Rutiner vid fall av diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling i medlemsorganisationen Amnesty International, uppdaterad version Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2011

Datum: 4 mars 2011

Styrelsens fattade den 13 november följande beslut per capsulam:

att uppdra åt sekretariatet att till februarimötet 2011 ta fram förslag på riktlinjer som reglerar hur vi hanterar diskriminering, upplevd diskriminering och kränkande behandling i medlemsorganisationen. Rutinerna bör inkludera förslag om ”whistleblower”-funktion, ansvarsfördelning mellan styrelse och sekretariat samt diskrimineringsombudens framtida roll,

att se över existerande riktlinjer gällande vad aktiva medlemmar får uttrycka och inte uttrycka i Amnestys namn, i relation till vårt åtagande, och återkomma till styrelsen med en rapport eller förslag till beslut.

Bakgrunden till beslutet var ett fall av upplevd diskriminering i samband med ett Amnestymöte i Göteborg under hösten 2010.

Sekretariatet har i det nedanstående valt att förtydliga vilka rutiner som bör gälla i den händelse diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling förekommer inom medlemsorganisationen Amnesty International. För Amnesty som arbetsgivare och de anställda inom Amnesty gäller andra lagar och riktlinjer.

På styrelsens februarimöte presenterades ett förslag till rutiner vid fall av diskriminering samt ett förslag om att ta fram en uppförandekod innehållande bland annat funktioner för s k whistle blowing. Sekretariatet gavs i uppgift att återkomma med förslag till uppförandekod och funktion för "whistle blowing" till styrelsens decembermöte. Sekretariatet gavs vidare i uppgift att återkomma till styrelsens marsmöte med ett uppdaterat förslag om rutiner vid fall av diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling och i det ta hänsyn till de synpunkter som framkommit under styrelsens diskussion. Diskrimineringsombudens roll skulle fortsatt diskuteras av styrelsen.

Inledning

Amnesty Internationals stadgar ger tydligt uttryck för organisationens vision, åtagande och grundläggande värderingar:

1. VISION OCH ÅTAGANDE

Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar avdessa rättigheter.

2. GRUNDLÄGGANDE VÄRDERINGAR

Amnesty International bildar ett globalt samfund av människorättsförsvarare som arbetar enligt principerna internationell solidaritet, effektivt agerande för drabbade individer, global täckning, de mänskliga rättigheternas allmängiltighet och odelbarhet, opartiskhet och oberoende samt demokrati och ömsesidig respekt.

För att uppnå vår vision och fullgöra vårt åtagande krävs att vi har ett samarbetsklimat i organisationen som kännetecknas av förtroende, tillit och respekt.

I en öppen medlemsorganisation med över 86 000 medlemmar finns dock alltid risk att situationer uppstår där människor beter sig i strid med organisationens grundläggande värderingar. Vi måste därför ständigt vara beredda att agera snabbt, effektivt och förtroendefullt om någon uttsätts eller upplever sig utsatt för diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling.

1. Fysiska aktiviteter anordnade av sektionen eller av annan juridisk person inom svenska Amnesty.

Om en medlem inom svenska sektionen under eller i anslutning till aktiviteter anordnade av sektionen beter sig på ett sådant sätt mot en annan medlem eller en grupp medlemmar att det upplevs eller det kan upplevas som eller anses vara fråga om diskriminering eller trakasserier eller annan kränkande behandling, beter sig på ett sådant sätt mot en annan medlem eller en grupp medlemmar att det upplevs eller kan upplevas som eller anses vara fråga om diskriminering eller trakasserier eller annan kränkande behandling, ska vi som organisation omedelbart agera genom att

1. informera oss om händelsen och vilka som varit inblandade,
2. tala med de inblandade om vad som hänt och höra både den/de som upplevt att hon/han/de blivit diskriminerade, trakasserade eller på annat sätt kränkta
(A) och den/de som påstås diskriminera, trakassera eller på annat sätt kränka (B),
3. höra med B om hon/han/de förstår att beteendet uppfattats som diskriminerande, trakasserande eller på annat sätt kränkande, informera om Amnestys värderingar och fråga om B trots detta står fast vid sitt beteende,
4. höra med A vad som skulle behövas för att personen ska känna att den fått upprättelse,
5. om B, trots informationen om Amnestys ståndpunkt, vidhåller sitt beteende, som en yttersta åtgärd föreslå styrelsen att utesluta B som medlem. B har då möjlighet enligt stadgarna att överklaga detta beslut vid nästkommande årsmöte.
6. dokumentera och följa upp anmälda händelser och hantering. Uppföljning ska ske inom en månad.

Ansvarig för punkterna 1-4 och 6 är den sekretariatsanställde som ansvarar för det aktuella arrangemanget.
Ansvarig för punkt 5 är generalsekreteraren.

I det fall den ansvarige för aktiviteten beter sig på ett sådant sätt mot en annan medlem eller en grupp medlemmar att det upplevs eller kan upplevas som eller anses vara fråga om diskriminering eller trakasserier eller annan kränkande behandling ska anmälan göras till berörd avdelningschef eller till generalsekreteraren. Denne ansvarar för att åtgärder enligt 1-4 och 6 vidtas.

Om en medlem i svenska sektionen under eller i anslutning till aktiviteter anordnade av en annan juridisk person inom svenska Amnesty (t ex redovisningsgrupp eller distrikt) beter sig på ett sådant sätt mot en annan medlem eller en grupp medlemmar att det upplevs eller kan upplevas eller anses vara frågan om diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling, ska vi som organisation omedelbart agera på samma sätt som ovan. Skillnaden är den att medlemmarna, om de inte har möjlighet att lösa situationen själva, då ska vända sig till grupp- och distriktsansvarige på sekretariatet.

2. Online-aktiviteter anordnade av sektionen eller av annan juridisk person inom svenska Amnesty

När det gäller publicering av kommentarer på Amnesty.se och andra officiella Amnestyforum på webben där även andra än medlemmar befinner sig (som t ex Facebook, Twitter och YouTube) finns det särskilda uppföranderegler i kombination med respektive webbplattforms villkor och riktlinjer. Exempelvis för publicering på Amnesty Sveriges Facebooksida gäller följande:

Amnesty förbehåller sig rätten att radera inlägg och kommentarer med följande innehåll från Amnestys sida:
- Uttalanden som strider mot svensk lag, inklusive lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor,
- Inlägg och kommentarer som inte har koppling till Amnestys verksamhet,
- Inlägg med ovårdat språk och stötande formuleringar,
- Inlägg om reklam och länkar med koder för personlig vinning.

Användare som lägger upp inlägg och kommentarer med sådant innehåll på Amnesty sida riskerar att blockeras från pagen. Inlägg och kommentarer med olagligt innehåll kan komma att bli föremål för polisanmälan. Meddela gärna Amnesty om olämpligt innehåll på pagen genom att skicka ett mail till [email protected].

I händelse av att en medlem gör en anmälan om upplevd diskriminering eller trakasserier eller annan kränkande behandling av en annan medlem på Amnesty International Sveriges Facebook-sida ska reglerna ovan under 1-6 tillämpas. Ansvarig i första hand är de som ansvarar för sociala medier på sekretariatet.

Diskrimineringsombudens roll

Diskrimineringsombudens roll har definierats av årsmötet (se årsmötesbeslut 37: 2008) och gäller i första hand större möten som årsmötet och aktivistseminariet. De kan enligt riktlinjerna även konsulteras i andra frågor, men bör av resursskäl inte tyngas med arbetsuppgifter som kan hanteras av sekretariatet. Diskrimineringsombudens riktlinjer föreslås därför, i enlighet med styrelsens önskemål, uppdateras i ett förslag till årsmötet. I förslaget begränsas diskrimineringsombudens uppdrag till att omfatta enbart årsmötet samt att dessa utses vid och av årsmötet, och endast för tiden av själva mötet. (Se underlaget om styrelsens förslag till årsmötet.)

Styrelsens roll

I styrelsens arbetsordning står följande:

29. Konflikt- och krishantering inom organisationen

Generalsekreteraren ansvarar inför ordföranden för hanteringen av konflikter inom sekretariatet och mellan medlemmar och sekretariat, i det senare fallet i samråd med styrelsen om konflikten är av allvarlig karaktär.

Styrelsen ansvarar för att lösa konflikter mellan medlemmar eller medlemsstrukturer.

Konflikter och allvarligare kritik inom styrelsen ska diskuteras med ordförande eller vice ordförande och därefter behandlas av styrelsen.

Detta bör förstås som att styrelsen ska vara med och hantera frågor som rör
allvarliga konflikter mellan medlemmar eller medlemsstrukturer i organisationen och i synnerhet frågor som sekretariatet eller diskrimineringsombuden inte lyckats lösa.

Förslag till beslut

att anta/godkänna de beskrivna rutinerna för diskriminering, trakasserier och kränkande behandling i medlemsorganisationen Amnesty International.

att uppdra åt styrelsen att lägga ett förslag till årsmötet om förändrat uppdrag för diskrimineringsombuden,

att uppdra åt sekretariatet att efter årsmötet uppdatera dessa rutiner i enlighet med årsmötets beslut om diskrimineringsombudens roll.