Besök på andra sektioners årsmöten Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2004

Datum: 15 september 2004

Besök på andra sektioners årsmöten

Bakgrund
Varje år skickar svenska sektionen åtminstone en representant till de nordiska sektionernas årsmöten. Inför det internationella rådsmötet 2001 i Dakar, Senegal valde styrelsen att även skicka representanter till andra amnestysektioner som ansågs kunna vara tongivande i de frågor kring åtagandet som diskuterades vid det tillfället. Då skickades representanter till bland annat amerikanska, brittiska och irländska sektionerna. Genom denna satsning kunde svenska sektionens representanter lära sig mer om den internationella rörelsen, känna av stämningen i dessa sektioner och knyta kontakter som visade sig vara värdefulla vid själva rådsmötet.

Med anledning av att åtagandet än en gång tas upp för diskussion och beslut vid rådsmötet 2005 fick sekretariatet vid styrelsens junimöte i uppdrag att till mötet i september föreslå vilka (utöver de nordiska) sektioners årsmöten styrelsen bör överväga att skicka representanter till. Dessa årsmöten äger normalt rum under våren, därmed bör denna planering ingå i arbetet att fastslå budgeten 2005.

Metod
För att kunna avgöra vilka sektioner som kan vara lämpliga för besök bad sekretariatet Amnestys Internationella Kommitté (AIK) om hjälp. Vi ville studera vilka sektioner som vid de senaste rådsmöten varit mest aktiva och i vilka frågor. AIK:s ordförande har skrivit en tabell (bilaga till detta underlag) där styrelsen kan se hur många motioner varje sektion presenterat. Motionerna är ett sätt att försöka mäta ambitionsnivån i de olika sektionerna. Men även andra faktorer, exempelvis inflytande, bör beaktas när man tar ställning till vilka sektioner som bör besökas.

Diskussion
Mot bakgrund av denna tabell bör styrelsen fundera på vilka frågor som kan vara angelägna för svenska sektionen. Enligt AIK:s tabell har organisatoriska frågor fått mycket fokus under de senaste rådsmötena. Sådana frågor som stöd åt de mindre sektionerna, den internationella beredningsstrukturen ("standing committees") och den interna demokratin behandlades vid dessa tillfällen och då har bland annat AI Australien, AI Frankrike och AI Israel varit mycket aktiva. Även vid det kommande rådsmötet kan vissa sådana frågor komma upp, exempelvis frågan hur ofta ICM skall hållas. Det är en fråga där den svenska sektionen tidigare har varit aktiv och förordat att ICM hålls vart tredje år. Fokus kommer dock snarare hamna på några grundläggande policyfrågor. I dagsläget vet vi att bl.a. följande ämnen kommer tas upp,

- om Amnesty International skall utvidga sitt åtagande till att omfatta grova kränkningar av alla mänskliga rättigheter (utan begränsningen "fysisk och psykisk integritet, åsikts- och yttrandefrihet och frihet från diskriminering"),
- om Amnesty International kan ta ställning till väpnade interventioner,
- om Amnesty International kan ta ställning i frågor som gäller rätten till självbestämmande,
- i vilken utsträckning Amnesty International kan arbeta för reproduktiva rättigheter (inkl. legalisering av abort), och
- om Amnesty International kan ta emot pengar från företag i samband med utbildningar och annat påverkansarbete (det som vid förra rådsmötet kallades för "fees for services").

Följande sektioner har på senare tid varit aktiva inom dessa eller relaterade områden:
AI Frankrike (åtagandet, pengar från företag),
AI Irland (väpnade interventioner, frågor som rör poliser och militärer "MSP"),
AI Italien (väpnade interventioner),
AI Holland (åtagandet),
AI Kanada (engelsktalande)(väpnade interventioner),
AI Mexiko (självbestämmande),
AI Spanien (åtagandet),
AI Storbritannien (åtagandet, pengar från företag), och
AI USA (åtagandet).

Sedan får AIK och sekretariatet se vilka andra frågor som kan komma att bli aktuella ju närmare rådsmötet vi kommer. Den nya internationella beredningsstrukturen diskuterar bland annat tillväxtmålen i den internationella handlingsplanen, men det är ännu inte klart på vilket sätt eller om denna diskussion kommer leda fram till några förslag till beslut vid rådsmötet.

Av olika anledningar känns inte alla av dessa sektioner aktuella för besök nu. I samråd med AIK:s ordförande föreslår sekretariatet att styrelsen i första hand fokuserar på åtagandediskussionen och även frågan om pengar från företag (eftersom denna fråga direkt kan påverka svenska Amnesty Business Group). Detta leder oss till att föreslå en kortlista bestående av franska, holländska, amerikanska och brittiska sektionerna. Utöver dessa bör besöken hos de nordiska sektionerna kvarstå.

Vidare bör styrelsen beakta andra faktorer. Sektionens budgetarbete inför 2005 är ännu inte färdigt, men vi vet att de ekonomiska förutsättningarna år 2001 var betydligt bättre än vad de är idag. Dessutom fanns inte det internationella ordförandeforumet ("Chairs' Forum"), som numera ger oss goda möjligheter att skapa nära kontakter med andra sektioners demokratiskt valda representanter. Mot detta finns behovet av att bredda antalet medlemmar som är aktiva inom och har goda kunskaper om den internationella rörelsen.

Förslag till beslut
Styrelsen föreslås besluta:

att uppdra åt sekretariatet att i samband med budgetarbetet inför år 2005 beakta styrelsens önskemål att skicka representanter till några årsmöten utöver de nordiska sektionernas.
att uppdra åt sekretariatet och AIK att fortsätta att bevaka de frågor som väcks på internationell nivå och att göra styrelsen uppmärksam på eventuella skäl till en omprioritering.