Tillsättande av uppdragsgrupp som utreder demokratin inom Amnesty – förslag från styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2011

Från: Strategigrupp ett
Datum: 4 mars 2011

Bakgrund

Frågan om hur Amnestys demokratiska system ska se ut har följt organisationen under många år. Det har genomförts en demokratiutredning senast för tio år sedan och medlemmar har också sedan dess kommit med motioner till årsmötet med förslag på förbättringar. Men detta har inte resulterat i att några större förändringar faktiskt genomförts.

På förra årsmötet diskuterade vi visionen om Amnesty 2016. I detta dokument sägs det bland annat att vi år 2016 ska ha utvecklat och stärkt aktiviteten och det demokratiska deltagandet inom sektionens långsiktiga medlemsstrukturer. Under det senaste året har styrelsen vid flera tillfällen diskuterat organisationens demokrati. Vår uppfattning är att det finns en del utmaningar i det nuvarande systemet:
Vi har en direktdemokrati, vilket kan innebära ett legitimitetsproblem i en så pass stor organisation eftersom det är mycket liten andel som deltar i demokratin.
Det finns en risk för kupper på årsmötet i och med att de röstande är de som själva valt att komma
Vi har ett oklart ansvarsutkrävande i och med att vi har många nya deltagare på varje årsmöte. Detta leder även till en bristande kontinuitet i beslutsfattandet.

Detta är komplicerade frågor och det är inte självklart hur vi går vidare med dem. Styrelsen har vid sina diskussioner kommit fram till att vi inte anser att det är möjligt att till 2011 års årsmöte lägga fram ett färdigt förslag på förändringar som kan utveckla demokratin. Däremot menar vi att det är viktigt att vi tar tag i frågan för att till ett kommande årsmöte kunna återkomma med konkreta förslag på hur vi förbättrar vår demokrati.

För att komma vidare menar styrelsen att det behövs mer information. Vi kan till exempel behöva veta mer om vad Amnestys medlemmar tycker om frågan, hur andra organisationers system fungerar, hur andra sektioner löst frågorna och vi vill gärna konsultera forskare och experter. I slutänden menar vi att vi genom att få fram rätt information gör det möjligt att komma med bra, väl underbyggda förslag på hur vår demokrati ska kunna utvecklas.

Vårt förslag är därför att styrelsen tillsätter en uppdragsgrupp bestående av några engagerade personer ur medlemskåren eller andra personer med rätt kompetens. Vi föreslår också att styrelsen får i uppdrag att återrapportera vid nästa årsmöte, 2012.

Förslag till beslut

Sektionsstyrelsen föreslår årsmötet

att ge styrelsen i uppdrag att tillsätta en uppdragsgrupp för att utreda hur vi kan utveckla och stärka det demokratiska deltagandet inom sektionen i enlighet med visionen i Svenska Amnesty 2016,

att styrelsen återrapporterar till årsmötet 2012.