Styrelsens förberedelser inför ICM, diskussionsunderlag Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2004

Från: Magnus Öhman
Datum: 16 september 2004

Styrelsens förberedelser inför ICM, diskussionsunderlag

Vartannat år hålls ett internationellt årsmöte för att demokratiskt besluta vad rörelsen ska göra. Inför varje ICM produceras tonvis med texter som behöver studeras och bearbetas, och en mängd diskussioner måste hållas med många olika parter. Samtidigt får det reguljära arbetet inom den svenska sektionen med att förebygga, stoppa och beivra övergrepp mot de mänskliga rättigheterna inte avstanna under denna period. Inför ICM-förberedelserna bör därför styrelsen diskutera följande frågor, och eventuellt andra.

A) Till ICM kommer två till fyra styrelseledamöter att åka. Det har tidigare varit oklart hur arbetsfördelningen ska ske mellan dem och de övriga under ICM-förberedelserna. Hur ska vi se på detta?

1. Enbart delegationen deltar i förberedelserna
2. Alla deltar på samma sätt
3. De som inte ingår i delegationen deltar i viss mån, men fokuserar i huvudsak på övriga delar av verksamheten, och tar då också i görligaste mån över delar av delegationens börda inom dessa övriga delar.

Alternativ 3 skulle kunna innebära att övriga ledamöter ska hålla sig insatta i ICMs huvudfrågor, och delta i diskussioner om den svenska sektionen ställningstaganden, dock på ett principiellt plan, endast i enskilda fall gällande enskilda dokument och exakta formuleringar. Dessutom är det alla ledamöters ansvar att aktivt delta i organisationsdialogen angående den svenska sektionens ställningstaganden vid ICM,

Denna arbetsfördelning skulle även kunna gälla efter ICM, då det ofta finns många rapporter att skriva. Alla i styrelsen ska dock vara insatt i vad som hänt samt ta ansvar för att denna information sprids.

B) Styrelsen bör också diskutera hur man vill utnyttja Amnestys Internationella Kommitté (AIK) under ICM-förberedelserna. Det är viktigt att man får ett gott stöd, utan att någon inom AIK blir utbränd. Man bör överväga att dra nytta av ev. tidigare ICM-deltagare utanför styrelsen som inte kommer delta i ICM 2005.

C) I ett brev som nyligen anlände från IEC så uppmanas sektionerna att ”seriously consider reserving at least one slot in your delegation for a young person” (en av författarna var IEC-delegaten Hanna Roberts). Är detta en god idé för den svenska sektionen, och vilken typ av ung deltagare vill vi i så fall se i den rollen?