Förslag från styrelsen om uppdaterade riktlinjer för diskrimineringsombuden Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2011

Datum: 16 mars 2011

Förslag från styrelsen om uppdaterade riktlinjer för diskrimineringsombuden

Bakgrund

Vid årsmötet i Västerås 2008 fattades beslut om att införa två diskrimineringsombud med främsta uppgift att finnas till hands för att ta emot eventuella klagomål om diskriminering eller annan kränkande behandling vid sektionens årsmöte och aktivistseminarium. Diskrimineringsombuden kunde i mån av tid även delta vid andra arrangemang sektionen genomförde. Det fastslogs också att det var styrelsens uppgift att tillsätta dessa för en period av ett år i taget. Enligt riktlinjerna skulle diskrimineringsombudens verksamhet utvärderas efter ett år vilket gjordes till styrelsens junimöte 2010.

På styrelsens marsmöte beslutades om rutiner i fall av diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling i medlemsorganisationen Amnesty International svenska sektionen. Det är styrelsens uppfattning att dessa rutiner är så pass omfattande att de täcker in flera av de aspekter som tidigare föll under diskrimineringsombudens uppdrag. Diskrimineringsombuden har hittills inte haft något fall rapporterat till sig, men styrelsen anser att deras uppgift vid årsmötena är av stor vikt, inte minst som en signal till medlemmarna och årsmötesdeltagarna om att styrelsen eftersträvar ett öppet och inkluderande mötesklimat och inte tolererar diskriminering.

Styrelsen vill därför föreslå att diskrimineringsombuden behålls vid årsmöten med oförändrad uppgift men att övriga delar i deras uppdrag stryks, då dessa omfattas av de antagna rutinerna för fall av diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling. Vi vill även föreslå att diskrimineringsombuden betraktas som årsmötesfunktionärer och därmed väljs av årsmötet vid samma tillfälle som övriga funktionärer väljs. Som en följd av det föreslår styrelsen en stadgeändring av paragraf 7.5 så att även diskrimineringsombud skrivs in som en funktionärskategori som alltid ska finnas med på årsmötesdagordningen.

Diskrimineringsombudens riktlinjer

Styrelsens förslag till uppdatering av diskrimineringsombuden riktlinjer är markerade med genomstrykning för sådant som föreslås att strykas och i fetstil för tillägg.

Riktlinjer för diskrimineringsombud

Syftet med diskrimineringsombud inom svenska Amnesty är att främja ett arbetsklimat inom organisationen som är fritt från diskriminering och kränkningar. Syftet är också att visa att Amnesty tar upplevelser av kränkningar på allvar och inte tolererar diskriminering och kränkningar inom organisationen.

Diskrimineringsombuden
1. väljs vid och ska delta vid sektionens aktivistseminarium och årsmöte
2. kan i mån av tid delta i andra medlemsmöten i sektionen om de blir inbjudna
3. har som uppgift att bidra till ett inkluderande mötesklimat och att klargöra att diskriminering och kränkande behandling inte tolereras inom Amnesty
4. ska bidra till konfliktlösning i enskilda fall och i särskilt svåra fall lyfta frågan till sektionens styrelse
5. ska kunna svara på frågor från olika delar av rörelsen kring diskrimineringsfrågor och konfliktlösning och bidra som rådgivare vid behov
6. ska under det första året dokumentera sitt arbete och rapportera till styrelsen om sina erfarenheter av diskriminering och kränkningar inom rörelsen

En utvärdering bör göras som visar både på hur ombuden kunnat genomföra sitt uppdrag, vilken nytta de kunnat göra för rörelsen och vilket behov de uppfyllt. Utifrån utvärderingen kan styrelsen föreslå åtgärder som ytterligare kan bidra till den inkluderande och demokratiska organisation vi vill ha.

Tillsättning av diskrimineringsombud

Vi föreslår att två diskrimineringsombud utses av styrelsen på en period av ett år. Kandidaterna ska ha kunskap om och erfarenhet av frågor kring antidiskriminering och konfliktlösning och tillsättningen valet av dem vid årsmötet ska sträva efter en jämn könsfördelning och etnisk mångfald.

Stadgeändring

Följande är ett utdrag av sektionens stadgar § 7.5. Föreslagen förändring är markerad i fetstil och med genomstrykning.

7.5 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden skall alltid finnas upptagna:
- val av funktionärer: a) två ordförande, b) minst två sekreterare, c) två justerare och d) minst två rösträknare och e) två diskrimineringsombud

Förslag

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att anta de uppdaterade riktlinjerna för diskrimineringsombuden,

att ändra stadgarnas paragraf 7.5 enligt ovan.