Plan för arbetet med abortfrågan fram till ICM 2013 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2011

Från: SG 2
Datum: 8 mars 2011

Plan för svenska sektionens arbete med abortfrågan fram till ICM 2013

Bakgrund

Årsmötet 2009 beslutade att uppdra åt styrelsen att till årsmötet 2010 återkomma med en konkret plan för hur frågan om laglig, säker och tillgänglig abort för alla kvinnor kan drivas inför ICM 2011. På septembermötet 2009 antogs en plan för detta arbete. I december 2010 beslutade styrelsen att inte lägga fram en resolution till ICM 2011 utan att istället, i samråd med abortnätverket, uppdatera och utveckla planen för hur vi arbetar med abortfrågan fram till ICM 2013 och återkomma till styrelsen för beslut senast till marsmötet 2011. Idéer inhämtades genom ett telefonmöte med nätverket i februari. Därefter har planen tagits fram i samråd med Karin Tomczak, AIK-medlem och sammankallande i abortnätverket.

Klargörande av roller

Styrelsen ansvarar för att planen följs och uppdateras. För att avlasta styrelsen och för att säkerställa kompetens i frågan, har styrelsen uppdragit åt AIK att utföra stora delar av det praktiska arbetet med planen. AIK förväntas knyta till sig de kompetenser de har behov av och kan delegera konkreta arbetsuppgifter, som exempelvis författandet av texter till nyhetsbrevet, till intresserade och kunniga aktivister. I praktiken har detta skett genom att man knutit till sig ett nätverk av intresserade personer - ”abortnätverket”. AIK förväntas också omvärldsbevaka samt komma med förslag på hur sektionens arbete med abortfrågan kan utvecklas och stärkas.

AIK har en kontaktperson i styrelsen. Denna person bevakar arbetet, sköter kontakterna med och fungerar som bollplank till AIK, uppdaterar abortplanen om behov finns samt lyfter ev. principiella frågor till övriga styrelsen för diskussion eller beslut.

Upplägg av och principer bakom nyhetsbrevet

Under 2010 har AIK genom ”abortnätverket” skickat ett antal nyhetsbrev till alla sektioner med globala nyheter inom området abort och SRHR. Detta arbete har bidragit till att hålla abortfrågan på agendan och öka kunskaperna om SRHR och abort. De kommande två åren bör nyhetsbrevet mer tydligt användas för strategiskt lobbyarbete, samtidigt som det ska vara ett nyhetsfokuserat utskick. Principen bakom lobbyarbetet bör vara ”show, don't tell”- exempelvis genom att visa på vilka effekter en restriktiv abortlagstiftning har på kvinnors mänskliga rättigheter. Inriktningen bör vara att hålla sig till informativa och ”objektiva” texter. Ett exempel är att det kan vara mer verkningsfullt ur ett opinionsbildande perspektiv att låta ett budskap framgå genom en intervju med t.ex. sjukvårdspersonal än att skriva en rent argumenterande text. Nyhetsbrevet ska framförallt vara externt och inte internt (AI) orienterat. Det är viktigt med global relevans och att nyhetsbrevet inte bara speglar den europeiska eller västerländska kontexten. I takt med att vi kopplar in andra sektioner i vårt arbete är det tänkbart att de på olika sätt medverkar i nyhetsbrevet.

Det bör övervägas om nyhetsbrevet eller en sammanfattning av det ska skickas ut på fler språk än engelska.

Det är viktigt att styrelsens kontaktperson prioriterar att läsa igenom och godkänna förslaget till nyhetsbrev så snart som möjligt så att inte nyhetsvärdet förloras.

Eftersom nyhetsbrevet är ett långsiktigt åtagande är det viktigt att rutinerna för arbetet och principerna bakom sammanfattas i ett direktiv, så att informationen kan överföras vid behov. AIK tar själva fram direktivet.

Kommentarer kring innehållet i planen

På decembermötet diskuterade styrelsen att det nu är dags att koppla in andra intresserade sektioner på ett mer tydligt sätt i arbetet, för att försöka bygga så mycket stöd som möjligt. Detta är grundtanken bakom den nya planen. Planen är översiktlig och då mer av arbetet de närmaste två åren kommer handla om att bygga allianser kan inte alla delar av arbetet förutses redan nu. Alliansbyggandet bör utgå från den kartläggning vi redan har kring vilka sektioner som ställer sig positiva eller försiktigt positiva till att utvidga AI:s policy.

Vi föreslår att startpunkten för att komma igång ordentligt med det internationella samarbetet blir att svenska sektionen står värd för en intern ”strategikonferens” där representanter för olika sektioner träffas med syfte att göra en gemensam handlingsplan inför ICM 2013. Förmodligen blir det nödvändigt att ekonomiska medel avsätts som stöd till delegater från mindre sektioner, eftersom det är flera mindre sektioner som stödjer oss och det är viktigt att de kan delta. Utrymme bör också finnas för att bjuda in spännande gäster om så krävs för att väcka intresse, men fokus är inte i första hand kunskapsinhämtande kring SRHR och abort utan alliansbyggande. Förslagsvis sker mötet en heldag, lunch – till lunch, men planeringen bör ske i samråd med andra intresserade sektioner, med särskilt fokus på hur upplägget påverkar de mindre sektionernas möjlighet att delta. Mötet behöver inte nödvändigtvis ske på svensk mark. Externa experter och ”stakeholders” bör vara delaktiga.

Förslag till beslut:

att tills vidare utse Sofia Halth som styrelsens kontaktperson,

att tillsvidare anta nedanstående plan för svenska sektionens arbete med abort fram till ICM 2013. Planen ska ses som ett utgångsdokument och kan revideras löpande i samråd med Sofia Halth.

När (ungefärliga hållpunkter) Vad Vem
April 2011 Mejlutskick. Kontakt med den grupp av sektioner som vi vet har en positiv inställning, för att inititera kontakter och efterfråga idéer och tankar för det fortsatta arbetet.

Chairs Forum. Anna sonderar terrängen hos intresserade ordförande.

Direktiv för nyhetsbrev tas fram.
AIK bereder

Juni 2011 Nyhetsbrev

ICM-planering
Vi bör utnyttja möjligheten att använda ICM ännu mer strategiskt i år, bland annat genom att läsa in oss på var de olika sektionerna står i frågan samt ta med oss vårt ”position paper” för att dela ut och diskutera kring.

Delegationen
Augusti 2011 ICM . Nytt möte för intresserade. Delegation
September 2011 Nyhetsbrev AIK
Oktober 2011 Inbjudan till internationellt strategimöte

Budgetering för mötet
AIK bereder/styrelsen skickar formell förfrågan

Sekretariatet
December 2011 Nyhetsbrev AIK
Februari/mars 2012 Internationellt strategimöte Styrelsen/AIK/Sekretariatet
Mars/april 2012 Chairs forum
Directors forum
Kontakter.

GS

Juni 2012 Nyhetsbrev AIK
September 2012 Nyhetsbrev AIK
Hösten 2012 ICM – förberedelser

Målet är att detta ska ske tillsammans med ett antal andra sektioner, oavsett om resolution läggs fram eller ej.
AIK/Styrelsen
December 2012 Nyhetsbrev AIK
Våren 2013 ICM – förberedelser

AIK/ abortnätverket