Kortfristigt lån Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2002

Datum: 20 maj 2002

Kortfristigt lån

Normalt har Amnesty en svacka i likviditeten under oktober och november. Denna beror på att Humanfondsutdelningen inte betalas ut förrän i slutet på februari följande år. Likviditetssvackan hävs i december när medlemsavgifter för det kommande året börjar betalas in.

Tidigare år har Amnesty haft stora reserver som fångat upp likviditetssvackan. Eftersom reserverna senaste åren minskat så räcker de eventuellt inte längre för att klara detta (se bilaga 1).

Anledningen till att likviditeten går ner just i oktober är att en del av avgiften till det internationella sekretariatet betalas då. Sannolikt kan vi få anstånd med att betala en del av avgiften till februari 2003 vilket skulle lösa problemet. För säkerhets skull är det ändå bäst att sektionen har möjlighet att ta ett kortfristigt banklån. För att kunna göra detta fordrar banken ett styrelsebeslut.

Detta innebär inte att Amnesty så att säga lånar till sin verksamhet. Budgeten för 2002 är balanserad.

Förslag till beslut

att styrelsen godkänner att vi inom Amnesty International svenska sektionen om så behövs tar ett kortfristigt banklån alternativt checkräkningskredit. Lånet skall betalas tillbaka inom fyra månader och får högst uppgå till 2 000 000 kr.