Förslag till bakgrundsavsnitt för sektionens handlingsplan 2004-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2004

Från: Sune Montán
Datum: 15 september 2004

Förslag till bakgrundsavsnitt för sektionens handlingsplan 2004-2010

Terroristattackerna i början av det nya århundradet har lett till ett växande hot mot det internationella regelverket om mänskliga rättigheter. Människors fysiska och psykiska integritet kränks med säkerhet som förevändning. Politiska resonemang om nationell säkerhet har ofta diskriminerande inslag.

De som begår övergrepp mot mänskliga rättigheter slipper ofta undan ansvar, också sen de lämnat makten ifrån sig. Den internationella brottmålsdomstolen (ICC), som ger nya möjligheter att bekämpa straffrihet, har en osäker framtid. Den motarbetas av inflytelserika stater som använder sin ekonomiska styrka för att få allierade i sin opposition mot ICC.

Människors fysiska och psykiska integritet fortsätter att hotas av stater, väpnade styrkor och icke-statliga aktörer. Dödsstraff, tortyr, fängslande av samvetsfångar, attacker på yttrandefriheten och andra övergrepp kommer att fortsätta, kanske i nya former.

Klyftan mellan rika och fattiga i världen är större än någonsin: 85 procent av världens befolkning har tillgång till endast 25 procent av världens resurser. Världens fattiga utsätts ofta för diskriminering och nekas fundamentala mänskliga rättigheter som mat, utbildning och sjukvård.

Många människors liv påverkas av konflikter som kan ha politiska, ekonomiska, religiösa och/eller etniska grunder. I sådana konflikter är respekten för humanitär rätt ofta minimal eller obefintlig. Kvinnor och flickor utsätts för våldtäkt och sexuellt slaveri som vapen för att kränka och bryta ner motståndarsidan. De institutioner som har till uppgift att se till att internationell rätt efterlevs befinns alltför ofta otillräckliga.

Konflikter och ekonomiska skillnader driver människor att bryta upp från sina hem. Aldrig tidigare har så stora grupper av människor varit på flykt. Flyktingar utsätts ofta för kränkningar och deras rätt till skydd från förföljelse är långt ifrån självklar.

Migration kommer att öka under kommande år och skapa en ny social och demografisk situation. I många samhällen diskrimineras migranter och deras mänskliga rättigheter kränks.

Medan attitydförändringar har lett till större jämlikhet mellan kvinnor och män och erkännande av sexuella minoriteter i vissa delar av världen har aktioner mot könsdiskriminering mötts med hårt motstånd i andra. Mäns våld mot kvinnor, i hemmet och i samhället, är en kränkning av mänskliga rättigheter som finns i alla länder i världen. Dessa brott utförs ofta av icke-statliga aktörer och måste mötas med bättre rättsväsende, lagstiftning och stöd till utsatta. Att stoppa våldet mot kvinnor kommer att vara en Amnestys viktigaste uppgifter de närmasta åren.