Ansökan om specialgruppstatus för kulturgruppen Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2002

Från: Kulturgruppen
    Datum: 31 maj 2002

Ansökan om specialgruppstatus för kulturgruppen

Kulturgrupp

Vid årsmötet i Malmö i maj 2000 togs en handlingsplan som ska gälla 4 år framöver. Denna är uppdelad i 4 huvudmål i kampen mot kränkningar av de mänskliga rättigheterna och 2 huvudmål för det nödvändiga arbetet att stärka organisationen. Det senare är viktigt för att vi, så effektivt som möjligt, ska kunna driva vår verksamhet, d v s kampen för de mänskliga rättigheterna.

Utåtriktade och välorganiserade arrangemang (temakvällar/temadagar om ett land, ett område eller ett ämne, galor m m) är nödvändiga för att åter dra människors uppmärksamhet till Amnesty och därigenom till MR-frågor. Dessa har under lång tid fått spela en mer undanskymd roll i samhället. Andra frågor, inte minst ekonomiska, fyller folks medvetande.

Teater, film, sång, poesi, prosa - kulturens värld - har alltid varit ett medel att göra människor medvetna. Amnesty International och den svenska sektionen har alltid fått aktivt stöd av människor inom kulturvärlden för att föra ut vår sak.

Iden med en kulturgrupp

För att göra arrangemang av den här typen extra publikdragande, krävs ofta att de innehåller kända namn. En blandning av olika ingredienser är också extra publikhöjande. Tal, sång & musik, utställningar, poesi ger tillsammans ett värde som inte går att mäta i pengar.

Denna typ av arrangemang kräver planering under längre tid för att ge bästa möjliga resultat både vad gäller längre och kortare AI-kampanjer.

En kulturgrupp i den svenska sektionen av Amnesty International skulle ge en struktur och vara basen för ett starkt samarbete mellan Amnesty Internationals traditionella aktivister och engagerade kulturarbetare av olika slag. Vi har tänkt oss ett brett spektrum: skådespelare, klassiska musiker, rockmusiker, trubadurer, poeter, författare m fl. Erfarenheten visar att intresset är stort bland Sveriges kulturarbetare.

Mål

Det övergripande målet för en speciell kulturgrupp är att stödja Amnestys organisation som helhet. Ett ytterliga mål är att stimulera medlemskåren och att aktivera nya medlemmar.

En av gruppens särskilda mål är att bevaka blixtaktioner som rör kulturarbetare och att även bevaka kulturarbetares mänskliga rättigheter i riskfyllda situationer i världen.

Kulturgruppens struktur

En kulturgrupp inom Amnestys Svenska Sektion ska vara en kärngrupp med idéella och engagerade människor. Denna kärngrupp ska vara sammansatt på ett sådant sätt att man kan arbeta vidare med ett större kulturnätverk över hela Sverige som inkluderar lokalagrupper ute i landet. Kärngruppen ska skapa och samordna diversa kulturarbetare för större och mindre projekt under längre och kortare tid i samspel med Amnestys kampanger och övriga arbete.

Gruppen ska representeras av människor inom kulturens värld från studerande till väletablerade. Nätverket kommer att bestå av kulturarbetare som arbetar intensivt på ett eller flera projekt. Kärngruppen står för kontinuiteten och det fortlöpande arbetet.

Gruppens flexibla struktur kan leda till att fler kulturarbetare får möjlighet och intresse att engagera sig i Amnestys arbete på kortsiktig eller långsiktig basis.

Bakgrund och genomförda projekt

Idéen till en speciell kulturgrupp växte från sedan år 2000. På hösten 2000 började kärngruppen mötes reglebundet.

· I augusti 2000 hölls en konsert på Mosbacke i Stockholm av diversa kulturarbetare i samarbete med juristgruppen
    · I december 2001 i samband med avslutningen av kampanjen mot tortyr hölls en galakväll av teater,musik,sång och dikter på Stockholms kulturhuset

Planerade aktiviteter

· I augusti 2002 medverkan i seminar i samband med premären av Maj Wechelmanns dokumentärfilm
    · I oktober 2002 planeras med sekretariatet en stor tv sänd konsert från fryshuset i Stockholm
    · I sommaren 2003 i samarbetet med Stockholms Kulturhuset planeras en hiphop gala med bl.a speciell skrivna texter för Amnestys åtagande
    · ett radioprogram med kända kulturarbetare som belyser Amnestysarbete genom ord och musik.
    · Pjäs-, filmförfattare och skådespelare planerera att skriva och sätta upp pjäser och filmer omkring Amnestysåtagande

Medlemmar av kärngruppen

Binnie Kristal-Andersson, poet och författare, Edward Lundqvist, studerande, Stig Johnell, programerare, Danjel Andersson, dramaturg, Stockholms Stadsteater, Öllegård Goulos, Stockholms kulturhus, Kajsa Isaksson, Teater Salieri, Polki Nordström, Backstage - Spoken Word, Juan Pedro Fabra Guemberena, konstnär.

Några namn ur nätverket

Ida Burren, Circus Cirkör, Mark Levengod, Alexandra Pascalidou, Maj Wechselman, dokumentärfilmare, Daniel Boyaciglo, poet och författare

Binnie Kristal-Andersson Edward Lundqvist Stig Johnell