Gruppernas redovisning Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2011

Datum: 11 mars 2011 (rev 14 mars 2011)

Gruppernas redovisning

På årsmötet i Lund 2009 togs beslut om gruppernas redovisning. Utdrag ur protokoll från årsmötet i Lund april 2009, paragraf 51:

Beslut

att alla grupper (arbetsgrupper, specialgrupper, ungdomsgrupper, temagrupper, samordningar och övriga grupper inom sektionen) och distrikt/samverkansgrupper senast den 31 december 2009 meddelar sekretariatet om de avser eller inte avser att ha egen ekonomi med rätt att samla in pengar till eget konto,

att grupper som vill ha egen ekonomi med rätt att samla in pengar till ett eget konto ska uppfylla följande krav:
- gruppen/enheten ska anta stadgar enligt den standardmall som sektionsstyrelsen fastställer.
- minst en medlem i gruppen/enheten ska vara myndig.
- grupper med intäkter som inte når upp till 50 000 kronor per kalenderår ska upprätta ett förenklat bokslut som kan revideras av en lekmannarevisor. En mall för förenklat bokslut tillhandahålls av sekretariatet.
- grupper med intäkter som överstiger 50 000 kronor per kalenderår ska upprätta ett årsbokslut enligt god redovisningssed och få det reviderat av en kvalificerad revisor.
- gruppen ska inkomma med ett bokslut enligt ovan till sekretariatet senast den 15 februari varje år.

Dagsläget: Per den 11 mars 2011 har 78 redovisningsgrupper/enheter och 9 distrikt lämnat in redovisning, 28 grupper/enheter och 5 distrikt har inte lämnat in redovisning (4 distrikt är vilande). 85 grupper/enheter är sektionsgrupper utan egen ekonomi.