Förslag till direktiv: Ungdomsarbetet i sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2004

Från: Ida Burlin
Datum: 29 juni 2004

Förslag till direktiv för uppdrag: Ungdomsarbetet i sektionen

Bakgrund: 1995 tillsattes en ungdomsutredningsgrupp vars syfte var att utreda hur ungdomsverksamheten kunde struktureras bättre i framtiden. Bakgrunden var att några menade att ungdomsverksamheten i svenska sektionen bestod av spridda grupper utan samordning. Utredningsgruppen föreslog att ungdomsgrupper, med något andra villkor än andra arbetsgrupper, borde bli en alternativ arbetsform för att förhindra den omsättning som var väldigt vanlig i grupper som bestod av ungdomar. Gruppen föreslog även en kampanj för att uppmärksamma detta nya sätt att arbeta.

Hösten 1997 startade sektionen en ungdomskampanj som hade till mål att starta 50 nya ungdomsgrupper. Idag finns ca 210 arbetsgrupper i svenska sektionen varav ca 40 är ungdomsgrupper. Omsättningen bland ungdomsgrupper är högre än bland andra arbetsgrupper.

Sedan 1998 har ett ungdomsråd på fem personer årligen utsetts av styrelsen. Ungdomsråden har överlag fungerat bra men haft en osynlig och otydliga roll inom sektionen. Sekretariatet har haft svårt att hitta kandidater till ungdomsrådet. Tidigare ungdomsråd har delat upp sektionens ungdomsgrupper mellan sig och sedan ansvarat för att hålla kontakt med dem. Detta har beskrivits som ett betungande ansvar av flera i ungdomsrådet.

Utöver denna historik finns även erfarenheter bland Amnestymedlemmar som handlar om att många tidigare Amnestyaktiva, framförallt ungdomar, försvinner från organisationen. Det handlar om såväl tidigare aktiva i ungdomsrådet som gruppsekreterare och andra viktiga aktivister. Det är inte ovanligt att dessa engagerade ungdomar väljer att lägga tid och arbete i andra organisationer vilket är en direkt förlust för Amnesty.

Syfte samt formulering av uppdraget: Uppdraget består av två delar. Den första delen består i att utreda och klargöra ungdomsrådets roll och ge förslag på vilka arbetsuppgifter som ungdomsrådet bör ägna sig åt. Den andra och större delen består i att utreda ungdomarnas roll i svenska sektionen. Hur kan Amnesty som organisation bli mer ungdomsanpassad? Det är viktigt att i denna del även inkludera de ungdomar som inte är aktiva i just ungdomsgrupper utan som är aktiva inom andra arbetsformer såväl som kontakta tidigare Amnestyaktiva ungdomar som inte längre är aktiva inom organisationen. Vi behöver inte bara bli bättre på att locka fler ungdomar utan även se över hur vi behåller de som redan är aktiva. Då ungdomsgrupperna som arbetsform idag är utbredd bör deras roll ses över och eventuellt andra alternativa arbetsformer diskuteras.

Metoder:
· En enkät utformas som skickas till alla ungdomsgrupper och andra aktiva ungdomsmedlemmar som inte är organiserade i ungdomsgrupper
· Som komplement till föregående ska intervjuer utföras med några ungdomsgrupper, några andra aktiva ungdomsmedlemmar och även tidigare Amnestyaktiva ungdomar som inte längre är aktiva i organisationen

Tidsram: Den första delen av uppdraget ska vara klar till januarimötet 2005. Den andra delen av uppdraget ska vara klar till junimötet 2005.

Budget: Utöver kostnader för möten och resor tillkommer kostnad för att utforma och skicka ut enkäter

Uppdragsgruppens sammansättning: En representant från ungdomsrådet, en Amnestyerfaren ungdomsaktivist, en nyare ungdomsaktivist (gärna med erfarenhet från andra organisationer), någon med erfarenhet från ungdomsutredningen -95 alt. ungdomskampanjen -97 samt kontaktpersonen i styrelsen

Kontaktperson i styrelsen: Ida Burlin

Förslag till beslut:
att styrelsen antar förslaget på direktiv för uppdrag gällande ungdomsarbetet i sektionen