampanjen ökat från 2 100 till 3 100 st. Ökningen beror på att Kortkampanjen marknadsförts i AmnestyPress. Ökningen av antalet prenumeranter innebär förstås också att intäkterna ökar.

2.1.5 Intäktsgruppen gåvor och bidrag


Intäkter från intäktsgruppen Gåvor och bidrag uppgår till 11 381 tkr jämfört med 11 956 tkr vid samma tid föregående år, (- 575 tkr).

Inom intäktsgruppen finns flera olika intäktsslag som kommenteras nedan. Jämförelsen mellan åren för de olika intäktsslagen är inte helt rättvisande då dessa i år innefattar intäkter insamlade för Amnestyfondens räkning. Amnestyfondens andel av intäkterna minskar dock intäktsgruppens totala resultat.

Gruppgåvor: Intäkterna uppgår till 1 082 tkr mot 1 511 tkr föregående år. Skillnaden beror på att Grupp 9 och Halmstadgupperna lämnade sina gåvor tidigare förra året.

I nedanstående tabell visas de grupper som lämnat störst bidrag.

          Lundagrupperna
          340 000 kr
          Halmstadgrupperna (Byring & Bråte)
          200 000 kr
          Grupp 9 Hörby
          240 000 kr
          Amnesty Business Group
          118 000 kr

Gåvan från Lundagruppen skall täcka sekretariatets lönekostnader för den projektanställde i distriktscentret (tidigare aktivistcentret) i Malmö.

Insamlingsdagarna gav 75 tkr.

Gåvor från organisationer: Uppgår till 230 tkr. Detta är ett nytt intäktsslag. Intäkterna kommer till största delen från kollekter (197 tkr) denna insamlingsaktivitet var tidigare förbehållen Amnestyfonden.

Företagssamarbete: Intäkterna uppgår till 112 tkr mot 167 tkr förra året. Allt kommer från ett samarbete med Bokningsbolaget.

Företagsgåvor: Intäkterna uppgår till 234 tkr mot 205 tkr föregående år. Intäkterna kommer till största delen från Amnestysupporters vilket är företagens autogirogivande.

Insamlingsbrev: Insamlingsbrev är de brev vi skickar varannan månad till våra givare. Intäkterna uppgår t o m augusti till 2 717 tkr vilket är 296 tkr mindre än förra året. Eftersom vi i huvudsak bara nyrekryterar autogirobetalare innebär det att antalet "vanliga" givare stadigt minskar, detta är också förklaringen till de minskade intäkterna.

Autogiro: Intäktsslaget avser gåvor som inbetalas varje månad via autogiro . Intäkterna uppgår till 6 552 tkr mot 4 984 tkr förra året. Så gott som all värvning är inriktad på autogirobetalare vilket är det kostnadseffektivaste sättet för att få in gåvor och medlemmar. Av gåvorna härstammar cirka
500 000 kr från Amnestyfondens intäktsdel av amnestyguard. Dessa räknades inte in förra året eftersom någon gemensam insamling inte bedrevs då.

Övriga insamlingsaktiviteter: Intäktsslaget uppgår till 873 tkr. Till intäktsslaget inräknas exempelvis månadsgåvan som hittills gett 443 tkr.

Human- och Hjälpfonden: Hur mycket vi får från Bancos Human- och Hjälpfond bestäms av fondernas kurs den 31 december. Om utdelningsdag skulle varit 31 augusti hade vi fått 5 217 tkr från Humanfonden och 264 tkr från Hjälpfonden.

Antalet sparare i Humanfonden har sedan årsskiftet minskat med 289 st till 8 908 st. Det kan jämföras med nedgången från 2002 till 2003 som var 936 st. En värvningskampanj kommer att göras i september.

Testamenten: Intäkterna från testamenten uppgår till 437 tkr mot 1 170 tkr föregående år (-733 tkr).

Spontana gåvor: Intäktsslaget spontana gåvor utgörs av intäkter från gåvor som inte kan spåras till någon insamlingsaktivitet. Intäkterna från intäktsslaget har minskat till 503 tkr mot 723 tkr föregående år. En del av de intäkter som tidigare klassificerats som spontana gåvor räknas i år in under Övriga insamlingsaktiviteter.

Amnestyfondens andel är den del av gemensamt insamlade medel som tillfaller Amnestyfonden är hitintills omkring 1 360 tkr.


2.2 Periodens kostnader (januari till augusti)

2.2.1 Periodens totala kostnader
Bilaga 3

Kostnaderna uppgår efter åtta månader till 25 682 tkr, 69 % av den totala budgeten. Periodens kostnader berörs mer utförligt under avsnitt 3.3.

2.2.2 Direkta programkostnader + fördelade programkostnader
Bilaga 5

Eftersom en stor del av sektionens kostnader är lön och sekretariatskostnader är det intressant att se hur programredovisningen påverkas när dessa kostnader fördelas. Exempelvis har ett programområde som Medlemsaktiviteter relativt låga direkta kostnader (programkostnader). Samtidigt arbetar många inom programmet och när därför lönekostnaderna fördelas ut får man en mer rättvisande bild av hur mycket resurser sektionen satsar på programområdet.

Nyckeln för fördelningen av direkta programlönekostnader och administration är förhållandet mellan tjänster med direkt programanknytning och det totala antalet tjänster, samt den använda tiden för respektive program. Detta innebär att om mycket tid läggs ned på ett delprogram tilldelas detta också en större andel av de administrativa kostnaderna.

I bilagan kan man se hur stora lönekostnader varje program drar, de redovisas här separat i tabellen nedan. Programgruppen Medlemsaktiviteter innefattar medlemsutbildning, Kortkampanjen och Blixtaktioner. Information & Kommunikation innefattar bland annat lönekostnader Amnesty Press. Till Utredning och aktioner hänförs lön till flyktinghandläggaren och kampanjansvarig.

3. Prognos för 2004

3.1 Sammanfattning av prognosen
Bilaga 1.

Prognosen för tertial 2 visar på ett underskott om 983 tkr. Intäkterna beräknas bli 36 670 tkr och kostnaderna 37 653 tkr. Prognosen har justerats nedåt sedan första tertialrapporten som visade på ett underskott om 238 tkr.

De budgeterade intäkterna 2004 uppgår till 36 020 tkr och de budgeterade kostnaderna till samma 36 180.

Prognosens intäktsdel får betraktas som något osäker. Framförallt är storleken på Humanfondsutdelningen svår att bestämma. Hur mycket pengar vi får från Humanfonden bestäms först per sista december 2003. De prognoser vi får från Banco varierar med börsens svängningar och skiljer ibland med 500 tkr mellan månaderna.

Nedan kommenteras intäkts- och kostnadsprognosen utförligare.

3.2 Intäktsprognos för 2004 och en jämförelse med budget
Bilaga 2.




3.2.1 Sammanfattning intäktsprognos
Intäkterna prognosticeras till 36 670 tkr mot budgeterade 36 020 tkr, 102 % av budget (+ 650 tkr). Intäktsslagen Insamlingsbrev och testamenten verkar gå sämre än budgeterat. Medan Humanfonden och Övriga insamlingsaktiviteter går bättre.

Prognosen från första tertialet visade på intäkter om sammanlagt 36 980 tkr, intäktsprognosen har därmed justerats ned med 310 tkr. Nedjusteringen är ganska jämnt fördelad mellan de olika intäktsslagen.

Nedan redogörs mer i detalj för de olika intäktsslagens beräknade resultat.

3.2.2 Intäkter från medlemsavgifter
Intäkter från intäktsgruppen Avgifter (medlemsavgifter och gruppavgifter) bedöms komma att uppgå till 12 370 tkr mot budgeterat 12 430 tkr.

Intäktsslagen hel- och delbetalande medlemmar avser intäkter från medlemmar som betalar hela medlemsavgiften direkt via inbetalningskort. Dessa intäktsslag går sämre än budget. De senaste åren har medlemsrekryteringen inriktats på att värva medlemmar som betalar via autogiro. Detta intäktsslag går bättre än budget.

3.2.3 Försäljning
Intäkterna från intäktsgruppen Försäljning bedöms uppgå till 285 tkr mot budgeterade 300 tkr.

3.2.4 Prenumerationer
Intäkterna för 2004 beräknas uppgå till 450 tkr mot budgeterade 390 tkr.

Intäkterna för Kortkampanjen går bättre än budgeterat. En värvningskampanj gjordes m h a AmnestyPress i vintras och den slog mycket väl ut. Antalet prenumeranter har ökat från 2 100 st förra året till 3 100 st i år (gruppernas prenumerationer ej inräknade).

3.2.5 Gåvor och bidrag
Utfallet för 2004 beräknas i sin helhet för intäktsgruppen uppgå till 23 295 tkr mot budgeterat 22 750 tkr, 102 % av budget.

Intäktsgruppen är uppdelad i flera intäktsslag som kommenteras nedan.

Gruppgåvor: Intäkterna beräknas för hela året uppgå till 2 690 tkr mot budgeterat 2 820 tkr. Prognosen har gjorts efter kontakt med Byring & Bråte och Hörbygruppen som är de största bidragsgivarna.

Gåvor från organisationer : Intäkterna prognosticeras till 500 tkr mot budgeterat 540 tkr.

Företagssamarbete: För helhåret 2004 beräknas intäkterna uppgå till 250 tkr mot budgeterat 230 tkr. Intäkterna kommer från Bokningsbolaget (108 tkr) och Nudiejeans (135 tkr).

Företagsgåvor: Intäkterna prognosticeras 2004 till 300 tkr mot budget 370 tkr. En mindre aktivitet för att rekrytera nya företag som autogirogivare (amnestysupporter) har hittills inte givit resultat.

Insamlingsbrev: Prognosen för 2004 är 3 800 tkr mot budgeterat 4 900 tkr, 78 % av budget. Det är tydligt att intäkterna för insamlingsbrev har överbudgeterats. Det är också trolligt att en del av givarna skänker via aktiviteten månadsgåvan istället. Denna går mycket bättre än budgeterat.

Positivt är att vi lyckats värva 1 200 nya givare i år genom ett brevutskick som gick mycket bra.

Gåvor via autogiro: Prognosen är 10 400 tkr mot budgeterat 10 320 tkr. Två stora aktiviteter har genomförts, Face2face och Internetvärvning. Face2face värvningen (värvning "på gatan") gick bra och 425 tkr extra utöver budget satsades på en utökad rekryteringskampanj under våren. Samtidigt som värvningen går bra har leverantörerna höjt priserna vilket innebär att att aktiviteten inte är lika lönsam som tidigare.

Vad gäller försöket med värvning via internet som vi hoppades kunna bli ett bra komplement till face2face har det inte slagit väl ut. Internetvärvningen har inte på långt när gett så många medlemmar som beräknat. Detta är anledningen till att prognosen från tertial 1 för autogirogåvor justerats ned trots att extra pengar satsats på face2face efter det att denna gjordes.

Övriga insamlingsaktiviteter : Intäkterna beräknas bli 1 260 tkr mot budgeterat 520 tkr. I intäktsslaget ingår månadsgåvan som beräknas bidra med 570 tkr. Det är troligen så att månadsgåvan "stjäl" givare från insamlingsbreven. Månadsgåvan kom till som ersättare för almanackan.

Humanfonden : Prognosen baseras på vad vi skulle fått om utdelningsdagen varit 30 augusti. Då skulle intäkterna blivit 5 220 tkr mot budgeterat 2 860 tkr. Anledningen till att Humanfondsutdelningen beräknas överstiga budget är att den budgeteras försiktigt. Hur mycket vi slutligen kommer att få från Humanfonden i år avgörs av kursen den 31 december. Antalet sparare har stadigt minskat de sista åren. Under hösten görs en större nyrekryteringskampanj av sparare. Denna kommer förhoppningsvis innebära att vi får mer pengar från Humanfonden än prognosen visar.

Hjälpfonden: Hjälpfonden skulle om utdelningsdag varit 30 augusti givit 265 tkr mot budgeterat 150 tkr.

Testamenten: Intäkterna beräknas bli 670 tkr mot budgeterat 1 650 tkr. Testamenten är svåra att budgetera då intäkterna varierar mycket över åren. Förra årets utfall var 2 000 tkr men i år ligger få testamenten för utbetalning och det ser därför inte ut att komma in så mycket pengar.

Spontana gåvor: Intäkterna bedöms bli 780 tkr mot budgeterat 1 180 tkr. Intäktsslaget är självfallet svårprognosticerat då det är fråga om gåvor som inte är knutna till någon aktivitet.

Amnestyfondens andel: Eftersom intäktsgruppens reslutat beräknas bli något bättre än budgeterat ökar också Amnestyfondens andel av intäkterna till 2 840 tkr mot budgeterat 2 790 tkr. Amnestyfondens andel bestäms till 11 % av intäktsgruppens totala intäkter med undantag för "lönegåvor".


3.3 Kostnadsprognos för 2004
Bilaga 3

3.3.1 Sammanfattning kostnadsprognos
De totala kostnaderna för året kommer enligt prognosen att hamna på 37 653 tkr. Det är 1 473 tkr högre än den totalt budgeten (inklusive alla disponibla delar) eller 104 % av budget.

Kostnadsprognosen från tertialrapport 1 var på 37 218 tkr. Prognosen har således justerats upp med 435 tkr.

Största budgetöverdragen görs i programmen kampanjkostnader, regional verksamhet, insamlingskostnader och personalkostnader. Nedan kommenteras detta mer utförligt.

3.3.2 Direkta programkostnader
Nedan kommenteras kortfattat den kostnadsprognos som upprättats samt prognosen i relation till budgeten (inkluderande alla disponibla delar). Någon prognos som innefattar fördelade programkostnader per program har inte gjorts.





3.3.2.1 Utredning och aktioner
Budgeterade kostnader uppgår totalt för programgruppen Utredning och aktioner till 968 tkr, prognosticerat utfall 1 085 tkr.

Det är kostnaderna för SVAW som blivit större än budgeterat. En stor del av det material som skulle använts i SVAW var inte klart som det var tänkt 2003. SVAW-kostnaderna blev därför lägre 2003. För att inte SVAW-kampanjen skulle hamna i en resursmässigt omöjlig situation beslutades därför att denna skulle få dra över budget motsvarande den del av budgeten som inte användes 2003.

3.3.2.2 Medlemsaktiviteter
Programgruppen medlemsaktiviteter innefattar bland annat medlemsutbildning men också Kortkampanjen.

Budgeterade kostnader uppgår totalt för programgruppen till 832 tkr, prognosticerat utfall 801 tkr. Främst är det Kortkampanjen som blir billigare än budgeterat.

3.3.2.3 Medlemmar och organisation
Inom programgruppen redovisas kostnader för Amnestys demokratiska process.

Budgeterade kostnader totalt för programgruppen 828 tkr, prognosticerat utfall 1 098 tkr.

Årsmöteskostnaderna kommer att rymmas inom budgeten.

Kostnaderna för regional verksamhet budgeterades till 256 tkr men blir 450 tkr. Dessa kostnader avser regiontjänsten i Malmö. När budgeten fastslogs var det inte klart om tjänsten skulle vara kvar efter maj. Efter att detta beslutades har kostnaderna ökat men samtidigt har Lundagrupperna lämnat en gåva som täcker dessa extra kostnader. Gåvan redovisas under intäktsslaget gåvor från grupper och distrikt .

Programmet personalutbildning budgeterades till 80 tkr medan prognosen satts till 150 tkr. Programmet har belastats med reskostnader för anställda i Göteborg och Malmö i samband med utbildningar. Någon budget för detta fanns inte. Därtill kommer konsultkostnader för en reteamingdag som inte budgeterats. Frånräknat dessa extrakostnader är utbildningskostnaderna låga.

3.3.2.4 Information och kommunikation
Största kostnadspost i denna programgrupp är Amnesty Press.

Budgeterade kostnader totalt för programgruppen 1 831 tkr, prognosticerat utfall 1 838 tkr.

3.3.2.5 Finansiell stabilitet och tillväxt
I denna programgrupp redovisas kostnaderna för medlemsvärvning och insamling.

Budgeterade kostnader totalt för programgruppen 5 191 tkr, prognosticerat utfall 5 519 tkr. Ett budgetöverdrag med 19 %.

Att programmet Medlemmar går under budget förklaras av att en del av budgeten flyttats över till programmet Insamlingsarbete.

Programmet insamlingsarbete har en budget på 3 385 tkr och ett prognosticerat utfall på 3 869 tkr. Skillnaden om 484 tkr består i följande:

- 165 tkr har flyttats över från budgeten till intäktsslaget Medlemmar.
- 40 tkr utöver budget kostade materialet till det annonsutrymme vi fick gratis i Stockholms tunnelbana.
- 265 tkr extra kostade ett försök med medlemsrekrytering över internet. Tanken var att försöket skulle finansieras med en ökning av medlemsavgifter/gåvor. Så har inte skett. Pengar från aktiviteten har överförts till Face2face.
- En extrasatsning utöver budget gjordes under sommaren. Styrelsen informerades om detta. 175 tkr togs från sektionens reserver.

3.3.3 Sekretariatskostnader
Sekretariatskostnaderna har budgeterats till 2 963 tkr, prognosticerat utfall 2 947 tkr. Sekretariatskostnader innefattar kostnader för hyra m m.

ADB-kostnaderna bedöms hamna på budgeterat belopp. Det samma gäller för tryckeriet.

3.3.4 Personalkostnader
Personalkostnaderna har budgeterats till 9 187 tkr, prognosen är 9 879 tkr (differens 692 tkr).

Att personalkostnaden blir större än budgeterat har flera förklaringar som presenteras nedan:

- I budgeten har förutsatts att tjänster kan hållas vakanta, besparingen med hjälp av vakanser bedömdes kunna uppgå till 277 tkr. Sådana vakanser har inte kunnat hållas
p g a den pressade personalsituationen.
- Föräldraledigheter har medfört att vikarier gått dubbelt under en upplärningsperiod. Det har kostat runt 80 tkr extra.
- Redaktören för AmnestyPress har gått tillbaka till heltid. Registret har haft en kvarts tjänst extra under sommaren. Totalt c a 70 tkr.
- Vikarier och ersättare har i flera fall fått högre lön än sina företrädare, motsvarande c a 50 tkr.
- Vikarierna har varit mer benägna än ordinarie anställda att ta ut intjänad semester i pengar.
- Regionsamordnartjänsten i Göteborg har förlängts, c a 90 tkr.

3.3.5 Internationella rörelsen
IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Avgiften beräknas efter hur stora intäkter vi har. Vi får göra ett avdrag för våra insamlingskostnader.

IS-avgiften har budgeterats till 13 365 tkr, prognosen uppgår till 13 450 tkr. Att prognosen är större beror på att insamlingen ser ut att gå bättre än budgeterat (samtidigt har avdragsgilla fundraisingkostnader ökat). Ökningen beror också till en del på pundkursen.

Kostnaden för 2004 utgörs av tre delar:

1. Faktisk avgift att betala baserad på avgiftsunderlaget 2001 och 2002.
2. Reserv från 2002 att upplösa (ingen reserv finns).
3. Reservering för IS-avgiften 2006 baserad på avgiftsunderlag 2003 och 2004.

4. Eget kapital och reservens storlek
I budgetmanualen sägs:

" Svenska Amnesty har, genom årsmötesbeslut (senast maj 2003), valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en reserv och en resterande del (ibland kallad "överreserven"). Fördelningen mellan dessa två delar görs vid årets början utifrån kommande års budgeterade kostnader. Reserven ska enligt styrelsebeslut i maj 1998 följa den internationella normen så att den omfattar 75% av personalkostnader och 25% av övriga kostnader, vilket tolkas som sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. Skillnaden mellan det som ska finnas i reserven och det totala egna kapitalet blir en "överreserv". "

Förutsatt att 2004 års resultat blir det prognosticerade kommer det egna kapitalet vid årets utgång att uppgå till 8 844 tkr.

Enligt Amnestys reservpolicy bör reserven 2004 uppgå till 7 885 tkr (budgetbaserad reserv). Därtill kommer en Humanfondsreserv om 934 tkr.

Amnestys kapital kommer därmed att vara tillräckligt stort för att tillgodose reservpolicyn. Den önskvärda reservnivån överskrids dessutom med 25 tkr (8 844 - (7 885+934)).

Den överreserv om 726 tkr vi räknat med i prognosen från tertial 1 är därmed i det närmaste borta.

5. Slutord
Prognosen för andra tertialet visar på ett underskott om 983 tkr att jämföras med det budgeterade underskottet om 160 tkr.

Det skulle vara mycket svårt att med en extra fundraisingsatsning väsentligt öka intäkterna 2004. Alla fundraisingaktiviteter idag är inriktade på autogiro och därmed långsamt verkande. Det man kan hoppas på är att Humanfonden ger en större utdelning än vi räknar med.

Det är också nästan omöjligt att göra besparingar av en någorlunda betydande storlek. De flesta kostnader är redan tagna eller intecknade.

Det underskott som prognosen visar på är inget stort problem för sektionens ekonomi 2004. Den överreserv som finns täcker underskottet. Värre är att när överreserven försvinner minskar också utrymmet för extrasatsningar på fundraising 2005. Sådana behövs för att budgeten 2005 skall få en rimlig omfattning.